Vant internasjonal pris for norsk samarbeid om bruk av teknologi i utdanning

«Global Best Award» i kategorien kreative samarbeid i Europa ble delt ut i dag til Senter for IKT i utdanningen, Stjørdal kommune ved Hegra Ungdomsskole, Sandvika Videregående og NHO for samarbeidsprosjektet «Teknologi i skolen»

– Digitalisering av utdanningen er avgjørende for at barn og unge skal oppnå relevant kompetanse for det samfunnet og arbeidslivet de vil møte i fremtiden. For å oppnå dette må myndigheter, skoler og næringsliv løfte sammen. Å skape en delingskultur er viktig for å utløse innovasjon i skolen, sier Øystein Nilsen ved Senter for IKT i utdanningen.

Senteret arbeider for økt kvalitet på læring ved å tilby en rekke tjenester for IKT i utdanningen.

– Vi deltar i dette samarbeidsprosjektet med nettstedet iktipraksis.no, der vi  har skapt en delingsarena for lærere i barnehage, skole og lærerstudenter, sier Nilsen.

Samarbeidsprosjektet «Teknologi i skolen» startet opp i etterkant av NHO-konferansen i 2014. Prisen deles ut på utdanningsorganisasjonen International Partner Network (IPN) sin internasjonale konferanse som holdes i Norge i disse dager.

Teknologibruk krever nye pedagogiske metoder

– Smart bruk av teknologi bør være til hjelp for elevene i deres læring. Vårt fokus er på pedagogikken, ikke bare teknologi for teknologiens del. Ofte legger vi bort datamaskinene og jobber på andre måter, sier Ann Michaelsen som er lærer og pedagogisk utviklingsleder ved Sandvika videregående skole i Akershus

– Vi har hele tiden hatt fokus på å være moderne og fremtidsretta i vår bruk av teknologi. Da vi åpna vår skole i 2006, fikk alle elevene bærbare PC-er og vi ble nærmest tvunget til bruke ting på nett i planlegging og gjennomføring av undervisningen. Da må man ha en pedagogikk for denne typen undervisning, sier hun.

Samarbeid viktig

– Vi har et gjensidig samarbeid med NTNU, som også NHO er med på med tanke på skolens forhold til samfunn og bruken av IKT i nåtid og framtid. Kommunen har egne ansatte for skoleutvikling, sier Gisle Amundal, rektor Hegra ungdomsskole og legger til:

– Vi bidrar med praksis for lærerstudenter mens NTNU bidrar med kompetanseutvikling for smart bruk av teknologi innen skolens faglige undervisning. NHO har bidratt både ved å delta på kursdager, og ved å sette på dagsorden behovet for IT-kompetanseutvikling. Regionen har også eget samarbeid med en IT-bedrift for utvikling av system for arbeidsplaner, løsning for tilpasset opplæring, vurdering for læring og evaluering.

Elever med lærer

Illustrasjonsbilde: Ingun A. Mæhlum

Satser helhetlig

– Vi har prioritert at alle elevene skal ha egen PC, tilgang til funksjonelt wifi – også med egne mobile enheter. Dette har åpnet for at lærerne har kunnet ta utviklingen av IKT som en grunnleggende ferdighet på alvor i undervisningen. Det er prioritert å utvikle kompetanse i bruken av alle sider ved IKT i personalet, sier Amundal.

– Vi har satset helhetlig på IKT i undervisningen fordi elevene skal lære mer, smartere og bedre. Vi satser på kunnskaper og ferdigheter i bruk av IKT i undervisninga med stadig bedre og enklere redskaper. Vi ønsker at eleven skal lære seg å forholde seg til IKT siden bruken av dette har større betydning i næring og livet for øvrig – våre elever skal gå ut av skolen med god kjennskap til disse tjenestene og verktøyene, det er en av skolenes oppgaver: elevene skal være i stand til å mestre sine egne liv.