Velkommen til Europas største forsknings- og utviklingskonferanse for barn og unge, 9. februar i Bergen

Velkommen til YouExplore by Dale Oen Experience. Europas største forsknings- og utviklingskonferanse for barn og unge finner sted i Bergen. Hele 5500 er påmeldt. Temaet er plast i havet. Grieghallen i Bergen, Dovregubbens hall, torsdag 9. februar. Åpning klokken 0830.

Forskere, polarfarere og olympiamestere fra Amerika, Russland og Norge skal inspirere ungdom til å ta realfag, fullføre skolegangen og vekke utforskerspiren i dem. Hele 5500 barn og unge skal lære om plastforurensning i havet.

– Temaet på konferansen er plastforurensning i havet. Problemene i havet er enorme. Vi står overfor et problem som vi ikke ser rekkevidden av. Det må praktikere til for å løse dette. Disse problemene må løses av den oppvoksende generasjon og dagens barn og unge. Derfor synes vi dette er et passende tema for konferansen, sier Robin Dale Oen.

Aleksander Dale Oen

Alexander Dale Oen ble verdensmester i svømming i 2011, men døde dessverre altfor ung året etter. Nå arrangeres det utdanningskonferanse i hans ånd. Foto: Norges svømmeforbund

Stiftelsen Dale Oen Experience er bygget på minnet til Norges beste svømmer gjennom alle tider, Alexander Dale Oen. En idrettsutøver som frontet at ingenting er umulig. Nå arrangerer altså stiftelsen den største forsknings- og utviklingskonferansen i Europa noen sinne. Hele 5000 ungdoms- og videregående skoleelever deltar.

Deltagelse fra utenlandske studenter

På konferansen kommer også russiske studenter. I en stadig mer polarisert verden ønsker stiftelsen å bygge bånd mellom kontinenter gjennom globale problemer som alle må forholde seg til. Plastforurensningen i havet er noe som engasjerer mange, og med hjelp fra polarinstituttet i Russland deltar også 25 russiske elever på konferansen.

Alle skal få muligheten gjennom gratis adgang

Dale Oen Experience står bak arrangementet. For å gi så mange som mulig muligheten, har stiftelsen fått støtte av en rekke bedrifter og organisasjoner. Arrangementet er derfor gratis for alle deltagerne.

PRAKTISK INFORMASJON

Pressekontakt: Robin Dale Oen, mobil: 405 55 800,

epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

For mer informasjon se: Youexplore.no og daleoen.com

Det vil være presserom tilgjengelig under konferansen i Grieghallen.

Se vedlagte program for dagen.