Sikrer læremidler til alle skoler

Ole Wongraven

Ole Wongraven

- Skoleeier kan gjennom NDLA-G være med å sikre et godt tilbud av åpne digitale læremidler til alle skoler, uavhengig av skolens økonomi og prioriteringer, forteller Ole Wongraven i Kristiansand kommune. Han er sentral i arbeidet med et nytt tilbud til elever og lærere i norsk grunnskole.

Åpenhet, deling og eleven i sentrum var viktige momenter da NDLA-G ønsket velkommen til arbeidsmøte hos Kommunenes sentralforbund (KS) tirsdag 15. november 2016. Arbeidsgruppen ønsker å løfte frem grunnskolen i en ny tidsalder.

– Mange skoler har satsinger på nettbrett eller datamaskiner til alle. Med NDLA-G kan ingen si at de ikke har innhold, sier Wongraven videre.

Mangfold i fremtiden

– Læringsressurser og formidling kommer til å støtte seg på et mangfold av kilder. Tiden der en lærer har kunnet basere seg på gjennomgående læreverk i et fag er historie, sier Sigmund Brenna i Fredrikstad kommune. NDLA-G blir et viktig virkemiddel i møte med fremtiden.
– En av de viktigste oppgavene fremover blir å lære elevene å lære. Samt å tenke kritisk, forteller Brenna. Han poengterer at den oppvoksende generasjon skal bevege seg i et landskap med mye informasjon.
– Digital kompetanse er vesentlig, poengterer Brenna.

Ti kroner per fag

– KOSTRA-tall viser at kommunene i Norge bruker 1300 kroner på læremidler per elev i grunnskolen, forteller Ole Ekroll i Bergen kommune. I grunnlagsdokumentet for NDLA-G foreslås det å bruke ti prosent per elev til åpne digitale læremidler i tretten fag.

Arbeidet er i gang

Trondheim, Fredrikstad, Bergen, Kristiansand og Randaberg kommune har påtatt ansvaret med å være lokomotiv i arbeidet med en åpen digital læringsarena for grunnskolen. De har inngått en intensjonsavtale om å jobbe fram mot en formell avklaring og etablering av organisasjon. Møtet samlet også representanter fra Stavanger, Tromsø, Asker, Bærum, Oslo, Drammen og en rekke fylkeskommuner. I tillegg bidrar Senter for IKT i utdanningen og KS sentralt i arbeidet. Målet er å ha NDLA-G klar til bruk i 2019.

Kort fortalt

NDLA-G skal blant annet:

  • være en åpen og fritt tilgjengelig læringsarena
  • dekke kompetansemål i alle fag, på alle nivå
  • ha innhold som er redigerbart og re-publiserbart
  • fremheve eleven som produsent, ikke konsument
  • legge til rette for differensiering tilpasset den enkelte elevs nivå og forutsetninger
  • støtte arbeidet med alle de grunnleggende ferdigheter
  • være med på å gi brukere en bærekraftig kompetanse, nå og i framtiden
  • legge til rette for samarbeid på tvers av roller, fag og nivåer for å utvikle felles forståelse av læring og utvikling
  • være fleksibel: elementer fra fag og nivåer kan settes sammen på nye måter som LEGO-klosser og gi flere innganger til læringsarbeidet som støtte for enkeltelever eller grupper som f.eks. minoritetsspråklige
  • være plattformuavhengig og skjermbasert, skalerbar og med responsivt design
  • være et innkjøps- og utviklingssamarbeid for og med grunnskolesektoren og samarbeidspartnere
  • være en digital læringsarena, i tillegg til/ ikke først og fremst et læreverk
  • vektlegge videreutvikling i takt med tiden og mulighetene
  • representere mangfoldet i grunnskolen
  • understøtte et fremtidsrettet grunnleggende syn på læring og kunnskap