Monitor 2016: Mer og bedre IKT-bruk i norsk skole

Mer og bedre IKT-bruk i norsk skole

Årets Monitor-undersøkelse bekrefter en bevegelse i positiv retning for bruken av digitale verktøy i norsk skole. Undersøkelsen viser at IKT brukes bredere, i flere fag og mer faglig integrert enn tidligere.

Les mer …

Ulikt timetall på videregående skoler

Torbjørn Røe Isaksen

Torbjørn Røe Isaksen

Det er store forskjeller mellom videregående skoler, når det gjelder hvor mye undervisning elevene får i løpet av et skoleår. Det viser en ny rapport fra NIFU.

Les mer …

Nye grunnleggende ferdigheter?

Eldar Dybvik

Eldar Dybvik

Da Allmueskolen startet opp etter loven av 1739, gav den undervisning i kristendom, lesing, skriving og regning. Senere har verden gått videre. Men av grunner som for mange av oss synes uforståelige, er det fortsatt lesing, skriving og regning som skal gjennomsyre alle fag. I tillegg har de fått statusen grunnleggende ferdigheter, noe Stortinget senest i oktober 2016 sluttet seg til. På den måten henger skolen igjen i en gammel, analog verden.

Les mer …

Det norske ED-Tech miljøet er i harnisk

Per Rune Eknes

Per Rune Eknes

Nylig ble leverandøren av læringsplattform valgt for de norske universitetene, - ingen norske leverandører var med i finalerunden.

Les mer …

Riktig å reintrodusere høvelbenken i skolen

Jørgen Leegaard

Jørgen Leegaard

Byrådet i Oslo har lagt frem «Yrkesveien», en ny strategi for fag- og yrkesopplæringen i Oslo i dag. - Tidlig introduksjon til praktisk læring er viktig for senere yrkesvalg. Høvelbenken ønskes derfor svært velkommen tilbake til skolen, sier Jørgen Leegaard, kompetansedirektør i Byggenæringens Landsforening (BNL).

Les mer …

Resultater fra TIMSS 2015: Norske 5. klassinger best i Norden i matematikk

Torbjørn Røe Isaksen

Torbjørn Røe Isaksen

De norske elevene utmerker seg i matematikk på barnetrinnet. På ungdomstrinnet gjør norske elever det middels godt både i matematikk og naturfag. – Dette viser at mye går bra i norsk skole. Norske lærere gjør en jobb vi kan være stolte av, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Les mer …

NY UNDERSØKELSE: Småbarn (0–8 år) og bruk av digitale medier. – Må starte tidlig med å øke småbarns mediekompetanse

Må starte tidlig med å øke småbarns mediekompetanse

I den nye undersøkelsen Småbarn og digitale medier 2016 har ti 2. klassinger og deres familier selv snakket om egne erfaringer rundt bruken av digitale medier. Forskerne har fått innblikk i familienes dynamikk, deres digitale og ikke-digitale handlingsmønster, rutiner og samtaler.

Les mer …

Sikrer læremidler til alle skoler

Ole Wongraven

Ole Wongraven

- Skoleeier kan gjennom NDLA-G være med å sikre et godt tilbud av åpne digitale læremidler til alle skoler, uavhengig av skolens økonomi og prioriteringer, forteller Ole Wongraven i Kristiansand kommune. Han er sentral i arbeidet med et nytt tilbud til elever og lærere i norsk grunnskole.

Les mer …

Smartboard lærer og elev

Skoleledere satser lite på digital kompetanse

Seks av ti skoleledere mangler plan for systematisk kompetanseheving av lærere i bruk av teknologi, viser en ny Monitor-kartlegging fra Senter for IKT i utdanningen.

Les mer …

Glade gutter i klasserom med ipad

Lærere og elever omfavner adaptiv læring – over 50.000 er allerede i gang

Som de fleste andre bransjer blir også utdanningsfeltet påvirket av ny teknologi og i særlig grad bruk av algoritmer og datafangst. Adaptiv læring og læringsanalyse har allerede gjort sitt inntog, og er det alle nå snakker om innen utdanningssektoren internasjonalt. I Norge er vi tidlig ute med å ta i bruk denne typen teknologi - etter at det adaptive læringssystemet Multi Smart Øving ble lansert til skolestart i august i år har allerede over 50.000 norske elever tatt det i bruk.

Les mer …