Spennende fra NRK

NRK sitt klipparkiv er gratis til bruk i skolen, og lett tilgjengelig for skolebruk. Fremdeles er dette regnet som en Beta versjon, men allerede nå er det meget bra og enkelt å få fatt i spennende gamle og nye programmer. Akkurat nå viser Erik Befring frem eksempler i forhold til læreplanmål. Her er det altså ting både for lærer og elev. se:

http://www.nrk.no/skole/

Les mer …

Tiger Woods som diskusjonstema

TV2 skole er under en enorm utvikling, og kanalen benytter seg av både aktuelle temaer og sin faglige stab til å få frem gode læremidler. Til og med golfkjendisen Tiger Woods blir brukt som utgangspunkt for diskusjoner innen etikk for ungdomsskolen.

Yngvar Nordberg sammen med fornøyde brukere av TV2 Skole fra Charlottenlund skole.

På bildet vises Yngvar Nordberg foran sammen med fornøyde brukere av TV2 skole fra Charlottenlund skole i Trondheim.

Den tidligere forlagsmannen Yngvar Nordberg har satt i gang en storstilt satsing på å lage gode og innholdsrike lærings innhold til TV2 skole portalen. Hver uke blir det sendt nyheter rettet mot enten barneskolen eller ungdomsskolen. Med sendingene blir det laget gode undervisningsopplegg som kan lastes ned fra nettet.

Videregående skole
TV2 skole har også planer om å etablere det samme tilbudet for videregående skoler, da først innenfor elektro og mat og helse.
www.portal.tv2skole.no
 

Digitale læremidler for videregående opplæring

Nasjonal Digital Læringsarena, NDLA, er en ressursbank for digitale læremidler til bruk i videregående skole. Lærestoffet er bygd opp rundt kompetansemålene i læreplanen, og er presentert som læringsoppdrag.

ndla.no

Les mer …

Suksess med digital storytelling

Digital storytelling

Det digitale klasserommet bør betegne undervisningsmiljø hvor ny teknologi brukes for å nå konkrete mål på læreplanen. Digital storytelling er en arbeidsmåte hvor elevene selv skaper sitt faglige innhold og samtidig lærer seg ny teknologi. Anita Normann ved Charlottenlund ungdomsskole holdt et inngående og spennende foredrag om erfaringer med digitale fortellinger som en ny måte å uttrykke kunnskap på, knyttet til prosjektet ”1001 speil”.

Les mer …

Skolens møte med den sosiale mediekulturen

Ny medieteknologi og den digitale delekulturen har erobret hele samfunnet. Sosiale medier er kommet for å bli - også i skolen. - Bruk de nye mulighetene som f. eks Facebook gir til å få bedre dialog med elevene og med hverandre, er øyvind Solstad, tidligere redaktør i NRKbeta.no, sitt klare budskap til utdanningssektoren.
Den digitale deleteknologien har på mange måter revolusjonert mediekulturen vi lever i. Sosiale medier har tilført oss noe vesentlig nytt – nemlig muligheten til å respondere og å ta del i de store og små samtalene. Med 2,4 millioner eller 94% Ola Nordmenn på Facebook og stadig flere som twittrer og blogger, skaper folk flest egne agendaer, saker og nyheter i sine sosiale nettverk. Og det dreier seg ikke bare om å dele kakeoppskrifter eller treningstips. Vår mulighet til å gi innspill og kreve dialog har rokket ved så vel pressens, politikkens, statens og de store bedriftenes makt til å sette dagsorden og styre samfunnsdiskurser. I sitt foredrag til utdanningssektoren trakk Solstad på et kjent eksempel: Twittermeldingen fra Hudson river, med bildet fra flykrasjet, som gikk verden rundt: "There's a plane in the Hudson. I'm on the ferry going to pick up the people. Crazy." Folk twittret om tragedien 10 minutter før det dukket opp på CNN og 20 min før nyheten gikk online.

Les mer …

Samarbeid om svømmeknappen

Kunnskapsdepartementet og Norges Svømmeforbund går sammen om et opplegg som skal sikre at alle tiåringer får mulighet til å ta svømmeknappen. Departementet vil dekke kostnadene til ferdighetsmerkene.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen mener dette vil være et viktig bidrag for å styrke svømmeopplæringen i regi av skolene:
- Svømmeknappen vil være et konkret og synlig tegn på at elevene har nådd et ønsket nivå. Jeg tror dette vil være viktig både for elevene selv og for de har ansvaret for opplæringen.

 

Les mer …

Unge vet ikke hva rente er

TRENGER STARTHJELP: Forståelsen for grunnleggende privatøkonomiske sammenhenger er dårligere enn den burde blant unge voksne, sier samfunnskontakt Rolf Jarle Brøske i Fokus Bank.

Oslo (NW): Halvparten av de unge i Norge vet ikke hva rente er. Et nytt nettsted skal lære dem økonomi.

 


– En undersøkelse blant unge mellom 18 og 20 år ble en vekker for oss. Den viste at forståelsen for grunnleggende privatøkonomiske sammenhenger var langt dårligere enn den burde, sier samfunnskontakt Rolf Jarle Brøske i Fokus Bank.

Les mer …