Skolens møte med den sosiale mediekulturen

Ny medieteknologi og den digitale delekulturen har erobret hele samfunnet. Sosiale medier er kommet for å bli - også i skolen. - Bruk de nye mulighetene som f. eks Facebook gir til å få bedre dialog med elevene og med hverandre, er øyvind Solstad, tidligere redaktør i NRKbeta.no, sitt klare budskap til utdanningssektoren.
Den digitale deleteknologien har på mange måter revolusjonert mediekulturen vi lever i. Sosiale medier har tilført oss noe vesentlig nytt – nemlig muligheten til å respondere og å ta del i de store og små samtalene. Med 2,4 millioner eller 94% Ola Nordmenn på Facebook og stadig flere som twittrer og blogger, skaper folk flest egne agendaer, saker og nyheter i sine sosiale nettverk. Og det dreier seg ikke bare om å dele kakeoppskrifter eller treningstips. Vår mulighet til å gi innspill og kreve dialog har rokket ved så vel pressens, politikkens, statens og de store bedriftenes makt til å sette dagsorden og styre samfunnsdiskurser. I sitt foredrag til utdanningssektoren trakk Solstad på et kjent eksempel: Twittermeldingen fra Hudson river, med bildet fra flykrasjet, som gikk verden rundt: "There's a plane in the Hudson. I'm on the ferry going to pick up the people. Crazy." Folk twittret om tragedien 10 minutter før det dukket opp på CNN og 20 min før nyheten gikk online.

Les mer …

Samarbeid om svømmeknappen

Kunnskapsdepartementet og Norges Svømmeforbund går sammen om et opplegg som skal sikre at alle tiåringer får mulighet til å ta svømmeknappen. Departementet vil dekke kostnadene til ferdighetsmerkene.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen mener dette vil være et viktig bidrag for å styrke svømmeopplæringen i regi av skolene:
- Svømmeknappen vil være et konkret og synlig tegn på at elevene har nådd et ønsket nivå. Jeg tror dette vil være viktig både for elevene selv og for de har ansvaret for opplæringen.

 

Les mer …

Unge vet ikke hva rente er

TRENGER STARTHJELP: Forståelsen for grunnleggende privatøkonomiske sammenhenger er dårligere enn den burde blant unge voksne, sier samfunnskontakt Rolf Jarle Brøske i Fokus Bank.

Oslo (NW): Halvparten av de unge i Norge vet ikke hva rente er. Et nytt nettsted skal lære dem økonomi.

 


– En undersøkelse blant unge mellom 18 og 20 år ble en vekker for oss. Den viste at forståelsen for grunnleggende privatøkonomiske sammenhenger var langt dårligere enn den burde, sier samfunnskontakt Rolf Jarle Brøske i Fokus Bank.

Les mer …