Vil gjerne ha flere verkstedopphold

Tida flyr når lærerkollegaene fra Wilds Minne skole i Kristiansand får slå seg løs på Utdanningsdirektoratets verksted, under årets NKUL.

– Dette skulle vi gjerne gjort enda mer av.

Petter Stenbråten og Mats Holthe har funnet seg godt til rette på Betalabben, og er dypt konsentrerte om å få noe som kan tituleres som en klappemaskin til å fungere. Men samme hvor mye de snur og endrer på oppsettet, er det bare høyre- eller venstrehånda som beveger seg.

Petter Stenbråten og Mats Holthe fant seg svært godt til rette på Betalabben til Utdanningsdirektoratet.

Petter Stenbråten og Mats Holthe fant seg svært godt til rette på Betalabben til Utdanningsdirektoratet.

– Det er rett og slett ikke nok strøm til å få begge hendene i bevegelse samtidig, slår lærerne fast etter mange og iherdige forsøk.

Får inspirasjon

Men om ikke dette eksperimentet ble hundre prosent vellykket, er det ingen tvil om at Wilds Minne-duoen gjerne skulle brukt mye tid på verkstedet.

– Vel og bra med foredrag, men det er jo akkurat den praktiske utprøvinga vi ønsker oss. På skolen vår har vi ikke kommet veldig langt med koding, men vi er så smått i gang. Regner med at det blir innkjøpt litt mer utstyr når vi er tilbake fra Trondheim. Vi er iallfall svært så inspirerte, smiler Stenbråten og Holte.

Lærerne fra Wilds Minne skole i Kristiansand prøver enda et oppsett av klappemaskinen.

Lærerne fra Wilds Minne skole i Kristiansand prøver enda et oppsett av klappemaskinen.

Startet med Lego

Litt lenger inne i lokalet, finner vi en trio fra Skedsmo kommune. Terje Ustad står med en iPad, og er i full sving med å kode inn en flytur for en av dronene i rommet.

– Det gikk jo ikke så aller verst, sier han etter at dronen har tatt av fra pulten, beveget seg litt frem og tilbake i lufta, og gjennomført en trygg landing.

– Vi har ennå ikke anskaffet droner på skolen vår, men bruker en del Lego WeDo med de eldste elevene. Det er blitt veldig populært, røper Ustad. Men han husker også mottagelsen da han fortalte 7. klassingene at de skulle jobbe med Lego. De tøffeste guttene var raskt frempå for å gi beskjed om at det var kjedelige greier. Det tok likevel ikke lang tid før de var helt oppslukte, og en av dem hadde ikke tid til å spise nista. Han bare måte jobbe videre med Lego-programmeringa, forteller Ustad.

Terje Ustad programmerte raskt en spennende flytur for dronen. Til stor begeistring hos Elin Ustad og Jorun Holkestad.<

Terje Ustad programmerte raskt en spennende flytur for dronen. Til stor begeistring hos Elin Ustad og Jorun Holkestad.

– Jeg er veldig tilhenger av lavterskelkoding. Svært gjerne slikt man kan gjøre som her, direkte på nettbrettet, sier droneflygeren.

Lekende læring

Hanne Sylten og Elin T. Hernes er begge kortreiste deltagere på årets NKUL.

– Vi er lærere på Strindheim skole her i Trondheim, og veldig glade for å få muligheten til å la oss inspirere og påvirke av forelesere og andre deltagere på konferansen.

Begge er med i IKT-styret på skolen, og er alltid på jakt etter nye og spennende innslag i undervisninga. Droner står på handlelista, men det er alltid en kamp om få midler.

– Selv med en svært IKT-vennlig rektor må hvert eneste kjøp ha en god pedagogisk begrunnelse. Hvilken verdi har dette for elevene? Hva kan de lære av det? Vi skal teste dronene på 6. og 7. klasse, og er overbeviste om at det kommer til å bli bra. Elevene vil bli flinkere til å samhandle, og vi kan garantert putte mye engelsk og matematikk inn i prosjektet, forklarer to som som alt har gode erfaringer med bruk av robotene Dash og Dot.

– Koding appellerer spesielt til de litt uredde typene som liker å finne ut av nye ting. Vi har også erfart at det treffer bra hos de stille, flinke jentene, røper to som selv har stor glede av en lekende tilnærming til læring.

– En lekende tilnærming til læring er supert både for små og store, mener (fra v) Hanne Sylten og Elin T. Hernes, begge lærere med IKT-ansvar på Strindheim skole.

– En lekende tilnærming til læring er supert både for små og store, mener (fra v) Hanne Sylten og Elin T. Hernes, begge lærere med IKT-ansvar på Strindheim skole.