Microsoft lanserer tale-til-tekst på norsk

Oslo, 15. oktober: I dag lanserte Microsoft Norge norsk tale-til-tekst. Med god hjelp fra Nasjonalbiblioteket er Norge første land ut i Norden som lanserer tale-til-tekst på sitt språk.

Mike Tholfsen, produktsjef i Microsoft Education Corp.

Språkbanken i Nasjonalbiblioteket har gitt Microsoft fri tilgang til flere tusen timer med transkribert tale på norsk. Dette ble brukt til å trimme Microsoft sin database og bidro til å utvikle norsk tale-til-tekst mye raskere enn det ville vært mulig uten. Samarbeidet med blant andre Nasjonalbiblioteket har vært utslagsgivende for at Norge er første land ut i Norden som får denne tjenesten.

Digital transformasjon i skolen

Microsoft ønsker å tilrettelegge for at alle, uansett utfordring, skal få muligheten til å mestre mer ved hjelp av teknologi. Med norsk tale-til-tekst ønsker Microsoft å bidra til tilrettelegging av bedre læring i skolen, samt inspirere skolesystemet til å utnytte teknologi for å fremme læring. For lanseringen var forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø på plass sammen med Mike Tholfsen, produktsjef i Microsoft Education Corp. De fortalte om hvordan norsk tale-til-tekst vil bidra i Microsoft sitt arbeid for å sette fokus på tilgjengelighet og inkludering i skolesystemet.

– Dersom man ikke har de rette verktøyene kan opptil 50 prosent av undervisningstiden gå med på tilrettelegging for enkelte elever. Dette fører til mye tapt læring. Å utnytte teknologiske løsninger som tale-til-tekst vil fremme læring for alle, og ivareta hver enkelt elevs behov, sier Mike Tholfsen.

Iselin Nybø, forsknings- og høyere utdanningsminister.

Tale-til-tekst gjør det mulig å transkribere lyd til tekst i sanntid. Tjenesten fungerer sømløst med oversettelse og tekst-til-tale. Som standard bruker tjenesten en universell språkmodell, bygget på Microsoft-eide data i skyen. For bruk i et spesifikt miljø kan tale-til-tekst trenes opp og tilpasses til akustikk, språk og uttale, for å gjenkjenne støy fra omgivelsene eller et spesifikt ordforråd. Selve prosessen fra maskin til læring er rask og intuitiv. Fra eleven får boksen i henda er det få steg som skal til før alt er klart til oppstart og bruk. Tale-til-tekst vil være integrert i Word, PowerPoint, OneNote og Outlook. Tjenesten er gratis og rulles ut i løpet av oktober.

– Vi er veldig stolte over at Norge er første land ut i Norden. Med tale-til-tekst ønsker vi å vise hvordan Microsofts kan bistå i den digitale transformasjonen av fremtidens skole, samt fremtidens arbeidsliv, forteller Kimberly Lein-Mathisen, administrerende direktør i Microsoft Norge.

Tjenesten vil etterhvert også gjelde for Microsoft sine kognitive tjenester. Dette innebærer at man blant annet kan få live oversettelse av norsk språk til andre språk, og live transkribering av norsk tale.

Om Microsoft

Microsoft (Nasdaq "MSFT" @microsoft) legger til rette for digital transformasjon gjennom intelligente skytjenester og distribuert intelligens. Microsoft har som formål å gi alle mennesker og virksomheter verktøyene de trenger for å oppnå mer.

Hovedkontoret til Microsoft ligger i Redmond i staten Washington i USA. Selskapet ble grunnlagt i 1975 og har i dag mer enn 115.000 ansatte over hele verden. Microsoft etablerte kontorer i Norge i 1990 og har 300 ansatte ved hovedkontoret på Lysaker utenfor Oslo og 260 ansatte i Microsoft Development Center i Oslo, Trondheim og Tromsø. I Norge samarbeider Microsoft med over 1700 partnere som tilbyr Microsoft sin teknologi og produkter til det norske markedet.