Undersøkelse fra Medietilsynet: Nesten ni av ti barn og unge spiller dataspill

Nær ni av ti norske 9 –18-åringer spiller dataspill, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2020. Fortsatt er det flere gutter enn jenter som spiller, men andelen jenter som spiller har økt de siste to årene. – Det kan tyde på at kjønnsforskjellene i dataspill er i ferd med å jevne seg ut, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Siden 2018 har andelen jenter som spiller dataspill økt med 13 prosentpoeng, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2020. Foto Medietilsynet
Siden 2018 har andelen jenter som spiller dataspill økt med 13 prosentpoeng, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2020. Foto Medietilsynet

Siden 2018 har andelen jenter som spiller dataspill økt med 13 prosentpoeng, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2020. Foto Medietilsynet

Totalt spiller 86 prosent av alle 9-18 åringer dataspill, viser Barn og medier 2020. 96 prosent av guttene og 76 prosent av jentene spiller. Siden 2018 har andelen jenter som spiller dataspill økt med 13 prosentpoeng.

– Det kan dermed se ut til at det er blitt mer sosialt akseptert for jenter å spille dataspill, sier Velsand.

Over halvparten av de unge som spiller bruker penger i spillet

Pengebruk i dataspill er vanlig blant mange barn og unge som spiller. Nesten seks av ti 9-18-åringer som spiller bruker penger i spill, ifølge Barn og medier 2020. Andelen er høyest blant guttene.

Medietilsynet har nå utviklet flere informasjonsfilmer og råd om pengebruk i spill for å gjøre foreldre oppmerksomme på fenomenet.

– Mange foreldre vet sikkert godt hva barna bruker penger på, og en del kjøper også forundringspakker eller tillegg i spillene til barna. Men ikke alle foreldre er så godt kjent med disse mekanismene. Vi har derfor vektlagt pengebruk i spill spesielt i vår kampanje, sier Velsand.

Få mer informasjon og råd på Medietilsynets nettsider

Omfattende undersøkelse om norske barn og unges mediehverdag

Medietilsynet har siden 2006 samlet inn data om barn og unges mediehverdag annethvert år gjennom Barn og medier-undersøkelsen. I årets undersøkelse har cirka 3400 9 – 18-åringer fra 51 skoler over hele landet deltatt. Så langt har Medietilsynet publisert delrapporter om sosiale medier og skadelig innhold på nett, og om falske nyheter. Utover våren kommer flere delrapporter, blant annet om deling av nakenbilder og seksualisert innhold, medie- og nyhetsvaner og personvern.

Dataspill blant 9 – 18-åringer (fra Barn og medier 2020)

  • 86 prosent spiller dataspill; 96 prosent av guttene og 76 prosent av jentene.
  • Nesten seks av ti som spiller spill, sier seg enig i at gaming er sosialt.
  • Sju av ti som spiller dataspill mener dette gjør dem flinkere i engelsk.
  • 58 prosent som spiller dataspill har kjøpt noe med ekte penger i et spill, enten selv eller ved at foreldrene har kjøpt noe for dem.
  • Nesten fire av ti som har kjøpt noe med ekte penger i et spill, spurte ikke foreldrene sine først sist gang de gjorde et slikt kjøp.
  • 54 prosent som spiller dataspill, har spilt spill med aldersgrense 18 år. Andel øker betydelig med alder, og er klart størst blant guttene.
  • Fire av ti mener de bruker mye tid på gaming.                                                                                 

Les Barn og medier 2020: Delrapport 3 om gaming og pengebruk i dataspill