Hvorfor er Biola-glasset stripete? Storevarden skole vant Nysgjerrigper-konkurransen

Du har kanskje lagt merke til det selv: Glasset er tomt, og Biolaen er drukket opp - men nå har glasset blitt stripete. Hvordan ble det egentlig slik? 3. klassingene ved Storevarden skole utenfor Stavanger var nysgjerrige, forsket selv, og ble Årets nysgjerrigper!

Glass med biola
Sånn ser glasset ut etter å ha drukket Biola. Foto: Forskningsrådet

Til tross for at skolene stengte like før fristen, ble over 100 prosjekter levert inn til årets forskningskonkurranse, som er for elever på 1.-7. trinn. 25 forskningsprosjekter kom videre til finalen, og vinnerne i Nysgjerrigper-konkurransen 2020 ble kåret i dag, 5. mai.

Statsminister Erna Solberg er imponert over elevene og arbeidet deres. – Alle som har vært med i Nysgjerrigper-konkurransen har forsket på nesten samme måte som nobelforskere. Det er den type nysgjerrighet og ambisjoner vi trenger for å løse utfordringene i Norge og resten av verden. Skal Norge fortsatt være en kunnskapsnasjon i verdensklasse, så trenger vi flere som dere, sier statsminister Erna Solberg i en videohilsen til Årets nysgjerrigper.

I konkurransen forsker elever på hva de vil, og bruker Nysgjerrigpermetoden i arbeidet. Den handler om å finne noe elevene lurer på, tenke utmulige forklaringer eller hypoteser, legge en plan for å teste hypotesene, gjøre egne undersøkelser og eksperimenter og så oppsummere resultatene i en rapport og formidle forskningen sin til andre. Forskningsrådet har arrangert konkurransen siden 1990.  

– Vi i Forskningsrådet heier på alle barn som forsker. Vi trenger folk som stiller spørsmål og jakter på svar. Det er viktig for å bringe verden fremover, sier administrerende direktør i Forskningsrådet, John-Arne Røttingen. – Barn har ideer som voksne ofte ikke har, og det har de som har vært med i Nysgjerrigper-konkurransen vist oss gang på gang. 

Biola-forskerne i 3. klasse på Storevarden gikk metodisk og systematisk til verks: De planla og utførte mange eksperimenter på skolekjøkkenet, dro på ekskursjon til en melkebonde og fikk hjelp av eksperter på ulike felt. Til slutt kom de fram til et svar: Snille melkesyrebakterer "spiser" sukker fra melka og slik syrner den. Den tykke konsistensen på Biola gjør at den klistrer seg til glasset. Når det tomme glasset står i romtemperatur, fortsetter melkesyrebakterier å spise sukker fra melkerestene. Det får proteinene til å klistre seg mer sammen, og på den måten bli tyngre og skli nedover mot bunnen av glasset i striper. 

Årets kåring foregikk på nettog hvis du vil se den finner du den her: https://www.nysgjerrigper.no/konkurransen 

OVERSIKT OVER ÅRETS VINNERE I NYSGJERRIGPER-KONKURRANSEN 

Gullvinnere i Årets nysgjerrigperkonkurranse 

"Hvorfor er det striper igjen i et glass etter at vi har drukket Biola?" 
av 3. trinn på Storevarden skole, Rogaland  

Vinnerklassen får 30 000 kroner, der halvparten av pengene er øremerket tiltak som skal fremme bruk av vitenskapelig metode i skolen.  

To prosjekter får sølv i konkurransen

"Hvorfor kjøper folk vann på flaske?" av 3. klasse på Hedemarken friskole, Innlandet 

"Hvorfor kom tranene til Leirfjord, og når kom de hit?" av 4.-7. klasse på Tverlandet skole, Nordland 

Alle finalistene får bronse i konkurransen 

Les mer om hvert prosjekt på www.nysgjerrigper.no/finalister.  

Fra nord: 
"Hvordan lage det beste papirflyet?" av 4 på Rosmælen skole og barnehage, Trøndelag 

"Hvorfor bruker vi mellomleggspapir, og trenger vi egentlig det?" av 1. trinn på Trones skole, Nordland 

Fra sør: 
"Hvorfor får ikke barn ha mobiltelefon når de er små?" av 1. klasse på Storevarden skole, Rogaland 

"Hvorfor blir vi glade av sanger?" av 2.trinn på Storevarden skole, Rogaland 

"Hvor mange dager kan man spise samme mat uten å bli lei" av 5. trinn på Storevarden skole, Rogaland 

"Tåreforskning" av 7.trinn ØST på Storevarden skole, Rogaland 

"Løypene ved Kjellandsvannet" av 2. klasse på Samfundets skole Oftenes, Agder 

"Hvilke forskjeller er det på ord og uttrykk som barn og voksne i Tananger bruker? Forstår vi hverandre?" av 7.trinn Vest på Storevarden, Rogaland 

Fra vest: 
"Korleis er det å leve som viking ein heil skuledag" av 6.klasse på Askvoll skule, Vestland 

"Kan kle veraberekraftige? Vil ei hue forsvinna i jord? Kva er det i såfall som gjer det?" av 5.-7.klasse på Eksingedalen skule, Vestland 

"Futt og fart i en filmboks" av 5B på Skjold skole, Vestland 

"Hvilke biler er mest populære på Rolland - og hvorfor er det sånn?" av 2. trinn på Rolland skole, Vestland 

"Vert barn og unge påverka av skjermbruk?" av 5.-7.klasse på Norheimsund Friskule, Vestland 

Fra øst: 
"Trekker valgte tekstiler til seg ulik mengde væske i forskjellige væsker?" av 5D på Eiksmarka skole, Viken 

"Hvorfor blir bananer brune?" av 2C på Bekkestua barneskole, Viken 

"Hvordan er det blinde ser, og hvordan ser ingenting ut?" av 7.trinn på Hallagerbakken skole, Oslo 

"Hvorfor har noen mer bakterier på mobilen sin enn andre, og er det forskjell på gutter og jenter?" av 7A på Nordby skole, Viken 

"Lærer vi raskere når vi synger?" av 3. trinn på Bekkestua barneskole, Viken 

"Like barn leker best?" av 5A på Kampen skole, Oslo 

"Hvorfor er det vanskelig å kile seg selv?" av 2B på Bekkestua barneskole, Viken 

Fra norske skoler i utlandet: 
"Hvorfor er noen appelsiner søtere enn andre?" av 3. og 4. klasse på Den Norske Skole Gran Canaria, Spania 

"Hvorfor vil ikke barn legge seg?" av 5. trinn på Den Norske Skole Gran Canaria, Spania