Nesten annenhver ungdom føler seg ensom under pandemien

I en fersk undersøkelse gjennomført av den ledende sosiale medieplattformen Yubo har over 2000 norske ungdommer svart på hvordan de opplever pandemien. Så mange som 44 prosent svarer at de føler seg ensomme.

Yubo Live streamPå spørsmål om hvordan respondentene generelt har det under pandemien, svarer 47 prosent at de er bekymret for fremtiden, mens 25 prosent sier de er engstelige for at de rundt seg skal bli syke. Kun fire prosent er redde for å bli syke selv.

Stor vekst under pandemien

Yubo, som nylig hentet inn 450 000 millioner kroner i en såkalt Serie C-finansiering, har en enorm vekst i Norge. Siden januar har det vært en vekst på over 100 prosent, og det er nå mer enn 450 000 norske brukere på den stadig mer populære venneplattformen. På verdensbasis har appen nå mer enn 40 millioner unge brukere.

– Vi merker økt bruk av plattformen i hele verden. I Norge har tid brukt i appen tredoblet seg siden januar. Det er uten tvil et behov for en plattform der man kan få nye venner og holde kontakten med eksisterende venner, sier Sacha Lazimi, CEO og medgründer i Yubo.

Holder kontakten med venner på sosiale medier

Selv om svært mange oppgir å føle seg mer ensomme nå som pandemien pågår, svarer 55 prosent at det stort sett går bra da de holder kontakten med venner på sosiale medier. 18 prosent sier det er ensomt å studere eller jobbe hjemme. 37 prosent sier de savner den sosiale omgangen som man får på jobb eller skole. Samtidig sier 34 prosent at de faktisk trives med situasjonen.

– Heldigvis viser tallene at det er mange som takler situasjonen fint. Mer bekymringsverdig er det at så mange sier de faktisk føler seg ensomme og at de savner det sosiale i en normal hverdag, sier sier Sacha Lazimi.

Yubo Live streamMer enn 6 timer på sosiale medier hver dag

På spørsmål om hvor mye tid som brukes på sosiale medier daglig, svarer hele 41 prosent seks timer eller mer. 19 prosent svarer mellom fem og seks timer, mens 22 prosent svarer mellom fire og fem timer. Kun to prosent svarer mindre enn en time.

– 47 prosent sier at sosiale medier er bra under pandemien da de kan holde kontakten med venner og familie. 46 prosent sier det gjør det lettere å møte nye mennesker, mens 5 prosent sier det gjør de mer stresset og presset, sier sier Sacha Lazimi.

Trygg sosial plattform for unge mennesker

Yubo er en app dedikert til å skape en trygg sosial plattform for unge mennesker, og er utviklet for å fornye det tradisjonelle konseptet som drives av likes og følgere. På under et år har Yubo hentet inn mer enn 60 millioner dollar fra internasjonale investorer, samt fra investorene i nåværende finansieringsrunde.

Om undersøkelsen

Undersøkelsen ble gjennomført blant Yubo sine norske brukere 18. november 2020. Mer enn 2000 personer svarte på spørsmålene. 80 prosent av Yubos brukere er i alderen mellom 15 og 21 år, og kjønnsfordelingen er 50/50.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Om Yubo

Yubo ble lansert i 2015, og er verdens største sosiale medierplattform spesielt utviklet for Gen Z. Yubo når over 40 millioner bruker i 20 land, og er inspirert av det beste fra offline-interaksjoner drevet av online-muligheter. Tjenesten er utviklet for å gjøre det mulig for unge mennesker å omgås i den digitale verden som de gjør det det virkelige livet – med venner i hele verden, på en sikker plattform. Besøk www.yubo.live/en for ytterligere informasjon.