Pressemelding: 200 bøker på en uke!

Lesemeister screenshot

Startskuddet for Lesemaraton 2017 går mandag 29. mai kl 8:30. I løpet av en skoleuke skal elever i grunnskolen lese så mange sider som mulig i den sosiale leseappen Lesemeister. Nesten 200 digitale bøker er tilgjengelig for deltagerne i konkurransen. Alle klasser og skoler som deltar i Lesemaraton konkurrerer om å vinne fine premier. Vinneren får flotte 2 i 1 maskiner fra HP i et helt semester. I tillegg trekkes det ut bokpakker som premier til ytterligere 3 heldige klasser.

Det er det norske firmaet ePekebok AS som står bak Lesemaraton, i samarbeid med Samlaget, Cappelen Damm, Aschehoug, HP og Microsoft. - Målet med konkurransen er å motivere elevene til lesing, siden det å lese er den viktigste og mest grunnleggende ferdigheten, sier Sondre Skaug Bjørnebekk, grunnlegger av selskapet.

- Vi ser at det skjer mye flott på den digitale siden i skolen nå - ikke minst med utbredelse av enheter som egner seg til digital lesing, og vi sa derfor ja med én gang vi fikk muligheten til å være med på Lesemaraton, sier Håvard Siegel Haukeberg i Microsoft Norge, som sammen med HP stiller med klassesettet som både kan brukes som nettbrett og bærbar PC.

Den sosiale leseappen Lesemeister er på kort tid blitt populær i den norske grunnskolen. Den er i pilotfasen blitt tatt i bruk av over 20 kommuner, og flere kommer til fortløpende. I appen samler elevene lesepoeng primært gjennom lesing, men også ved å legge hverandre til som lesevenner og utfordre hverandre til å lese. Læreren får på sin side oversikt over klassens leseaktiviteter både samlet og på individnivå, og i Lesemaraton konkurrerer altså klassene i vennlig form.

Alle norske grunnskoler som benytter Feide kan være med i Lesemaraton. Appen finnes for iPad, Android, Windows, Chromebook og Mac. Interesserte klasser kan ta kontakt med Lesemeister på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. for å melde seg på.