Tveita-kidsa fikk en forsmak på fremtidens skoletime

Over 85 000 elever på over 1000 norske skoler deltar forrige uke på Kodetimen. Flere frivillige fra Microsoft stod klare til å inspirere barn og unge til å lære seg programmering, som en del av samarbeidet med Lær Kidsa Koding.

Tveita skole i Oslo er en av mange norske skoler som forrige uke arrangerte kodetime for elevene, og som har fått en forsmak på hvordan fremtidige skoletimer kan se ut. Elevene på Tveita fikk også besøk av Microsoft Norges administrerende direktør, Kimberly Lein-Mathisen, som var tilstede for å bidra med opplæring i koding.

– Det er utrolig gøy å få være med og lære elevene på Tveita skole om programmering. Kodetimen bidrar til å motivere både elever og lærere å fortsette med koding. Det var spesielt gøy å se hvor engasjerte elevene ble da de testet den nye Minecraft kode-oppgaven, forteller Lein-Mathisen.

Rektor ved Tveita skole, Cathrine Mortensen, er begeistret over engasjementet elevene hennes har hatt til Kodetimen.

– Det er viktig med koding i skolen, nettopp fordi elevene får utviklet ferdigheter for fremtiden. Det er en morsom og motiverende måte å lære realfag på. Vi har sett at koding på Tveita skole har ført til at mange gutter og jenter har møtt opp etter skoletid for å lære mer. Vi må jo bare fortsette å kode nå, konstaterer Mortensen.

Investerer i fremtidens ferdigheter

Mangelen på læring av digitale ferdigheter og IT utdanning kan føre til blant annet økt inntektsforskjell mellom de med digitale ferdigheter og de uten. I budsjettavtalen som ble lagt frem i midten av november, er det tydelig at regjeringen ønsker å styrke hele Norges teknologikompetanse. Blant annet har regjeringen satt av 25 millioner til programmering i skolen, og 50 millioner til IKT-tiltak i grunnopplæringen. Fremtidens skoletimer vil være preget av lærer som fasilitator for 21. århundrets ferdigheter. Gruppedynamikk, autonomi, elevsentrerte oppgaver vil være nøkkelen for å øve på kreativitet, samarbeid og problemløsning.

– Skolene utdanner elever til yrker vi enda ikke har hørt om, og de skal jobbe med teknologi enda ikke funnet opp. At skolene kan tilby opplæring i problemløsning, samarbeid og kreativitet, med et verktøy som er tilrettelagt både teknisk og pedagogisk er derfor avgjørende for fremtidens Norge, forteller Lein-Mathisen.

– Koding i skolen er viktig for at alle skal få utvikle digitale ferdigheter, legger Mortensen til.

Rektor på Tveita skole, Cathrine Mortensen og administrerende direktør i Microsoft Norge, Kimberly Lein-Mathisen.

Microsoft har gjennomført en studie blant europeiske jenter og unge kvinner i alderen 11 til 30 år som viser at en i snitt har et vindu på kun fire år for å utvikle jenters interesse for realfag. Studien viser at de fleste unge jenter blir tiltrukket av realfag i 11-årsalderen, men at denne interessen faller drastisk når de blir noen år eldre.

Studien viser også at det er to viktig grunner til at mange jenter ikke studerer til en karriere innen realfag: mangel på kvinnelige rollemodeller og mangel på praktisk og kreativ erfaring fra realfag.

– Dette er årets viktigste skoletime! Koding handler ikke bare om utvikling av algoritmer, det er en mulighet til å drive en undervisningsform som ligner arbeidsformen elevene får i arbeidslivet. Kanskje de får noen nye ideer om hva de kan gjøre når de blir store? Avslutter Lein-Mathisen.

Fakta:

  • Kodetimen er en internasjonal bevegelse. Den engasjerer flere millioner mennesker verden over på en skoletime med programmering, ferdig tilrettelagt for elever i alle klassetrinn. Konseptet går ut på at så mange klasser som mulig skal få prøve seg innen programmering i uken 4. til 10. desember. Undervisningsopplegget stiller ingen krav til forkunnskaper hos elever eller lærere. I år er det femte året på rad Kodetimen arrangeres i Norge.
  • Hvert år kan ansatte i Microsoft bruke tre arbeidsdager til frivillig arbeid, flere bruker disse dagene på å holde Kodetimer for barn og unge rundt om i verden. Til sammen var det over 10 ansatte i Microsoft som under Hour of Code holdt kodetimer for elever i hele Norge.
  • I tillegg til involvering av ansatte i Norge, har Microsoft et globalt samarbeid med Code.org. I november ble en ny Minecraft Kodetime-oppgave «Minecraft: Heltens reise» lansert, utviklet i nært samarbeid med Code.org. Oppgaven bruker elementer fra det ekstremt populære spillet til opplæring i programmering på en morsom og kreativ måte.Den vitenskapelige metode får en visuell representasjon i Minecraft med koding. Det er motiverende fordi det er bygd i et miljø elevene kjenner seg igjen i, og synes er gøy. I tillegg får kreativiteten full utfoldelse når man kan bygge hva man vil, sammen med andre.