Ole Petter Nyhaug fra Opinion la frem funnene i undersøkelsen. Foto: Sjømat Norge.

Slik får en flere til å velge matfag

Våg å velge noen, vis frem ildsjelene og la dem se hvordan skoledagen blir. Matbransjen går nå vitenskapelig til verks for å hente ungdom tilbake.

Uten på noe vis å bruke metoder kjent fra Facebook eller amerikanske presidentvalg har reiseliv, restaurant- og matbransjen nå gått sammen for å finne ut hva som egentlig virker når man skal tiltrekke seg unge som skal gjøre sitt yrkesvalg.

- Vi må snu oppfatningen. Skal nasjonens reiseliv og matproduksjon verdsettes, må også norsk ungdom jobbe hos oss, sier Tidemann. Som leder i Foreningen for opplæringskontorene i restaurant og matfag har en nå samlet matbransjen, for å få flere ungdommer til å ville jobbe i restaurant og matbransjen.

Det ledende markedsanalyseselskapet Opinion har evaluert og analysert et utvalg tiltak som er gjennomført for å øke rekrutteringen av unge til restaurant- og matfagene. Funnene viser fra Opinionens undersøkelse viser følgende:

- Våg å velge bort de fleste. Fokuser på enkelte.
- Praktiske møter med bransjen funker best.
- Skoledagen er viktigere enn videre karriere.
- Sats på ildsjeler og relasjonsbygging.
- Tiltakene fungerer.. om de gjøres riktig.

Bort med mytene

Bransjen samles denne uken i Oslo til konferanse for å gå igjennom tiltakene. Bak initiativet står landsforeninger og interesseorganisasjoner som Sjømat Norge, NHO Mat og Drikke, Norges Kokkemesteres Landsforening, NHO reiseliv og Baker- og konditoribransjens landsforening. Deltagerne på konferansen er bedrifter, opplæringskontor, restaurant- og matfaglærere og en rekke andre aktører som arbeider med rekruttering og utdanning.

- Det er nok noen myter som må avlives, sier administrerende direktør i NHO Mat og Drikke Petter Haas Brubakk. Han påpeker at matindustrien nå faktisk er ledende i det å ta i bruk ny teknologi -Med det teknologiske skiftet vi er midt oppe i må vi tiltrekke oss både teknologer og dyktige mathåndverkere, sier han.

- Dette engasjerer. Dårlige søkertall de siste årene sier sitt. Kvalifisert arbeidskraft for både restauranter og matprodusenter er og et stikkord, sier Tidemann som får støtte fra NHO Reiselivs Administrerende direktør Kristin Krohn Devold.

- Norge et attraktivt reisemål og reiselivsbransjen er i sterk vekst. Å tilby turister norskprodusert mat bør være en attraktiv karrierevei, sier Devold.

I tillegg til de to ministrene vil en rekke foredragsholdere komme med innspill under de to dagene på Scandic Vulkan. Under middagen på kvelden vil Norges junior kokkelandslag servere den samme menyen som skal serveres under VM i kokkelandslag i Luxembourg senere i år.