Pass deg for useriøse aktører på Facebook

Useriøse aktører blir stadig mer kreative i jakten på pengene dine, og gjennom sosiale medier er du mer tilgjengelig enn før.

En enkel «like» på Facebook koster deg i utgangspunktet ikke noe, men det kan bli dyrt dersom du legger igjen mobilnummeret ditt. Misbruk av kjente merkenavn er en vanlig framgangsmåte, og sist ut er «gratis gavekort på 500 kroner» fra Rema 1000 eller fra Rimi.
På Facebook blir du i disse dager lokket med et gavekort på 500 kroner fra Rema 1000 eller Rimi dersom du trykker «liker» på linken og skriver «takk, Rema»/«takk, Rimi» i kommentarfeltet. Det er imidlertid ikke dagligvarekjedene, men en leverandør av mobile innholdstjenester som står bak denne markedsføringen. ??- Forbrukerne blir lurt til å tro at de skal få et gavekort fra en dagligvarekjede, men ender istedenfor opp med et abonnement på en tjeneste som koster nesten 500 kroner i måneden, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten hos Forbrukerombudet.

Kilde: Forbrukerombudet.no