NM for ungdomsbedrifter

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En bruspinne. Et strekkelig boktrekk. Gryteunderlag med hjul og mobildeksel med innebygd kortholder. Dette er noe av det elevene presenterer på Norges mest kreative mesterskap. Nå er det NM for Ungdomsbedrifter!(illustrasjonsfoto tatt av Ungt Enteprenørskap).

83 ungdomsbedrifter har gjennom fylkesvise konkurranser kvalifisert seg til arrangementet på Lillestrøm torsdag 25. og fredag 26. april. Over 100 dommere fra arbeids- og næringsliv skal delta i juryarbeidet og det skal kåres vinnere i 17 ulike kategorier. Vinneren av hederstittelen Norges beste Ungdomsbedrift 2013 skal representere Norge på EM i London i sommer.

 


– Framtida skapes nå! Om ti år har denne generasjonen nøkkelroller i norsk arbeids- og næringsliv. De holdningene, verdiene og evnene de har med seg fra skolen vil komme både elevene selv, samfunnet og arbeidsplassene til gode. Derfor er entreprenørskap i utdanning et så viktig nasjonalt satsingsområde i Norge, sier Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

ønsker større engasjement
Det er et samlet Storting som står bak satsingen på entreprenørskap i utdanning og arbeidet er forankret i flere stortingsmeldinger. Fra 2003 har regjeringene forankret satsingen i strategi- og handlingsplaner og fire departementer er direkte involvert i gjennomføringen.
1700 lærere har satt Ungdomsbedrift på timeplanen dette skoleåret og programmet finnes på om lag 300 av landets 430 videregående skoler. Ungdomsbedriftene har blitt drevet med støtte fra mentorer i arbeids- og næringsliv, og elevene har fått mulighet til å samhandle med næringslivet både som kunder og som leverandører. Det er i overkant av 11 000 elever som driver Ungdomsbedrift hvert år.
– Vi har mange kompetente og engasjerte lærere, og de fortjener mer støtte hos skoleledelsen og i det administrative apparatet hos skoleeier. Det er disse som må komme høyere på banen om vi skal lykkes enda bedre i dette arbeidet. Når det satses lokalt og arbeidet er forankret i skolenes og skoleeiernes virksomhetsplaner, øker både omfanget og kvaliteten i arbeidet, sier Slungård.

Gir resultater
Det er gjennomført over 20 ulike forskningsprosjekter på effekten av entreprenørskap i utdanning. Høsten 2011 gjennomførte østlandsforskning undersøkelsen Ungdomsbedrift og entreprenørskap. Undersøkelsen viste at 33 prosent av de tidligere UB-elevene hadde lederansvar mot 25 prosent i kontrollgruppen. 12 prosent av de som hadde drevet Ungdomsbedrift hadde etablert egen virksomhet mot 8 prosent i kontrollgruppen - det vil si 50 prosent høyere etableringsrate.