Virtuell matematikkskole under utvikling

Senter for IKT i utdanningen er godt i gang med å planlegge en virtuell matematikkskole
(DVM) for ungdomstrinnet.

Den skal både være et tilbud for svake elever og for elever som
trenger større utfordringer enn de får gjennom den ordinære undervisningen. Den er tenkt som
et supplement til det ordinære undervisningstilbudet.

En storskala pilot med et tilbud innen matematikk for ungdomsskoleelever skal gjennomføres
i skoleåret 2013/2014. Den skal gi grunnlag for vurderinger og anbefalinger om hvordan en
slik skole kan tilbys som en nasjonal tjeneste på permanent basis.

Framgang for norske elever

alt

Norske elever gjør det bedre i både lesing, matematikk og naturfag sammenlignet med tidligere resultater i de internasjonale undersøkelsene TIMSS og PIRLS. Ingen andre land i TIMSS-studien kan vise til så sterk framgang i matematikk som norske 4. klassinger. Nå diskuterer politikerne hvem som har æren for fremgangen. Høyres Elisabeth Aspaker (bildet) mener fremgangen skyldes Kunnskapsløftet som Bondevik 2 innførte i sin tid.

SkoleMagasinet nr. 5 - 2012

SkoleMagasinet nr 5-2012Skolemagasinet nr 5-2012 Forside ligger nå ute som PDF utgave.

Klikk på linken i toppmenyen for å åpne oversikten over alle PDF utgavene. Du må være abonnent for å få tilgang, og logge deg inn med passordet fra papirutgaven.

Abonnement kan bestilles på epost Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller på telefon 95 06 85 40.

SkoleMagasinet nr. 6 - 2012

SkoleMagasinet nr 6-2012Skolemagasinet nr 5-2012 Forside ligger nå ute som PDF utgave.

Klikk på linken i toppmenyen for å åpne oversikten over alle PDF utgavene. Du må være abonnent for å få tilgang, og logge deg inn med passordet fra papirutgaven.

Abonnement kan bestilles på epost Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller på telefon 95 06 85 40.

SkoleMagasinet nr. 1 - 2013

SkoleMagasinet nr 1-2013Skolemagasinet nr -2013 Forside ligger nå ute som PDF utgave.

Klikk på linken i toppmenyen for å åpne oversikten over alle PDF utgavene. Du må være abonnent for å få tilgang, og logge deg inn med passordet fra papirutgaven.

Abonnement kan bestilles på epost Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller på telefon 95 06 85 40.

SkoleMagasinet nr. 2 - 2013

SkoleMagasinet nr 2-2013Skolemagasinet nr -2013 Forside ligger nå ute som PDF utgave.

Klikk på linken i toppmenyen for å åpne oversikten over alle PDF utgavene. Du må være abonnent for å få tilgang, og logge deg inn med passordet fra papirutgaven.

Abonnement kan bestilles på epost Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller på telefon 95 06 85 40.

SkoleMagasinet nr. 3 - 2013

SkoleMagasinet nr 3-2013Skolemagasinet nr -2013 Forside ligger nå ute som PDF utgave.

Klikk på linken i toppmenyen for å åpne oversikten over alle PDF utgavene. Du må være abonnent for å få tilgang, og logge deg inn med passordet fra papirutgaven.

Abonnement kan bestilles på epost Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller på telefon 95 06 85 40.

Banale problemer hindrer PC-bruk i skolen

altManglende stikkontakter, flate batterier og andre enkle, tekniske problemer gjør at lærere kvier seg for å bruke PC i undervisningen.
– Mange lærere opplever at IKT er en tidstyv og kvier seg dermed for å bruke det i undervisningen, sier Bård Ketil Engen. Han er førsteamanuensis i digital kompetanse ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).
Det skjer til tross for at IKT er definert som en grunnleggende ferdighet i norsk skole - helt på linje med skriving og regning.

Vil satse på IT-outsourcing i skolen

- Jeg har ingen ideologisk hangup, sier Høyre-leder Erna Solberg. Det er ikke så lett å få et inntrykk av Høyres IT-politikk bare ut fra førsteutkastet til stortingsvalgprogram som ble lagt fram tidligere denne uken. Her loves en felles IT-plattform for skolen, styrket satsing på intelligente transportsystemer, en hensiktsmessig IKT-strategi i politiet, likebehandling av medier uavhengig av teknologisk plattform, økt bruk av omsorgsteknologi, og styrket beredskap mot kyberkrim og kyberangrep. Derfor var det grunn til å vente en avklaring da statsministerkandidaten foredro på Evry Insight 2012 om IKT i offentlig sektor.

Mange dropper ut av norsk skole

Flere elever hopper av videregående skole i Norge enn i andre industriland, viser en rapport fra OECD.

I Norge gjennomfører bare 57 prosent av elevene videregående skole på normert tid. Gjennomsnittet for landene i rapporten er 70 prosent. Norge kommer som nummer 21 av 25 land, med Japan og Korea på topp og Island på bunnen. Rapporten sammenligner også gjennomføring av videregående skole to år etter normert tid. Også her kommer Norge langt ned på lista.

I alle landene gjennomfører jenter skolen i større grad enn gutter, men Norge har den klart største forskjellen på jenter og gutter av OECD-landene i undersøkelsen. I Norge ligger tallet på jenter som fullfører videregående 18 prosent høyere enn for gutter, mens OECD-gjennomsnittet er på 8 prosent.

SkoleMagasinet nr. 4 - 2012

SkoleMagasinet nr 4-2012Skolemagasinet nr 4-2012 Forside ligger nå ute som PDF utgave.

Klikk på linken i toppmenyen for å åpne oversikten over alle PDF utgavene. Du må være abonnent for å få tilgang, og logge deg inn med passordet fra papirutgaven.

Abonnement kan bestilles på epost Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller på telefon 95 06 85 40.

Pass deg for useriøse aktører på Facebook

Useriøse aktører blir stadig mer kreative i jakten på pengene dine, og gjennom sosiale medier er du mer tilgjengelig enn før.

En enkel «like» på Facebook koster deg i utgangspunktet ikke noe, men det kan bli dyrt dersom du legger igjen mobilnummeret ditt. Misbruk av kjente merkenavn er en vanlig framgangsmåte, og sist ut er «gratis gavekort på 500 kroner» fra Rema 1000 eller fra Rimi.
På Facebook blir du i disse dager lokket med et gavekort på 500 kroner fra Rema 1000 eller Rimi dersom du trykker «liker» på linken og skriver «takk, Rema»/«takk, Rimi» i kommentarfeltet. Det er imidlertid ikke dagligvarekjedene, men en leverandør av mobile innholdstjenester som står bak denne markedsføringen. ??- Forbrukerne blir lurt til å tro at de skal få et gavekort fra en dagligvarekjede, men ender istedenfor opp med et abonnement på en tjeneste som koster nesten 500 kroner i måneden, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten hos Forbrukerombudet.

Nadderud og Skeisvang vant Statoils realfagspris

I årets konkurranse deltok 225 elever. Vinnerne i de regionale finalene konkurrerte om to nasjonale premier.

Statoils realfagpris er en landsdekkende realfagkonkurranse for elever i Vg2, studiespesialiserende med programfag realfag. Konkurransen er en del av programmet www.Morgendagenshelter.no. I år vant elever frå Nadderud VGS of Skeisvang VGS.

Hensikten med konkurransen er å stimulere interessen og nysgjerrigheten for teknologi- og realfagene, og på den måten å inspirere ungdom til videre fordypning og utdanning innenfor disse fagretningene. Oppgavene er knyttet mot kompetansemålene i programfagene kjemi, fysikk og teknologi og forskningslære.

Vinnerne er: Fra Nadderud vgs: (fra venstre) Tollak Braaten, Petter Reistad og Petter Taule.

Stadig fleire ungdomar får trøbbel i matematikk

Stryk i matematikk er viktigaste årsak til at ungdom fell ut av vidaregåande opplæring.

Ved eksamen i 10.klasse fekk ein tredjedel karakteren ein eller to.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen seier seg delvis nøgd med regjeringa si "Ny GIV" satsing som skal vare fram til 2015. Men talla ho la fram i August vitnar om ein skule som er inne i ei djup krise.

Dette er det Kunnskapsministeren skriv om korleis elevane meistrar matematikkfaget.

"Ved siste eksamen i matematikk for 10.trinn fikk om lag en tredjedel av elevane karakteren 1 eller 2. En av de viktigaste grunnene til at elever ikkje gjennomfører vidaregåande er at de er svake i matematikk. Derfor jobbar vi spesielt med å styrke matematikkundervisninga gjennom hele opplæringsløpet"

Foreldre vil ha mobbepoliti på skolene

Over 40.000 elever i den norske skolen blir mobbet. En Foreldreorganisasjonen mener mange norske skoler ikke tar ansvar.

Nå tar Foreldreorganisasjonen Stopp mobbingen saken i egne hender ved å starte et mobbepoliti.

8,5 prosent av elevene i den norske skolen opplever å blir mobbet opptil flere ganger i måneden. Dette viser en elevundersøkelse fra 2011 som ble gjennomført av NTNU samfunnsforskning AS.
Gjennom perioden 2007- 2011 har antall elever som blir mobbet vært uendret.
Markus Ellingsen er akkuratt ferdig med ungdomskolen og er en av mange som har opplevd mobbing på skolen. Han husker godt dagene hvor medelever dyttet han rundt eller spente ben på han.
– Hvis du ikke spilte fotball eller ikke hadde bra kondis så var du ikke en del av gjengen. Ofte mobbet de meg for å være overvektig, forteller Markus.

Mangedobler eboksalget

Varg Veums skjeggstubbete detekivgåter blir stadig oftere lest på skjerm.
Aschehoug forlag melder nemlig i dag om en mangedobling av eboksalget.

- I juni og juli er det solgt mer enn dobbelt så mange e-bøker som i årets fem første måneder til sammen, skriver forlaget i en pressemelding.

Det er særlig krimforfattere som Unni Lindell, Tom Egeland, Jussi Adler-Olsen og Jo Nesbø som selger mest, men forlaget forteller at også forfattere som Merethe Lindstrøm og Arto Paasilinna har begynt å selge bra digitalt.

- Nettbrettet er gull verdt for barna

Flere medier skriver om en familie der både store og små utnytter seg av mulighetene med nettbrett.

– Nettbrett er unike fordi barn ikke trenger å beherske tastatur eller mus for å ta mediet i bruk. Jeg skjønner godt at det er appellerende for barn, og den umiddelbare responsen barna får i bruk fører gjerne til ytterligere utforsking. I barnehagen skal barn introduseres til bokstaver og matte, men de skal også få erfaringer som skal være med på å utvikle barnas digitale kompetanse. På et nettbrett kan alt dette kombineres. Ved å leke på nettbrett sammen får barna viktig sosial trening, de opplever ting sammen, viser hverandre, lærer bort og venter på tur, sier forsker og førskolelærer Barbro Hardersen i Senter for IKT i Utdanningen.

Les hele saken i Familieverden eller Aftenbladet.

- Elevens plikter må bli tydeligere

-Vi har fått en ubalanse mellom elevens rettigheter og deres plikter i videregående opplæring, sier Ragnhild Lied på Utdanningsforbundets nettsider.

Aftenposten skriver at Utdanningsforbundet ønsker et mer balansert fraværsreglement for elever i videregående opplæring. Saken, som er basert på en undersøkelse blant Utdanningsforbundets medlemmer i videregående opplæring, er også blitt gjengitt i flere medier.
?Utdanningsforbundet har tidligere i år tatt opp elevers rettigheter og plikter i videregående opplæring med Utdanningsdirektoratet og vil videreføre dialogen med både direktoratet og Kunnskapsdepartementet. ?- Vi ønsker en debatt og et samarbeid med både Elevorganisasjonen og myndigheter for å klargjøre grensegangene mellom elevdemokrati og rettsliggjøring i skolen, sier nestleder Ragnhild Lied på hjemmesidene.

Britiske skoler skal bruke app laget på NTNU

Blir den en suksess, kan 8,5 millioner elever ta den i bruk.

Det er det nyoppstartede firmaet Mobitroll, med hovedkontor i kjemibygget på NTNU, som har utviklet appen som nå skal brukes til undervisning i Storbritannia.
Professor i spillteknologi ven NTNU, Alf Inge Wang, mener prosjektet er gode nyheter for selskapet.
- Vi ble startet opp i desember i fjor og er foreløpig i startfasen. Nå skal vi bruke appen i et prosjekt hvor 30 britiske skoler deltar. Det gir oss både muligheter til å teste den, videreutvikle den og samtidig vise oss frem, sier Wang.

Færre ungdommer faller utenfor

Siden 2007 har det aldri vært færre ungdommer som er utenfor opplæring og arbeid enn nå.
Før Ny GIV startet var antallet ”ukjente” for oppfølgingstjenesten over 10 000. I dag er antallet 2500. Resten har fått arbeid, er under utdanning eller er på tiltak fra NAV.

Det er stor variasjon mellom fylkeskommunene når det gjelder andelen ungdommer som er i aktivitet. Oppland har ingen ukjente ungdommer, antallet ukjente er halvert i Oslo, men de har likevel det høyeste antallet ukjente blant fylkene.

-  Jeg er imponert over den innsatsen som oppfølgingstjenesten har gjort. Oppfølgingstjenesten har i lengre tid vært en slags ”hemmelig tjeneste”. Sånn er det ikke lenger, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

Motiverende sommerskole på Rønningen

-Superkult! Vi har opplevd skole på en helt annen måte! Nå har jeg fått bedre selvtillit! Elevene på Rønningen folkehøgskole er samstemte når det gjelder sommeraktivitetene i Ny GIV.
Forrige uke besøkte statssekretær Elisabet Dahle Rønningen folkehøgskole som har sommeraktiviteter for Ny GIV-elever. Der fikk hun hilse på en svært fornøyd og motivert gjeng.
Til sammen 30 elever har i to runder deltatt i sommeraktiviteter ved Rønningen folkehøgskole i Oslo. Elevene kommer fra Akershus og Oslo. Oppholdet ved skolen har vart i to uker inklusive overnatting og helg.
Statssekretæren fikk møte en gjeng med elever som satt stor pris på ukene de hadde vært i gjennom:?- Jeg kan se at det dere gjør her virker og treffer godt de som er med. Rønningen folkehøgskole gjør et viktig arbeid her, sier Dahle?Erfaring viser at ungdommer i målgruppen til Ny GIV har større sannsynlighet for å droppe ut av skolen i overgangenen mellom ungdomsskole og videregående skole. Derfor er tiltak i løpet av sommeren også en del av Ny GIV. Hensikten er å gi nye erfaringer, faglig påfyll og en mykere overgang mellom skoleslagene for at disse elevene skal holde motivasjonen oppe.

UiB-forskere skal analysere nytten av data i skolen

En forskergruppe fra UiB har vunnet anbudsrunden om å utvikle indikatorer for læringsutbytte ved bruk av IKT i videregående skole.

Seks forskningsmiljøer fra ulike universiteter i Norge leverte inn søknad til Kommunenes Sentralforbunds FoU-avdeling, og fire av disse var med i finalerunden. Forskningsgruppen Digitale Læringsfellesksap ledet av professor Rune Johan Krumsvik hadde den beste søknaden, og vant derfor oppdraget, heter det i en pressemelding. Gruppen ligger hos Institutt for pedagogikk ved Det psykologiske fakultetet ved UiB.

Prosjektet skal utvikle og identifisere indikatorer for å måle effekten av IKT-bruk i videregående opplæring i Norge, og gjøre en første analyse for å vurdere hvor gyldige indikatorene er.

Det skal lages indikatorer for godt skoleeierskap, skolelederskap, lærernes evne til pedagogisk IKT-bruk og vurderingsformer, og elevenes kompetanse.
Prosjektet har en økonomisk ramme på 1,5 millioner kroner for 2012 og 2013, og sluttrapporten er ventet ferdig væren 2013.

Setter dataspill på timeplan

Senter for IKT i utdanningen tror spillbasert læring vil få et gjennombrudd i løpet av et par år.

- åtte av ti niendeklassinger spiller dataspill minst en gang i uken, og helst oftere, begynner Jørund Høie Skaug, prosjektleder i Senter for IKT i utdanningen.
Senteret har samlet en rekke lærere og utviklere for å presentert fremgangsmåter for å ta spill og spillteknologi inn i klasserommet.
Mange mener nemlig at spill har stort potensial som læringsmiddel, og flere ildsjeler har allerede begynt å bruke dataspill i undervisningen, med positive resultater.

Manuel Castells fikk Holbergsprisen

Manuel Castells er en av de fremste sosiologene innen informasjons- og medieteknologi.
H.K.H Kronprinsesse Mette-Marit overrakte Holbergprisen 2012 til den spanske sosiologen Manuel Castells under en høytidelig seremoni i Håkonshallen i Bergen.

- årets Holbergprisvinner hjelper oss å forstå hvordan moderne informasjons- og medieteknologi påvirker livene våre, hvilke muligheter disse nye verktøyene gir oss, men også deres begrensninger. Jeg gratulerer Professor Castells med prisen, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

årets Holbergprisvinner, Manuel Castells, er professor i sosiologi og kommunikasjonsstudier ved University of Southern California, Los Angeles, University of California, Berkeley, og ved Open University of Catalonia. Blant hans viktigste arbeider er triologien The Information Age, som analyserer hvordan ny informasjonsteknologi påvirker alle deler av samfunnet.

 

Styr unna svartebørsbillettene på nettet

I Norge er det forbudt å videreselge billetter til høyere pris enn pålydende.
Likevel tilbyr enkelte aktører overprisede svartebørsbilletter til norske konsert- og idrettsarrangementer. Salg av billetter på svartebørs til arrangementer i utlandet, som f.eks. EM i fotball, er normalt ikke forbudt. Det er likevel grunn til også å advare forbrukerne mot fellene som lurer ved kjøp av slike billetter.???Til arrangementer i utlandet er det som hovedregel ikke forbudt å selge svartebørsbilletter. Forbrukerombudet har likevel tidligere advart mot å kjøpe svartebørsbilletter. Bakgrunnen er at selskapene ofte opererer med urimelige vilkår og at enkelte forbrukere opplever ikke å motta billett i det hele tatt ved kjøp fra uoffisielle leverandører.??Sjekk om nettstedet du bestiller fra er en offisiell leverandør eller selger på annenhåndsmarkedet (svartebørs). Undersøk arrangørens hjemmeside for informasjon om hvor du kan kjøpe billetter og billettpris. Ta gjerne et nettsøk på nettsiden du vurderer å handle fra. Du vil da kunne finne ut om andre har hatt problemer med aktøren tidligere.

Odda: Genialt å bruke Facebook i skolen

altLærerne på Odda ungdomsskole er hete kandidater til prisen "Norges kuleste lærer"i regi av NRK P3.
Skolen skal til høsten representere Europa i en stor Microsoft -konkurranse med sitt IKT-prosjekt. Rektor Sven Olaf Brekke og Kari Anne Kråkevik mottok tidligere i år prisen i Lisboa for beste IKT prosjekt.
Prosjektet skapte engasjement til å skrive og publisere tekst på Facebook, i tillegg til å bruke X-box 360 til å få inspirasjon til å spille på ekte instrument.
Ungdommene mener at det har vært lettere å lære når de har fått lov å bruke Facebook som en del av undervisningen. Det har gitt dem inspirasjon til å ville skrive tekster og være aktive i faget.

Streiken truer skoledrift

altSpesial pedagogisk enhet på Tvedestrand og åmli videregående skole, avdeling Holt, kan bli nødt til å stenge på grunn av streiken.

- Tirsdag ble ytterligere 10 personer tatt ut i streik. Tidligere var to kontofunksjonærer, samt en IKT-medarbeider tatt ut, sier rektor Erling Jordtveit.
De ti som ble tatt ut i dag, arbeider innenfor kjøkken, internat, renhold, vaktmestertjenester og driftsledelse. Alle er fra Fagforbundet.
- Det er renhold som blir det store problemet på Holt, sier Jordtveit.
Foreldrene til elever på spesial pedagogisk enhet, blir nå varslet om at avdelingen muligens vil stenges.

Vil ha mindre teknologi og mer pedagogikk

altForsker mener det er viktig at pedagogikk-utviklere tilpasser teknologien til elevers individuelle forskjeller.

For studenter med med god korttidsminnekapasitet, er ren tekst bedre enn digitale virkemidler som multimedia.

Blant elever med lavere korttidsminnekapasitet, vil pedagogiske tiltak ved hjelp av multimedia ofte bidra til større læringsutbytte.

Det er konklusjonen til førsteamanuensis Glenn-Egil Torgersen ved Forsvarets Høgskole i Oslo.

Ikke fritt fram for annonser på bloggar

alt- Blogglesaren har krav på å vite kva som er reklame, seier forbrukarombod Gry Nergård.

Bloggarar som kan få betalt for å omtale produkt eller tenester, eller som har fått eit produkt eller ei teneste gratis, er forplikta til å merke dette som reklame.

Blogg kan vere ein billig marknadsføringskanal for dei næringsdrivande, og den når ofte målgruppa på ein svært effektiv måte. Dette gjeld særleg marknadsføring av produkt og tenester retta mot unge jenter, kor mange bloggarar har stor påverkingskraft.??- Blogglesaren har krav på å vite kva som er reklame. Utfordringa er at mange av bloggarane er unge, og dermed ikkje har dei same føresetnadane til å forstå regelverket som dei vaksne har. Dette legg eit større ansvar på annonsørane som den profesjonelle part i å sørgje for at reglane om merking av reklame vert følgt ved at reklame tydeleg framstår som reklame, seier forbrukarombod Gry Nergård.

20 prosent flere lærere får videreutdanning

1 843 lærere vil få tilbud om videreutdanningsplass i studieåret 2012-2013.
Dette er en økning på over 300 lærere fra studieåret 2011-12 og nesten 150 flere enn Regjeringens målsetning for 2012-13.
- Det er gledelig å se at regjeringens satsing på etter- og videreutdanning gir resultater. I ny strategi: Kompetanse for kvalitet – strategi for etter- videreutdanning 2012 – 2015 er finansieringssystemet endret. Kunnskapsdepartementet, KS og arbeidstakerorganisasjonene ble høsten 2011 enige om en ny avtale for fordeling av kostnadene til vikarmidler, der staten fra august 2012 vil dekke 50 prosent, mens kommunenes og lærernes andel blir 25 prosent på hver. Med den nye modellen ser vi at kommunene og fylkene har tatt ansvar og sender flere lærere til videreutdanning, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.