Nohr i øst og vest

Natt til 1. mai la Høgskolen i Østfold ut invitasjon til å melde seg på et 30-studiepoengs nettkurs. Målet er å lære studentene hvordan man flytter klasseromsundervisning over på nett. Mottagelsen ble ellevill.

Magnus Nohr (Foto: Vidar Alfarnes)
Magnus Nohr (Foto: Vidar Alfarnes)

Du har kanskje vært på jakt etter billetter til konserter med Bruce Springsteen, Eminem eller Prince? Og lenge før du kommer gjennom i systemet, får du meldingen om at konserten er utsolgt. Nesten slik må det det ha artet seg da dette nettkurset ble åpnet for påmelding. Da administrasjonen på høgskolen var tilbake på jobb etter helga, hadde allerede 131 meldt seg på. Og det til et kurs med bare hundre studieplasser.

Må tenke nytt

Du aner sikkert at en viss Magnus Nohr lurer i kulissene. Og ja, mannen med over tusen videoer på egen Youtube-kanal, er på ny i sentrum. Sammen med en spennende gjeng tilknyttet Høgskolen i Østfold, tilbyr de nå et nyutviklet kurs der målet er å skape dyktige nettpedagoger.

– At studieplassene ble revet bort på 48 timer, er jo både spesielt og kult. Men det forteller også svært mye om den tida vi lever i. Vi har lagt bak oss et år der omtrent alle lærere også har vært nettlærere. Det betyr også at mange har opplevd at pedagogikk ikke nødvendigvis er det samme som nett-pedagogikk. Det er ikke bare å «sette strøm på» de tradisjonelle undervisningsmetodene. Når klasserommet har flyttet seg ut på Teams og Zoom, og man fremdeles underviser som før, blir gjerne ikke resultatet det aller beste. Men det er jo akkurat dette vi ønsker å lære bort på kurset som starter 30. august. Skal man få til god kvalitet på nettbasert undervisning, må man røske litt i det tradisjonelle undervisnings-tankegodset, forteller Nohr.

Ingen timeplan

I Korona-tida har veldig mye av nettundervisninga fra lærerne skjedd der og da. I sanntid. Nohr og andre som driver stort innenfor feltet, har erfart at studentene er mest fornøyde med såkalt asynkron undervisning. At opplegget ligger der som en ferdig video.

– Det ene er jo at det blir fleksibelt, og at du som student ikke trenger å forholde deg til en timeplan. Da tilpasser i stedet læreinstitusjonen seg til din timeplan. Det flotte med nettundervisning generelt er at man også kan glemme alt om geografi, avstand og reisetid. Og selv om Halden er en veldig koselig by, så trenger du aldri å sette dine ben her. Ikke en gang for å avlegge eksamen, smiler Nohr.

Et kvantesprang

De fleste er nok lut lei av Korona-restriksjoner og et liv langt unna det vi husker som normalen. Men ser man litt IKT-egoistisk på det som har skjedd siden nedstenginga i mars 2020, har det vært et eventyr.

– Lærerstanden har vært gjennom et gigantisk kvantesprang. Uten Korona tror jeg det ville tatt femten, tjue år å få dem opp på et tilsvarende digitalt kompetansenivå. Det som er litt trist, er at det har gått veldig fort. Men jeg er veldig imponert over hva norske lærere har fått til.

Bygger eget kurs

Tilbake til det kommende kurset.

– Det er todelt, men mye av innholdet kan likevel katalogiseres under fanen læringsdesign. Med det tenker vi på hele pakka om hvordan studentene lærer i og av et nettkurs.

De første 15 studiepoengene vil være en praktiskteoretisk tilnærming til nettbasert undervisning.

– Del to, selve sluttproduktet, blir spennende. Da skal studentene rett og slett bygge sitt eget nettkurs. Og eksamensbesvarelsen blir å levere et fiks, ferdig kurs. Selvsagt med veiledning fra oss langs løypa, forteller Nohr.

Blir tilgjengelig

Vanligvis er kursene som Nohr er engasjert i, åpne for alle dem som ønsker det. Såkalte MOOC-er (Massive Online Open Course). At det denne gangen bare var gjort tilgjengelig for et begrenset antall deltagere, handler om at det var et pilotprosjekt, der de fikk prosjektstøtte til å lage kurset, men ikke til drive det. Der måtte man inn med penger fra videreutdanningsenheten ved høgskolen (HiØ videre).

– Men alt i september blir det som skjer i dette kurset også gjort helt tilgjengelig for andre. Så da kan hvem som helst studere på egenhånd. Fra 2022 har vi god tro på å at kurset også ender som en tradisjonell MOOC. Det er iallfall bygget for at vi lett kan skalere opp. For det er jo slik jeg aller helst ønsker det, forteller dele-mannen. Som denne gangen har trekløveret Halvdan Haugsbakken, Susanne Kjekshus Koch og Eva Bratvold med seg på laget.

Janteloven ødelegger

– Har koronatiden også gjort at lærere generelt deler mer av det de produserer?

– Jeg vet vel egentlig ikke om det har endret seg stort siste året. Her er det helt klart Janteloven som ødelegger. Veldig mange er sin egen verste kritiker, og da sitter det ofte langt inne å dele noe som helst. Selv om de gode tilbakemeldingene kommer tett. Skal vi nå lenger her, må man rett og slett la andre ta avgjørelsen om det du har produsert bør distribueres videre, mener Nohr.

Orakeltimen

Nylig samlet han store horder med digital-deltagere under årets NKUL. Et arrangement som også har blitt en veldig fin møteplass for Nohr, gjennom mange, mange år. Denne gangen hadde han mellom annet sagt ja til å stille opp på en programpost som arrangøren hadde døpt: Orakeltimen med Magnus Nohr.

– Det kjentes veldig lurt ut da jeg ble spurt tre, fire måneder i forveien. Men da jeg satt der og det nærmet seg oppstart, var jeg ikke like sikker. Heldigvis gikk det seg til, og jeg føler vel at de langt fleste fikk sånn noenlunde svar på spørsmålene sine. Mange av dem som hadde meldt seg på sesjonen er folk som følger meg på bloggen min, så de vet nok litt om hva jeg kan svare på og ikke.

Spennvidden i spørsmåla var like fullt stor. Flere var som Nohr selv opptatt av gode hjelpemiddel for tekstproduksjon.

Norsk blir engelsk

– Som dyslektiker er jeg veldig engasjert i alt som har med stemmestyrt skriving å gjøre. Dikteringsfunksjonen på norsk i Word har vært der en stund, men blir bare bedre og bedre. Nå har Microsoft tatt det enda videre, og laget en svært fiks funksjonalitet i Power Point, der alt som sies blir transkribert. Men det stopper ikke der. For du kan nemlig også velge til hvilket språk det skal skrives. Jeg har nylig takket ja til en bijobb på Universitetet i Bergen. Der underviser jeg mange av lærerkreftene deres i effektiv nettundervisning. Men i motsetning til det jeg stort sett gjør ellers, må dette skje på engelsk. Jeg kan undervise på engelsk, men kjenner meg ikke veldig komfortabel med det. Så da holder jeg like godt presentasjonene mine på norsk, ber Power Point transkribere til engelsk, og så får alle som ikke skjønner norsk sjansen til å lese det jeg sier på skjermene sine. Oversatt av Microsoft. Selvsagt er det ikke hundre prosent. Men med en god myggmikrofon, blir resultatet forbløffende bra, smiler Magnus Nohr.