USA versus Norge

Per Rune EknesRedaktøren mener norsk IKT politikk overfor skolen kan lære av toppidretten.

Hvordan fremtidens skole skal se ut, har vært en kontinuerlig problemstilling i Skolemagasinet. Fra starten i 1990 har dette vært et hovedtema for fagtidsskriftet.

Like før jul gav New Media Consortium ut en såkalt Horizon-rapport, i samarbeid med senter for IKT i utdanningen i Norge. Analysene diskutert i artikkelen på denne siden, fremhever blant annet en rekke av de nye sosiale mediene.

Imidlertid stusser vi på en av konklusjonene i rapporten. Den som henger ut norske LMS-leverandører, og som sier at de er til hinder for utvikling av IKT i skolen.

I mange sammenhenger har vi den siste tiden sett at nye, mer eller mindre åpne sosiale nettverk er brukt i undervisningssammenheng. Elever som var på Europa-tur og besøkte UNESCO og BETT tidligere i vinter, fremhevet også bruk av denne type sosiale medier som svært positivt. Og vi tror dem på det. Men det er likevel noe som skurrer.

Vi vet at Facebook-gründer Mark Zuckerberg, til tross for en del utfordringer i det siste, stadig er blitt rikere på sitt nettsamfunn. Også Google-gründerne Larry Page og Sergey Brin blir rangert langt oppe på Forbes «Hvem er rikest-liste». Denne rangeringen henger nøye sammen med at du som bruker av disse verktøyene blir gjort om til et produkt av de samme verktøyene.

Nå skal ikke Skolemagasinet være skinnhellig i forhold til bruk av sosiale medier, men debatten rundt IKT-bruk i skolen blir veldig lett en debatt om at alt er gratis. Nettsamfunnene og søkemotorene er i første omgang kanskje gratis målt i kroner og øre. Men man selger faktisk sin egen identitet. Nettopp denne identiteten er vel noe av det mest kostbare som finnes?

Det blir derfor merkelig at det norske duopolet innenfor læringsplattformer, Fronter og It’s learning, i Horizon-rapporten blir sett på som verstinger i å hindre utviklingen av IKT i skolen her hjemme. De to norske gründerselskaper har gjort den virtuelle skolen like trygg som skolen alltid har vært for individet. I stedet for å henge ut disse i utgangspunktet norske selskapene, burde man heller støtte oppunder dem.

Felles entusiasme og tro på å kunne utvikle egne ferdigheter som er bedre enn andres, skaper utvikling. En blind forguding av andres suksess skaper stagnasjon og tilbakegang.

Dette vet vi fra toppidretten.

Derfor bør ikke Janteloven få lov til å stoppe utviklingen av digitale løsninger i vårt lille land. Vi bør i stedet arbeide sammen for å gjøre den norske skolen til verdens mest fremtidsrettede skole.