Hodetelefoner designet til og for barn i skolen. 85dB lydsperre (anbefalt av WHO) Les mer og bestill på www.skolelyd.no eller support@skolelyd.no Priser fra 59,- eks mva

Skolefolk til krig mot familien, idretten og kulturen.

Anakronisme betyr i følge Store norske leksikon feil i datering av begivenheter, eller en foreldet tenkemåte eller forhold. I skrivende stund er vi midt i skolens høstferie. Høstferien oppstod som et krav til skolemyndighetene fra bøndene, som trengte hjelp fra ungene til innhøstingen på gårdene. Derav navnet potetferie.

Lag og selg dine egne bøker

Boken min

«Boken min» gir forfattere, bloggere og alle andre skribenter muligheten til å publisere og selge sine egne bøker. Bøkene produseres og leveres av Wilhelm Berges Trykkeri AS her i Norge. Boken min er ett alternativ til dagens etablerte bransje og er helt unikt her i Norge.

To ambassadører tilstede under markeringen

Arendal videregående skole først i Norge med portugisisk fremmedspråk

Som første skole i Norge har Arendal v.g. skole satt portugisisk som fremmedspråk på timeplanen. Tidligere har språket bare vært undervist på universitetsnivå. Begivenheten ble behørig feiret på den internasjonale språkdagen 26. september med en rekke prominente gjester som mer enn gjerne stilte opp for anledningen.

Prestisjetung svensk pris til norsk læremiddel

Prestisjetung svensk pris til norsk læremiddel

Nye digitale læremidler er i skuddet som aldri før, og i vårt naboland Sverige har man for lengst startet med premiering av fremtidsrettede læremidler.
I forrige uke vant den norske læremiddelleverandøren Creaza prisen for årets digitale læremiddel under en seanse på konferansen Framtidens Läromedel. I konkurranse med 15 forhåndsnominerte gikk 4 videre til finalen. Det norske læremiddelet gikk til slutt helt til topps blant bare svenske konkurrenter. På bildet ser vi til høyre Arild Storm som på vegne av Creaza mottok prisen i forrige uke.

 – Dette motiverer for videre utvikling for å nå ut til enda flere elever og lærere, sier daglig leder for firmaet, Carl Morten Knudsen.  Og dette viser at norske leverandører av digitale læremidler er blant de fremste innovatørene i bransjen, også for det internasjonale markedet sier Knudsen.

I dag starter Fronters brukerkonferanse

I dag starter Fronters brukerkonferanse

Fronter Brukerkonferanse arrangeres i år for 12. gang. Som mange tidligere år er det på Colorline, nærmere bestemt Kielfergen det skjer. Over 350 deltakere skal oppleve konferansen med blant annet Carl Morten Knudsen fra Creasa og Idar Ramberg fra Fronter (tv) som vertskap.

Ressursdatabase for grunnskolen

alt

Idealisten og læreren, Johan Hovda (bildet) fra Hønefoss har laget et verktøy som mange har ventet på.

Kompendi er en ressursdatabase hvor alle slags ressurser kan registreres, enten det er fysiske eller digitale ressurser. Og enten de hører hjemme i ei hylle på arbeidsplassen, eller ligger på en ekstern plassering. Hovda som har jobbet som lærer i 15 år, begynte dette møysommelige arbeidet på skolen han arbeidet på. Den erfarne læreren laget et system spesielt for denne skolen, men som nå er utvidet til å kunne benyttes i alle grunnskoler. Ressursene er også knyttet opp mot læreplan mål. -I første omgang er løsningen tilpasset grunnskolen, men jeg håper å utvide den til hele det trettenårige skoleløp, sier Johan Hovda.

Storbritannia eksporterer utdanning for 166 milliarder kroner

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utdannelse, utdannelse, utdannelse, var det berømte slagordet som ble brukt av den forhenværende britiske statsministeren Tony Blair da han presenterte sine prioriteringer under en valgkamp for en del år tilbake.

Verdien av utdanningseksport blir  nå verdsatt til rundt 166 milliarder kroner for øyriket. Og det legges nå strategier for å øke denne ytterligere.
Tony Blair sitt utspill i valgkampen for en del år tilbake, har siden gjort at utdannelse har stått på toppen av den politiske agendaen på fotballøya.

I det siste har det også vokst frem en bred erkjennelse fra strateger av at den representerer en viktig del næringslivet i Storbritannia.
En kapitalisering av verdien av kunnskap er grunnlaget for erkjennelsen.

Sparebanken Møre mottar hederspris for sin innsats i skolen

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sparebanken Møre har besøkt ungdomsskoler over hele fylket og banken ga forrige skoleår nær 2 000 elever opplæring i personlig økonomi. På Finans Norges skolekonferanse i dag ble banken tildelt prisen i Finansstafetten der finansinstitusjoner bidrar med sin kompetanse i skolen.

På bildet ser vi: Anne Kathrine Slungård, adm dir UE Norge, Edgar Ebbesvik (hederlig omtale), Sparebanken Vest, prisvinnerne Fredrik Christian Langlo og
Christine Hodder, Sparebanken Møre og Idar Kreutzer, adm dir Finans Norge
Foto: Ragnar Falck, Sparebankbladet.

Opplæring i personlig økonomi skal redusere inkassogjelden blant unge

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette skoleåret skal flere tusen elever på ungdomstrinnet få personlig økonomi på timeplanen. Prosjektet er et samarbeid mellom ungdomsskoler over hele landet, Ungt Entreprenørskap og finansnæringen.
 
økonomi og karrierevalg
Programmet økonomi og karrierevalg er utviklet av organisasjonen Ungt Entreprenørskap og det gjennomføres som et samarbeid mellom skoler og fagpersoner fra lokale banker og forsikringsselskaper. Elevene får trening i å sette opp budsjett over hva de må ha penger til, og hva de ønsker å bruke penger på basert på en gitt inntekt, og de får innsikt i hvilke økonomiske konsekvenser ulike valg kan få.

 

V for venskap


alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

To unge journalistar i Bergens Tidende (BT) har dei siste månadane skapt eit veldig engasjement kring mobbing. Gripande historier i papirutgåva, vert følgd opp med stor aktivitet på sosiale medium. Resultat: Historisk høge lesartal.

– Me hadde sjølvsagt eit visst håp om at det kunne bli bra. Ideen er god og forarbeidet har vore grundig. Likevel veit ein aldri korleis folk der ute responderar. Men no veit vi det. Og kan ikkje anna enn gle oss stort over det som skjer, seier Hanne Louise åkernes (27) og Gerd Margrete Tjeldflåt (24).

 

Digitalt skoleløft(e)


alt

Det er valgkamp - partienes nye politikk er klar. Skal vi tro lovnadene i partiprogrammene om digital satsing i skolen, så er utsiktene bedre enn noen gang.

Fantastisk teknisk utstyr på Charlottenlund

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Jeg er strålende fornøyd med vårt nye tekniske utstyr og alle våre nye undervisningsrom for foto, film, tekst og design. Undervisningen blir mer interessant og lystbetont for elevene nå, sammenlignet med tidligere da vi hadde dårlig utstyr i en gammel skole.
Det sier avdelingsleder Kjell Oskar Olsen ved linjen Medier og kommunikasjon ved Charlottenlund videregående skole i Trondheim. Medier og kommunikasjon har 250 elever og 17 lærere med spesialkunnskap innen både film, foto, grafisk design, webdesign og tekst.


Elevene på Charlottenlund vgs setter pris på alt det moderne, tekniske utstyret de kan benytte i undervisningen. Her ser vi Helle Hegstad ålstedt (t.v.), Malin Svensson Sørgaard (t.h.) og Rikke Løe Hovda (i studio i bakgrunnen).

Femten åring gjør knallsuksess med hjelpemiddel for bedring av lese- og skrive og leseferdigheter

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den unge britisk entreprenøren Ceawford Johnston (bildet) får svært mye ros fra forfattere og lærere for sin nyskapende ide om hvordan man kan fremme barns lese – og skriveferdigheter.

Dette har nå ført til etableringen av et firma for den 15-årige skotsk skolegutten. Crawford Johnston sier han er kjempe overrasket over alle henvendelsene han har fått fra folk verden: -Nesten hver dag får vi nye henvendelser fra foreldre og skoler for å kjøpe oppfinnelsen, sier han.

IKT-senteret er bekymret over læreplanendringer

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som første land i Europa fikk Norge en læreplan som koblet digitale ferdigheter med faglige mål. I Utdanningsdirektoratets endringer for læreplaner i grunnskolen, er det dessverre mye som tyder på at den digitale implementeringen er på retur. (ill. foto).

Kroken på døra for KappAbel

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den suksessrike mattekonkurransen for 9. klasse, KappAbel, er over. Ikke fordi deltakelsen sviktet. Men KappAbel, som stiftelse skulle være frittstående, fikk valget mellom å danse etter de bevilgende institusjoners pipe og drukne i kostnader, eller å bli økonomisk kvalt på stedet. Mannen på bildet er Gründer av KappAbel, ungdomsskolelærer Ivar Salvesen fra Froland. Salvesen ser nå sitt livsverk lagt i grus.

KoduCup 2013, vinnerne fra Tislegaard ungdomsskole

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med Microsoft og IKT Norge i spissen er det et ønske om at elever blir flinkere til å programmere. Kodu er en visuell programvare spesielt tilpasset det å lage spill, og verden over har det blitt arrangert KoduCuper de siste årene. Barn får med dette programmet muligheter til å lage spill.

Onsdag 12. juni fant den første prisutdelingen for norske elever som har brukt programvaren til å lage spill. årets utgave som er den første hadde 10 skoler og til sammen 350 elever på deltakerlisten. Vinnere av KoduCup 2013 ble elevene på bildet, fra venstre Mats Mathisen, Thomas Ulseth og Sigbjørn A Sjøvoll. Guttene er fra Tislegaard skole i Kongsberg. 8. klassingene fra Buskerud har hatt fokus på Zombier i sitt spill. Spillet er både kreativt designmessig, kodingen er svært bra og historien spennende, mener juryen.

Samarbeid for bedre vurdering

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leverandørene Visma, Conexus, Microsoft og Gyldendal arbeider med et aktiv samarbeidsprosjekt for vurdering. Prosjektet har gjennomført et pilotprosjekt denne våren, og over 50.000 elever gjennomførte utprøvingen.
Bildet viser Alexander Henriksen (TV) og Ulv Pedersen i Gyldendal som er overveldet over den rtesponsen som Multi smart vurdering har mottatt.

Er Google dumsnill?

Visste du at Google krever gjenytelser for elevenes bruk av dets gratistjenester? At tjenestene er gratis fordi elevene inngår som en del av Googles produkt?
 
Elevene elsker å søke på Google. YouTube gir dem de musikkvideoene de vil ha. Googles karttjenester viser hvor de kan møte vennene sine og Gmail er enkel å bruke.

Elevene betaler ikke et øre til Google, så de er ikke kunder. De kule gratistjenestene er rett og slett agn for å få informasjon om elevene inn i Googles økonomisk system. Slik at Google kan selge informasjon om hva elevene gjør og er opptatt av til sine annonsører. Det er slik de tjener pengene sine.

Sørlandet fortsatt utenfor vitensenterprogrammet

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fortsatt utenfor Vitensenterprogrammet
Sørlandet er den eneste regionen i landet som har et vitensenter regjeringen ikke har funnet verdt å støtte gjennom vitensenterprogrammet.(illustrasjonsfoto fra arkiv
)

Utgir lærebok i avansert matematikk – gratis

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Ideen til det danske forlaget som har utgitt boken, er at lærebøker bør være tilgjengelig for alle og koste minst mulig, sier matematiker og førsteamanuensis Arild Wikan ved Høgskolen i Harstad.
Discrete Dynamical Systems - with an Introduction to Discrete Optimization Problems, er tittelen på boken som Wikan nettopp har utgitt på bookboon.com
‘Heavy’ matematikk
- Ikke akkurat sengelektyre, innrømmer han. – Nei, dette er ‘heavy’ matematikk som nok krever mye matematisk ballast av leseren.

Eksamen gått ut av tida

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I morgen skal me ikkje lenger ha nokon eksamen,
trur eg.
Nei i morgon skal med ha ein vurdering gjennom heile semesteret,

trur eg.
Me er jo komme langt inn på 2000 talet, og lærer på ein heilt annan måte no,
trur eg.

Får lære av de beste


alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Under middels resultater på Pisa undersøkelsen i naturfag (2006), fikk Nes kommune til å tenke annerledes. De allierte seg med de beste i verden på naturfag, lærerne fra Alberta i Canada. Nå holder kanadierne sommerkurs for alle lærere og studenter som ønsker det.

Mykje nytt på årets NKUL

alt
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NKUL stadfestar posisjonen som den viktigaste møteplassen i skjeringspunktet mellom utdanning og IKT. Til årets storsamling i Trondheim er det venta over tusen deltakarar.Statsministerkandidat Erna Solberg kjem også. For å duellera med den sitjande skulestatsråden.

Men før den tid skal Kristin Halvorsen opna årets NKUL-utgåve. Ei samling med større spennvidde enn nokon gong. Og der påmelding og sesjonsval alt har gjeve arrangøren nokre overraskingar. Les mer om NKUL i papirutgaven som kommer ut i disse dager
.20

Bok om Kunnskapsløftet

 

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvordan skal vi egentlig forstå Kunnskapsløftet som utdanningsreform? Hvordan har det gått? Hva vet vi nå?
Universitetsforlaget gir noen svar i den nylig utgitte boka «Reformtakter. Om fornyelse og stabilitet i grunnopplæringen». http://universitetsforlaget.no/nettbutikk/reformtakter.html.

Her behandles Kunnskapsløftet, utdanningsreformen som ble innført fra 2006 og omfatter hele grunnopplæringen. Den søker å ta et helhetlig grep om denne opplæringen og markerer en sammensmelting mellom de ulike utdanningsnivåene. Den har krav til individuell tilpasset opplæring og sterkere vekt på grunnleggende ferdigheter. I tillegg skal tydeligere kompetansemål og krav til skoleeier sikre økt læring og kvalitet i undervisningen.
 Ytterligere omtale kan leses i papirutgaven som er ute på skolene over helgen.
 

Lærernes status øker

Kunnskapsdepartementet lanserer i dag årets kampanje for å rekruttere flere søkere til lærerutdanningen og for å heve statusen til lærerne.  Samtidig viser målinger at læreryrkets status er på vei opp i befolkningen.
alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Læreryrket er givende, men også krevende. Vi trenger enda flere sterke kandidater til fremtidens viktigste yrke, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

Mellom 2008 og 2012 økte antallet kvalifiserte førstevalgsøkere til landets lærerutdanninger med 57 prosent. Av alle høyere utdanninger er det bare juridiske fag som har hatt sterkere søknadsvekst enn lærerutdanningene de siste årene. Dette viser tall fra Samordna Opptak.

- Den økte søkningen må bety at jobb i skolen har blitt mer attraktivt for unge utdanningssøkende. Samtidig ser vi av målinger at læreryrkets status er på vei opp blant folk flest. Flere enn før vil anbefale læreryrket til andre, sier Kristin Halvorsen.

Fann det han leita etter

 

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Han er utdanna vernepleiar, og arbeidar til dagleg opp mot ein person som har krav på brukarstyrt personleg assistanse (BPA). Når Hjelpemiddelsentralen ikkje kunne gje han det han var på jakt etter, reiste Alexander øfelt like godt til London og BETT.

– Midt i blinken, strålar 27-åringen frå Haugesund. Vi står på standen til Therapy Box på avdelinga for «Special Needs» under årets utgåve av BETT.

øfelt arbeider til dagleg for det svenske selskapet JAG assistanse, og har i tillegg til jobben som personleg assistent, ansvaret for alt som har med data og IKT å gjera.

Drammen tar den digitale ledelsen

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med initiativrike Erik Westrum i spissen, har Drammen kommune tatt en uoffisiell ledelse i digital tilpasning for elevene. Byen som tidligere var mest kjent for at man kjørte over den, har nok en gang gått i spissen for utviklingen. Siste tilskudd for byen er å etablere en ny portal, rett og slett kalt www.digitaldommekraft.no Like før jul bestemte de seg også for læringsplattform.
Portalen digitaldommekraft.no ble lansert på den internasjonale Safer Internet-dagen tidlig i februar, og Erik Westrum lanserte portalen sammen med Eva Bratvold som er kjent for å være en av de fremste bloggerne om skoleutvikling. Digital dømmekraft omhandler personvern, opphavsrett og kildekritikk, og er et forslag til minimumsgjennomgang for grunnskolen i disse temaene.

Statsråd Trond Giske besøkte BETT


alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nærings- og handelsminister Trond Giske ble tatt imot med stor begeistring da han besøkte BETT på utstillingens siste dag, lørdag 2. februar. De fleste norske utstillerne fikk anledning både til å møte ministeren og presentere sine bedrifter. Giske tok seg god tid til å samtale med den enkelte.Her er statsråden på besøk hos Elin Lien i Its learning. Mer om BETT i kommende utgave av SkoleMagasinet som kommer ut i uke 8.

Norsk Pedagogisk Dataforening ønsker kandidater til Gullepleprisen 2013

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prisen deles ut i mai 2013 på NKUL – Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring – i Trondheim.

Prisen henger høyt, og vi trenger gode forslag på pedagoger fra barnehage til videregående som utmerker seg i bruk av IKT.

Av tidligere vinnere kan nevnes Roger Markussen i midten på bildet– en dedikert og flink «omvendt undervisningslærer», som tar sine elever og IKT på alvor og Brit Iren Hetland Haavik som i 2011 fikk prisen for blant annet nyskapende bruk av blogg i undervisningen.

Forslag på kandidater kan sendes til  Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Norsk Pedagogisk dataforening har utnevnt en jury, som plukker ut vinneren.


 

Kom med gode kandidater innen 15. mars!

For mer informasjon om gullepleprisen:  http://www.minskole.no/nped

 

Startar kartleggjing av eigne einskapar

altSenter for IKT i utdanninga skal kartleggje skulanes forhold til bruk av ”Bring Your Own Device” (BYOD).

Senteret har inngått ein avtale med Rambøll Management Consulting AS som vil utføre telefonintervju med fylkeskommunar og casegjesting på utvalde skular.

”Bring Your Own Device” er eit alternativ til den tradisjonelle eigarforma kor skular eig IKT-einingane og IKT-utstyret som elevane nyttar. Bruk av BYOD gjer at elevar og tilsette i skulen kan nytte ein personleg vald og kjøpt klienteinskap til å få tilgang til informasjon, samt utføre kunnskapsframhevande arbeid. Med den auka tilgangen og auka bruken av private einskapar er det naturleg å spørje seg korleis elevar kan bruke eigne einskapar i utdanninga. Det er å finne svar på dette som er formålet med kartlegginga. Spørsmåla vil orientere seg rundt ulike samfunnsrelevante aspektar kvar meininga er å auke forståinga av dei ulike aktørane sine meiningar og synspunkt om BYOD

.