Mykje nytt på årets NKUL

alt
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NKUL stadfestar posisjonen som den viktigaste møteplassen i skjeringspunktet mellom utdanning og IKT. Til årets storsamling i Trondheim er det venta over tusen deltakarar.Statsministerkandidat Erna Solberg kjem også. For å duellera med den sitjande skulestatsråden.

Men før den tid skal Kristin Halvorsen opna årets NKUL-utgåve. Ei samling med større spennvidde enn nokon gong. Og der påmelding og sesjonsval alt har gjeve arrangøren nokre overraskingar. Les mer om NKUL i papirutgaven som kommer ut i disse dager
.20

Bok om Kunnskapsløftet

 

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvordan skal vi egentlig forstå Kunnskapsløftet som utdanningsreform? Hvordan har det gått? Hva vet vi nå?
Universitetsforlaget gir noen svar i den nylig utgitte boka «Reformtakter. Om fornyelse og stabilitet i grunnopplæringen». http://universitetsforlaget.no/nettbutikk/reformtakter.html.

Her behandles Kunnskapsløftet, utdanningsreformen som ble innført fra 2006 og omfatter hele grunnopplæringen. Den søker å ta et helhetlig grep om denne opplæringen og markerer en sammensmelting mellom de ulike utdanningsnivåene. Den har krav til individuell tilpasset opplæring og sterkere vekt på grunnleggende ferdigheter. I tillegg skal tydeligere kompetansemål og krav til skoleeier sikre økt læring og kvalitet i undervisningen.
 Ytterligere omtale kan leses i papirutgaven som er ute på skolene over helgen.
 

Lærernes status øker

Kunnskapsdepartementet lanserer i dag årets kampanje for å rekruttere flere søkere til lærerutdanningen og for å heve statusen til lærerne.  Samtidig viser målinger at læreryrkets status er på vei opp i befolkningen.
alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Læreryrket er givende, men også krevende. Vi trenger enda flere sterke kandidater til fremtidens viktigste yrke, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

Mellom 2008 og 2012 økte antallet kvalifiserte førstevalgsøkere til landets lærerutdanninger med 57 prosent. Av alle høyere utdanninger er det bare juridiske fag som har hatt sterkere søknadsvekst enn lærerutdanningene de siste årene. Dette viser tall fra Samordna Opptak.

- Den økte søkningen må bety at jobb i skolen har blitt mer attraktivt for unge utdanningssøkende. Samtidig ser vi av målinger at læreryrkets status er på vei opp blant folk flest. Flere enn før vil anbefale læreryrket til andre, sier Kristin Halvorsen.

Fann det han leita etter

 

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Han er utdanna vernepleiar, og arbeidar til dagleg opp mot ein person som har krav på brukarstyrt personleg assistanse (BPA). Når Hjelpemiddelsentralen ikkje kunne gje han det han var på jakt etter, reiste Alexander øfelt like godt til London og BETT.

– Midt i blinken, strålar 27-åringen frå Haugesund. Vi står på standen til Therapy Box på avdelinga for «Special Needs» under årets utgåve av BETT.

øfelt arbeider til dagleg for det svenske selskapet JAG assistanse, og har i tillegg til jobben som personleg assistent, ansvaret for alt som har med data og IKT å gjera.

Drammen tar den digitale ledelsen

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med initiativrike Erik Westrum i spissen, har Drammen kommune tatt en uoffisiell ledelse i digital tilpasning for elevene. Byen som tidligere var mest kjent for at man kjørte over den, har nok en gang gått i spissen for utviklingen. Siste tilskudd for byen er å etablere en ny portal, rett og slett kalt www.digitaldommekraft.no Like før jul bestemte de seg også for læringsplattform.
Portalen digitaldommekraft.no ble lansert på den internasjonale Safer Internet-dagen tidlig i februar, og Erik Westrum lanserte portalen sammen med Eva Bratvold som er kjent for å være en av de fremste bloggerne om skoleutvikling. Digital dømmekraft omhandler personvern, opphavsrett og kildekritikk, og er et forslag til minimumsgjennomgang for grunnskolen i disse temaene.

Statsråd Trond Giske besøkte BETT


alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nærings- og handelsminister Trond Giske ble tatt imot med stor begeistring da han besøkte BETT på utstillingens siste dag, lørdag 2. februar. De fleste norske utstillerne fikk anledning både til å møte ministeren og presentere sine bedrifter. Giske tok seg god tid til å samtale med den enkelte.Her er statsråden på besøk hos Elin Lien i Its learning. Mer om BETT i kommende utgave av SkoleMagasinet som kommer ut i uke 8.

Norsk Pedagogisk Dataforening ønsker kandidater til Gullepleprisen 2013

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prisen deles ut i mai 2013 på NKUL – Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring – i Trondheim.

Prisen henger høyt, og vi trenger gode forslag på pedagoger fra barnehage til videregående som utmerker seg i bruk av IKT.

Av tidligere vinnere kan nevnes Roger Markussen i midten på bildet– en dedikert og flink «omvendt undervisningslærer», som tar sine elever og IKT på alvor og Brit Iren Hetland Haavik som i 2011 fikk prisen for blant annet nyskapende bruk av blogg i undervisningen.

Forslag på kandidater kan sendes til  Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Norsk Pedagogisk dataforening har utnevnt en jury, som plukker ut vinneren.


 

Kom med gode kandidater innen 15. mars!

For mer informasjon om gullepleprisen:  http://www.minskole.no/nped

 

Startar kartleggjing av eigne einskapar

altSenter for IKT i utdanninga skal kartleggje skulanes forhold til bruk av ”Bring Your Own Device” (BYOD).

Senteret har inngått ein avtale med Rambøll Management Consulting AS som vil utføre telefonintervju med fylkeskommunar og casegjesting på utvalde skular.

”Bring Your Own Device” er eit alternativ til den tradisjonelle eigarforma kor skular eig IKT-einingane og IKT-utstyret som elevane nyttar. Bruk av BYOD gjer at elevar og tilsette i skulen kan nytte ein personleg vald og kjøpt klienteinskap til å få tilgang til informasjon, samt utføre kunnskapsframhevande arbeid. Med den auka tilgangen og auka bruken av private einskapar er det naturleg å spørje seg korleis elevar kan bruke eigne einskapar i utdanninga. Det er å finne svar på dette som er formålet med kartlegginga. Spørsmåla vil orientere seg rundt ulike samfunnsrelevante aspektar kvar meininga er å auke forståinga av dei ulike aktørane sine meiningar og synspunkt om BYOD

.

å åpne dørene mellom skole og samfunn kan bidra til motivasjon og opplevd relevans for læring

 alt

Det er  også viktig at elevene opplever å bli sett og hørt av lærere, medelever og venner på skolen, forteller Ove E. Hatlevik? ved senteret under dagens Monitor-lansering. Senter for IKT i utdanningen lanserer denne uken rapporten “Elever skal synes. Hvordan kan IKT utvikle kompetanse i skolen?“  Rapporten er et kvalitativt dybdestudie i bruk av IKT i norsk skole og kommer ut som en del av Monitorkartleggingene.

– Men forlagene driver med utvikling



Ikke før var SkoleMagasinet nr. 5 levert fra trykkeriet før Alexander Even Henriksen (til venstre i bildet) fra Gyldendal var på tråden. – Kan du ikke komme på besøk slik at vi kan vise deg noe av det vi produserer av digitale hjelpemidler?, spurte han.



Alexander Even Henriksen til venstre og Ulv G. Pedersen i Gyldendal har mange aktiviteter på gang.I redaktørspalten i forrige utgave av SkoleMagasinet skrev vi om utfordringer med godt nok pedagogisk innhold på nettet. Nå var ikke vi ute etter å kritisere forlagene eller andre innholdsleverandører, men heller etterlyse en kraftigere satsing fra myndighetene om å etablere et marked som kunne få en større utvikling av innhold. Dette var bakteppet for henvendelsen fra forlaget.

Vi troppet opp i det flotte lokalet til Gyldendal på St. Olavs plass i Oslo, og fikk en god innføring i et moderne forlag.
– Vi tror skolen innen fire år vil ha forandret seg mye, sier forlagsredaktør Ulv G. Pedersen (til høyre i bildet). Sammen med utviklingsleder Alexander Even Henriksen står Pedersen og Gyldendal for en rivende utvikling innen digitale læremidler.

60 prosent fornyelse på NKUL

Vegard Moen er stolt av at NKUL i år kunne skifte med med 60 prosent fornyelse i deltakerlistene.

-I år hadde vi enda flere nye deltakere enn i fjor. Skolene ønsker å sende folk og det fylles opp med nye og unge lærere.

Tidligere har kanskje noen sagt at NKUL er som et “eldretreff. De fleste har kommer tilbake år etter år, og vi har ikkje fått inn så mange nye konferansedeltakere, forteller Vegard Moen, prosjektleder ned NKUL.  Han har jobbet med å fornye NKUL og er fornøyd med at det ser ut til å ha virket.

Gullepleprisen til lærer fra Lillesand

årets Gulleplepris fra Norsk Pedagogisk Dataforening (NPeD) ble tildelt lektor Roger Markussen fra Møglestu videregående skole i Lillesand.

Prisen gis til pedagoger som gjennom sitt arbeid bidrar vesentlig til et godt læringsutbytte for elevene ved hjelp at IKT i undervisningen.

- Dette var både en stor overraskelse og en stor ære, sa prisvinneren da han mottok gulleplet under første dag av NKUL12. Astri Sletteng og Ole Christian Wold Haavik fra NPeD, som for øvrig fyller 25 år i år, berømmet prismottakeren da de overrakte prisen.

- Mer forskning på svin enn skole

- Det er visstnok mer forskning på svin enn dagens elever i skolen.

Dette sa Venstre-leder Trine Skei Grande da hun åpnet NKUL 2012.

årets NKUL gikk av stablen på NTNU i Trondheim, med over 1000 deltagere. Første plenum dro spenstig i gang med NTNUs guttekor Pirium, etterfulgt av åpningsord fra Morten Søby og Berit Kjeldstad.

Venstre-toppen Trine Skei Grande slo til med en interessant påstand, som vedrører IKT i skolen.

Det blir visstnok brukt mer forskning på svin enn dagens elever.

Det var stor begeistring blant publikum da NTNUs eget guttekor, Pirium, marsjerte inn i sal R1 ved Realfagsbygget onsdag morgen. Både blitzer og videokameraer var fort et faktum. De sang morsomme sanger om hvordan tilværelsen på NTNU og “Ivan fra Bulgaria” som fikk flertallet i salen til å le godt.

BETT for 27. gang: Flytter neste år

30.000 beøkende er ventet på BETT i London.
For 27. gang og for 13. gang på Olympia i Kensington London åpnet verdens største messe for teknologiske løsninger innen utdanning. I alt er det rundt 30.000 besøkende til de 650 utstillerne på messen.

Imidlertid er dette siste gangen man har arrangementet på Olympia.

–Vi har rett og slett vokst ut av Olympia nå, forteller Paul Dunne fra arrangøren EMAP. Neste år blir utstillingen å finne på ExCel som ligger midt i smørøyet av den nye bydelen som er vokst opp på grunn av Olympiaden senere i år i London.

årets konferanse ble åpnet av den karitmatiske utdanningsministeren Michael Gove. (bilde).

 

Kilde: Skolemagasinet
 

På veg mot selvutviklede lœremidler

Den beste vei til lœring, er å ta styringen selv.

Men først må en teknokrat finne ut hvordan man skal måle hva du trenger å lœre.

Dette kan stå som en konklusjon på øystein Johannessen sitt foredrag i plenum på NKUL 2011. Avdelingslederen i Kunnskapsdepartementet er ute i permisjon for å arbeide med trender innen lœringsutvikling. I Trondheim fikk han utdype om han nå ser enfold eller mangfold, og hva lœrere og utdannere har i vente.

Avdelingsleder Johanneseen arbeider nå i selskapet Cerpus AS, som forsøker å oppsummere det framtiden mest sannsynlig vil by på av løsninger.?- Vi ser seks trender. Datanettverk smelter sammen, alle velger mobile løsninger, og spillbassert lœring er på vei inn i skoler og utdanningsinstitusjoner, forklarte Johannessen.

Elever hacket skolens datasystem

Datasystemet ved Gol vidaregåande skule er hacket.

Flere elever er involvert, og kan ha endret egne og andres karakterer.

Flere elever ved Gol vidaregåande skule har gått inn i skolens datasystem, og har i lengre tid trolig blant annet hatt oversikt over sine egne og andres elevers karakterer.
Rektor ved skolen, Grethe Golberg, vet ikke hvordan elevene har kommet seg inn i skolens datasystem.

Kartlegger omfanget
– Vi jobber med kartleggingen nå, så det er vanskelig å svare på hvordan dette kan ha skjedd. Vi er i kontakt med fylkeskommunen sentralt, og våre egne IKT-ansatte, sier Golberg.

NRK åpner digitalt arkiv for skolene

Etter mange års motstand, har NRK gitt etter. Nå er klipparkivet åpnet for skolene.

Elever og lærere kan nå boltre seg i mengder av arkivklipp som finnes på den åpne tjenesten Helt gratis!

Lyd- og bildearkivet er spesielt tilrettelagt for lærere og elever i grunn- og videregående skole, men kan brukes av alle som ønsker det.
NRK har laget et digitalt klipparkiv, full av lyd- og videoklipp fra NRKs rikholdige arkiv. Lærerne kan gjøre undervisningen mer underholdende med digitale innslag fra NRK skole, og elevene kan hente mye inspirasjon til oppgaver som skal løses.

"IKT satsingen binder opp skolenes driftsbudsjett"

Pålagt satsing på IKT binder opp driftsbudsjettene på mange skoler.

Dette skriver Per Moland, leder i Norsk Skolelederforbund i Bergen, i en kronikk i Bergens Tidende.


" Driftsbudsjettene blir også i stadig sterkere bundet av pålegg og føringer fra kommunen, slik som den massive IKT- satsingen. Enkelte skoler opplever at opp mot 70 prosent av driftsbudsjettet knyttes opp mot kommunale satsinger og faste utgifter", hevder Moland.

Moland skriver at mens Bergen ligger på bunn i bevilgninger til drift av skoler, så gir kommuner som Bykle alle elevene gratis PC.
" Flere penger knyttet til nye satsinger og føringer, løser ikke problemene med manglende driftsbudsjett. Dette reduserer kun skolens handlingsrom", skriver Morland.

Håper på framtid uten trykte skolebøker

Rektor Jon Langmoen håper på en fremtid der trykte lærebøker ikke eksisterer.

Da Mette-Marit klipte snora for nye Rommen skole på mandag, markerte det også slutten på Langmoens tid som rektor ved skolen.

Til nettavisen Grorudalen.no fortalte Longmoen om en visjon han har for skole-Norge.

- Jeg håper på en fremtid der trykte lærebøker ikke eksisterer. Det er drømmen. Det er utopi. Jeg vet at det kommer, men skulle gjerne sett at det skjedde raskt. Jeg er en utålmodig sjel, beretter Langmoen.

Rommen skole ble stengt 4. oktober 2004 på grunn av bygningsfeil. Allerede i november samme år håpet rektor Langmoen at det ville resultere i en ny skole, eller et oppvekstsenter, som han kalte det den gangen.