Halvparten av lærerne i grunnskolen opplever ofte at elever er ukonsentrerte på skolen på grunn av utilstrekkelig skolemat, og mange har ikke med seg matpakke til skolen i det hele tatt, viser en ny undersøkelse.
NCC ba kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) om å lytte til bygg- og anleggsbransjens anbefalinger rundt den nye tilbudsstrukturen under torsdagens besøk på Barnas Byggeskole på Trasop skole. Høringen om den nye tilbudsstrukturen ble lagt ut 4. mai med høringsfrist 4. september 2017.
Hvordan kan vi bygge skoler som både gir bedre læring og utvikler nærmiljøet?"Dette er et viktig spørsmål for oss, sier assisterende direktør i Utdanningsetaten, Dag Hovdhaugen. Neste uke skal 5 skoler åpnes og feires.
Bergen kommune tar trafikksikkerhet på alvor, og innfører hjertesone rundt alle kommunens 77 barneskoler. – Et utrolig viktig tiltak for å gi barna en trygg skolevei, og en inspirasjon for alle landets kommuner, sier opplæringssjef i Trygg Trafikk, Ragnhild Meisfjord.
En fersk undersøkelse viser et tydelig skille i bruk av digitale verktøy på barneskoler rundt om i landet. Nå roper Atea og en rekke andre samarbeidspartnere varsku opp om situasjonen.
De aller fleste søkerne til videregående har fått tilbud om skoleplass, og flere elever velger yrkesfag. Av de 75 800 som søkte om skoleplass på Vg1 har 9 av 10 fått et tilbud. Av disse har 86 prosent fått førsteønsket sitt oppfylt. Andelen søkere til yrkesfag på Vg1 har økt siden i fjor og er nå 49 prosent.
Oslo kommune velger edtech-selskapet IST som leverandør av ny administrasjonsløsning for kommunens skoler. Totalt dreier det seg om over 170 skoler med ca. 80 000 elever som nå får en moderne og brukervennlig løsning for alle roller i skolen – elever, lærere, ledere, foreldre og andre.
Nedgangen fra skoleåret 2015-16 til 2016-17 er på 40 prosent i antallet dager elevene er fraværende i videregående skole, og 33 prosent nedgang i elevenes timefravær.
Som en følge av en rapporten kalt Kunnskapssektoren sett utenfra som ble overlevert til kunnskapsministeren i januar 2016, ble det i dag bestemt en ny organisering av kunnskapssektoren. Rapporten ble ført i penn av Svein Gjerdrem og Sven Ole Fagernes, som er to velkjente pensjonerte departementsråd. En av de store skuffelsene er at IKT senteret blir slått sammen med Utdanningsdirektoratet. Mange andre endringer skjer også fra 01.01. 2018.
73 prosent av elevene som startet videregående opplæring i 2011 har fullført videregående innen fem år. Det er det høyeste tallet for gjennomføring siden målingene startet for 17 år siden, viser ny statistikk fra Statistisk sentralbyrå.
Lærebøkenes plass i skolen ble et hett tema i skoledebatten på NKUL 2017.
50 elever og 10 lærere fra Europa og Asia møttes i Arendal i uke 17 for å utveksle erfaringer fra årets forskningsprosjekter i regi av YRoNS, Young Researchers of Natural Science.
Gründeren av YRoNS, lærer István Sándor fra Eötvös Jószef Gimnázium i Budapest er en naturlig del av konferansene.
Dyslektiker og høgskolelektor Magnus Nohr samlet en stor tilhørerskare på NKUL til sin fartsfylte og til dels festlige gjennomgang av digitale hjelpemidler for barn, unge, studenter og lærere.
Startskuddet for Lesemaraton 2017 går mandag 29. mai kl 8:30. I løpet av en skoleuke skal elever i grunnskolen lese så mange sider som mulig i den sosiale leseappen Lesemeister. Nesten 200 digitale bøker er tilgjengelig for deltagerne i konkurransen. Alle klasser og skoler som deltar i Lesemaraton konkurrerer om å vinne fine premier. Vinneren får flotte 2 i 1 maskiner fra HP i et helt semester. I tillegg trekkes det ut bokpakker som premier til ytterligere 3 heldige klasser.
En nyutviklet nettbasert bedriftssimulator som lar elevene trene på bedriftsledelse i et fiktivt miljø, er produktet Hubro Education nå tilbyr elevene på videregående skole.
Regjeringa foreslår meir pengar til ettergiving av grunnskolelærarars studielån. Det skal også bli fleire studieplassar og forskingsstillingar, og vaksne i arbeidslivet skal få meir digital kompetanse.
Årets åpning av NKUL med den kjente programlederen Harald Eia som debattleder satte læreren i fokus. I Panelet var det ledende politikere. Audun Lysbakken (SV), Trond Giske (AP), Trine Skei Grande (V), og ikke minst Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen var engasjerte debattanter.
Nylig lanserte Senteret for IKT i utdanningen et nytt rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse.

Når opplæring i personlig økonomi står på timeplanen, kan det være en utfordring å finne form og innhold i et emne som ikke er definert som et eget fag. Nettsiden www.skolemeny.no kan være et godt utgangspunkt for lærere som er på jakt etter gode undervisningsopplegg og inspirasjon til hvordan opplæringen kan organiseres.
25 studenter ved NTNU er nå i en hektisk innspurt før den 33. utgaven av Shell Eco-marathon Europe går av stabelen i London 25. mai. Trondheimslaget «DNV GL Fuel Fighter» har utviklet og bygget en sprek elbil som skal sprenge grenser når det gjelder energieffektivitet.
Første dag etter påskeferien ble en annerledes skoledag for 15 vg2- og vg3-elever – de fleste fra Sam Eyde videregående skole i Arendal. Gjennom to ukers praksis skal de lære å bli kjent med et av Norges største veibyggingsprosjekter – Nye E18 Tvedestrand – Arendal. Dvs. 23 km 4-felts motorvei som skal stå ferdig høsten 2019.
Laget med språkkommuner dobles fra 27 til 55 kommuner. – Kommunene blir viktige forbilder i arbeidet med språk i barnehager, skoler og videregående, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Norges flinkeste biologielever kommer fra 10 ulike fylker og 14 ulike skoler. av de 16 flinkeste elevene er nå er de fire flinkeste kåret. Disse skal representere Norge i den internasjonale biologiolympiaden.
Og hvordan påvirker mobbing, også den digitale, elevenes livskvalitet og skolefaglige prestasjoner? Det har Gunstein Egeberg ved Senter fot IKT i utdanningen levert sin doktoravhandling om.
Over 9 600 lærere søkte om å ta videreutdanning neste skoleår. I overkant av 6800 av dem har nå fått godkjent søknaden sin av kommunen.
Starter du på lærerutdanning til høsten, kan du få dekket inntil halvparten av studielånet. Mest penger får de som tar lærerutdanning for 1. til 7. trinn og de som tar lærerjobb i Nord-Norge.