Den nye Stortingsmeldingen nr.16 «Tid for lek og læring. Bedre innhold i barnehagen i barnehagen.» har vakt mange reaksjoner i ulike barnehagefaglige miljøer.
Universitetet i Oslo har lansert sin største formidlingssatsing på nett noen sinne: nettstedet Norgeshistorie.no.
NKUL har gode samarbeidspartnere en av dem er leverandøren Itslearning. De hentet inn Google map gründeren Prasad Ram.
Jeg har lest stortingsmelding nr. 28 Fag - Fordypning - Forståelse. En fornyelse av kunnskapsløftet. Det er den tynneste stortingsmeldingen jeg har lest. Grunnen er todelt. Det er lite nytt. Og det som er nytt, er gode intensjoner, som nesten uten unntak blir kvalt i møte med gjeldende vurderingstyranni, som er foreslått videreført og forsterket.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil ikke kreve at lærerutdanningene og skolene rundt i landet tar i bruk ny teknologi. Han vil ikke ha læreplanmål for digital bruk.
Senter for IKT i utdanninga hadde også i år invitert til eigne rom for leik og læring. Mange nytta sjansen til å få med seg eitt og anna om dataspel, 3D-printarar, dronar og Arduino.
Aud Marit Berge Feidje er tildelt årets gulleplepris på 10 000 kr for sitt arbeid med å bruke digitale verktøy på en ny måte i begynneropplæringen gjennom flere år ved å bruke arbeidsmetoden STL+, skrive seg til lesing med talestøtte.
Med 10% regelen for fravær vil utdanningsminister Torbjørn Røe Isaksen revitalisere norsk videregående skole, fjerne drop-outs og ugyldig fravær i timene. Sjelden har vi sett et bedre eksempel på at avstanden mellom teori og praksis er en bunnløs avgrunn. For enigheten om å redusere frafall og fravær i skolen er gjennomgående.
NKUL 2016, -vårens vakreste eventyr» på NTNU i Trondheim åpnet med kroppsøving i første time. Nå er NKUL en konferanse om IKT bruk i utdanning og læring, men Strindens promenadeorkester fikk alle deltakerne opp av stolen allerede før koneferansen var i gang. les mer om NKUL her( du legger inn logo etc.)
Nå får alle lærere i Norge og i de andre nordiske landene gratis adgang til film fra hele Norden. Dette skjer når læringsportalen Norden i Skolen i dag lanserer et helt nytt filmtilbud med 39 kort- og dokumentarfilmer.
5 617 lærere får tilbud om å ta videreutdanning fra høsten. Det er det høyeste antallet noen gang.
Utdanningsdirektoratet har valgt ut 27 kommuner som blir språkkommuner i 2016. I alt søkte 48 kommuner og fire fylkeskommuner om å bli med på satsingen.
SkoleMagasinets andre utgave for 2016 nærmer seg trykkeriet med stormskritt. Utgaven vil først og fremst ha fyldige reportasjer fra NKUL 2016, -vårens vakreste eventyr i Trondheim. Imidlertid er det også en god del andre artikler om skoleutvikling og IKT i skolen. I tillegg har vi selvfølgelig artikler som handler om annet enn det digitale også, og vi er svært mottakelige for nyheter fra dere.
Elever i ungdomsskolen får spennende nye utfordringer med virtuell matematikkskole.
Adaptiv læring er kanskje det heteste temaet innen undervisning for tiden. Her brukes et avansert dataprogram (som Multi Smart Øving) til å tilpasse lærestoffet (spill, oppgaver, videoer) kontinuerlig til hver enkelt elev sin kompetanse og utvikling.
Regjeringen vil fornye fagene i skolen for å gi elevene mer dybdelæring og bedre forståelse. I tillegg vil den gi skolens brede dannelsesoppdrag en tydeligere plass i skolehverdagen.
I en ny undersøkelse har forskere målt kvaliteten på videregående skoler i Norge. – Resultatene viser at hvilket fylke du bor i og hvilken videregående skole du går på, kan ha mye å si for hvor gode resultater du får på skolen. Slik bør det ikke være, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Ungdomsskoleelever på 146 skoler over hele landet, vil fra høsten få tilbud om koding som valgfag. – Programmering blir en stadig viktigere ferdighet, og vi legger nå til rette for at flere kan lære å kode allerede på ungdomsskolen, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. SkoleMagasinet har tidligere skrevet at det vil bli forsøkt i godt over 30 kommuner, nå viser det seg at dette er så populært at tilbudet blir gitt i over 50 kommuner.
Education Technology firmaet Avantador AS har utviklet Skooler – en digital læringsplattform som forenkler skolehverdagen for både lærere og elever. Skooler er inne i en voldsom vekst.
I alt 6 635 lærarar fekk godkjent søknadane sine om å ta vidareutdanning. – Det viser at kommunane satsar på fagleg utvikling for lærarane sine, og på ein skole der elevane skal lære meir, seier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Tekna Realistene har tatt på seg ansvaret for å være nasjonal koordinator for Science on Stage. Science on Stage er et europeisk nettverk for alle lærere som underviser i realfag og teknologifag.
Elvebakken skole i Alta kommune i Finnmark feirer i dette skoleåret 60 år. Det feirer de med å gjennomføre en satsing på bruk av lesebrett eller IPads på skolen. – Flere elever har muligheter for å bli bedre, mener rektor Rune Glad.
Blant annet en fyldig reportasje fra vinneren av siste års innovasjonspris. Jong skole i Bærum.
I alt 10 627 lærere har søkt om å ta videreutdanning neste skoleår. Det er over 2000 flere enn i fjor, og en formidabel økning sammenlignet med tidligere år.
Med mål om å maksimere læringsutbyttet i norske klasserom inngår Interactive Norway AS og Rikt AS et samarbeid om kompetanseheving i den norske skolen.
Regjeringen har som mål å videreutdanne 10 000 lærere i matematikk. En av løsningene for å oppnå dette er å utvikle nettbaserte videreutdanningstilbud.
Et eget sertifikat for unge sjåfører og universelle betalingsløsninger skal øke el-bilbruken i Norge. Disse ideene ga klimaseier til gruppen revELusjon fra Thora Storm videregående skole i den nasjonale finalen av Energi for framtiden. Også andreplassen gikk til en gruppe fra Trondheim.
Sonans utdanning har akkurat avsluttet tidenes beste våropptak med en vekst på hele 11 prosent. Flesteparten av elevene har ikke vitnemål fra før.