Skoledebatt Arendalsuka 2016

Arendalsuka 2016 - Tam debatt om fremtidens skole

Velkjente argumenter og et forgubbet panel på Arendalsuka ga lite håp om noen digital revolusjon i norsk skole de nærmeste 14 årene.

Les mer …

Et nytt nettsted skal stoppe luksusfellene

Barne - og likestillingsminister Solveig Horne åpnet i dag det nye nettstedet som skal gjøre undervisningen i personlig økonomi enklere. – Ungdom fra 18 til 25 år har i dag en samlet kredittkortgjeld på 1,1 milliarder kroner i dag, slik kan det ikke fortsette, sa ministeren.

Les mer …

Bedre svømmeopplæring i skolen

Bedre svømmeopplæring i skolen

Fra høsten innføres en ferdighetsprøve i svømming for elever på første til fjerde trinn i barneskolen. – Vi legger nå frem flere tiltak for å gi de yngste elevene bedre svømmeopplæring, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Les mer …

Krav om bruk av lærlinger i offentlige oppdrag

Torbjørn Røe Isaksen

Regjeringen vil at det skal være læringer på alle større bygge- og anleggsarbeid som det offentlige betaler for.

Les mer …

Populær sommerskole på Maihaugen

For tiende året arrangerer Maihaugen denne uka den populære sommerskolen Ung husflid. 45 barn deltar på kurset der de lærer mange gamle husflids- og håndverksteknikker.

Les mer …

Grenseløst og spennende - men altfor få er med

NKUL eTwinning Lisbeth K Gregersen

Lisbeth K. Gregersen

Du har gjerne hørt om eTwinning. Men er du som de fleste andre lærerne her til lands, har du neppe registrert deg som medlem. Da har du gått glipp av mange spennende IKT-prosjekt på kryss og tvers av landegrenser.

Les mer …

NKUL vinnar barnehagepris Wenche Jordal Trond og Tina Bay

Eidesåsen barnehage prisa for Eddi Peddi

Det var ikkje berre ungdomsskulen i Odda som viste godt att under årets NKUL. Eidesåsen barnehage vann nemleg digital barnehagepris for 2016.

Les mer …

NKUL Odda kvartett

Analogt, digitalt og hjartevarmt frå Odda

Odda har rike tradisjonar med smelting av metall. Men kommunen er kanskje vel så kjent for alle forfattarane han har fostra. I brytninga mellom gamal industri og ny teknologi oppstår det stadig flott poesi.

Les mer …

Frihet, likhet og entrepenørskap

Lars Persen

Lars Persen

Om læringsdesign og fagovergripende kompetanse

Under årets NKUL i mai påpekte Jim Knight  gapet mellom hva mennesker har lært når de forlater skolen og hva de trenger når de skal inn i arbeidslivet. I yrker der man jobber med mennesker snakker vi ofte om praksissjokket. I PIIAC-rapportene kan vi lese om et arbeidsliv som blir mer og mer fokusert på problemløsning og samhandling. Knight påpekte at gapet utvider seg, fordi globalisering og den raske teknologiske utviklingen påvirker yrkeslivet raskere enn det påvirker utdanningen. Dette er et paradoks, men ikke mer enn en varslet utfordring for samfunnet generelt og for utdanningen spesielt.

Les mer …

9 av 10 har fått skoleplass på videregående

9 av 10 har fått skoleplass på videregående

De aller fleste som har søkt har fått et tilbud om skoleplass på videregående. Helse- og oppvekstfag øker mest.

Les mer …

NKUL siste Klaus Thestrup

Læring – en livslang lek

Barn i førskolealder er fullt ut kompetente til både å bruke, utforske mulighetene med og glede seg over digitale medier i sin lek, mener den danske førskolepedagog, Klaus Thestrup, fra Aarhus Universitet.

Les mer …

Summerhill

Enestående demokratisk skole

I en kronikk i Aftenposten beskriver en niendeklassing skolen som et samfunn med eneveldige rektorer, tøylede lærere og elevråd som praktiserer skinndemokrati. Løsningen ligger i å gi lærere og elevråd mer makt for å unngå at det blir revolusjon [i]. Finnes det en slik skole?

Les mer …

Akademiet velger Canvas

Fire av ti ikke klar for livet etter skolen: Norge på jumboplass

Det norske folk har aldri tidligere vært mer utdannet, og vi bruker rekordbeløp på de norske studentene. Likevel mener fire av ti at studiet ikke gir dem nødvendig forberedelse for arbeidslivet.

Les mer …

Ola Berge og Hilde Hultin fra IKT-senteret

En skole for fremtiden

Med utgangspunkt om «at det vi vet om fremtidens skole - er at vi ikke vet» - forsøkte IKT-senterets utskremte å tegne et bilde av hvordan IKT-alderens kontinuerlige teknologiske endringer ville forme fremtiden skolefag og skolehverdag. Et ganske krevende C-moment.

Les mer …

Global utdanningskonferanse i Oslo

Erna Solberg

Norges statsminister, Erna Solberg, & FNs spesialutsending for global utdanning, Gordon Brown er vertskap for verdens ledere i Oslo for å kartlegge en radikal, ny avtale for global utdanning.

Les mer …

Digital utvikling i skolen

Landets skoler sliter med den digitale omleggingen, men denne skolen leder den digitale utviklingen

I fremtiden vil digitale verktøy danke ut kritt og tavle i norske klasserom. Den digitale utviklingen i norske skoler ledes av Mandal videregående skole, hvor matte- og naturfagselevene har en 100 prosent digital skolehverdag.

- Digitale verktøy er definitivt fremtiden, mener Elisabeth Romedal, lærer ved Mandal videregående skole og redaktør i Nasjonal Digital Læringsarena (ndla.no).

Selv om flere av landets læresteder har begynt å våge seg inn i den digitale skolehverdagen, tyr de aller fleste skolene fremdeles til den tradisjonelle læremåten med lærebøker, blyant og kladdebøker.

Les mer …

Genius Hour- hvor lidenskap og kreativitet møtes

Adobe spark

Har du noen gang lurt på hvordan dine timer ville se ut dersom du lar elevene dine  konsentrere seg om de temaene de brenner for? Vil slike oppgaver være mer vellykket enn vanlige timer der læreren er ansvarlig for valg av temaer? Hva ville din rolle være  i slikt klasserom? Hvilke fordeler vil  du og dine elever få ved å endre arbeidsmåter? Listen over spørsmål som kan bli stilt her er veldig lang, men la meg gi deg førstehåndserfaring med Genius Hour som jeg har hatt gleden av å kjøre sammen med mine SSP og internasjonal engelskelevene ved Nannestad videregående skole.

Les mer …

Hvem skal skape fremtidens arbeidsplasser?

Brød rett hjem

I fornyelsen av den norske utdanningen utelater kunnskapsministeren entreprenørskap og innovasjon – fullstendig i utakt med samfunnsutviklingen og sin egen regjering.

Les mer …

JUBEL: Støren barneskole er Årets klimaskole 2016 (Foto: Enova)

Støren barneskole til topps som Årets klimaskole

I hard konkurranse med 60 skoler gikk Støren barneskole i Sør-Trøndelag av med seieren om å bli Årets klimaskole, og blir belønnet med 10 000 kroner fra Enova. Andre- og tredjeplassen gikk til Kvitsøy skole i Rogaland og Vikåsen skole i Trondheim.

Les mer …

Torbjørn Røe Isaksen

Innholdet i ny, femårig mastergrad for grunnskolelærere er fastsatt - slik blir den nye lærerutdanningen

Lærere på barnetrinnet skal bli eksperter på begynneropplæring, og skal ta deler av praksisen sin i barnehage. Lærere på 5. til 10. trinn skal ha fordypning i to til tre skolefag – og kan ta deler av praksisen i videregående skole.

Les mer …

Tid for lek og læring?

Tid for lek og læring?

Den nye Stortingsmeldingen nr.16 «Tid for lek og læring. Bedre innhold i barnehagen i barnehagen.» har vakt mange reaksjoner i ulike barnehagefaglige miljøer.

Les mer …

Norgeshistorie.no: En ny ressurs for samfunnsfagene

Norske flyktninger til Sverige

Universitetet i Oslo har lansert sin største formidlingssatsing på nett noen sinne: nettstedet Norgeshistorie.no.

Les mer …

Prasad Ram og Nils Viken

Navigering i skolen

NKUL har gode samarbeidspartnere en av dem er leverandøren Itslearning. De hentet inn Google map gründeren Prasad Ram.

Les mer …

Vurderingstyranniet

Eldar Dybvik

Eldar Dybvik

Jeg har lest stortingsmelding nr. 28 Fag - Fordypning - Forståelse. En fornyelse av kunnskapsløftet. Det er den tynneste stortingsmeldingen jeg har lest. Grunnen er todelt. Det er lite nytt.  Og det som er nytt, er gode intensjoner, som nesten uten unntak blir kvalt i møte med gjeldende vurderingstyranni, som er foreslått videreført og forsterket.

Les mer …

Du tar feil, Torbjørn

Per Rune Eknes

Per Rune Eknes

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil ikke kreve at lærerutdanningene og skolene rundt i landet tar i bruk ny teknologi. Han vil ikke ha læreplanmål for digital bruk.

Les mer …

Breakout EDU

Leika seg til læring

Senter for IKT i utdanninga hadde også i år invitert til eigne rom for leik og læring. Mange nytta sjansen til å få med seg eitt og anna om dataspel, 3D-printarar, dronar og Arduino.

Les mer …

NKUL 2016 i bilder

Se bilder fra NKUL

Les mer …

NKUL 2016 Dag 2

Årets gulleplepris tildelt Aud Marit Berge Feidje

Årets gulleplepris tildelt Aud Marit Berge Feidje

Aud Marit Berge Feidje er tildelt årets gulleplepris på 10 000 kr for sitt arbeid med å bruke digitale verktøy på en ny måte i begynneropplæringen gjennom flere år ved å bruke arbeidsmetoden STL+, skrive seg til lesing med talestøtte.

Les mer …

10%-regelen for fravær – hvorfor alt går galt

Torbjørn Røe Isaksen

Med 10% regelen for fravær vil utdanningsminister Torbjørn Røe Isaksen revitalisere norsk videregående skole, fjerne drop-outs og ugyldig fravær i timene. Sjelden har vi sett et bedre eksempel på at avstanden mellom teori og praksis er en bunnløs avgrunn. For enigheten om å redusere frafall og fravær i skolen er gjennomgående.

Les mer …

Flere artikler …