BETT Snefrid Halvorsen og Trond Lindefjeld

Årets store høgdepunkt

– Når vi kjem heim frå BETT og er skikkeleg slitne, veit vi at det har vore nok ein vellukka London-tur, smiler Snefrid Halvorsen og Trond Lindefjeld.

Les mer …

Konkurrerer i grønt entreprenørskap

Konkurrerer i grønt entreprenørskap

I framtiden må verdiskaping skje med minimale klimagassutslipp. Det krever smarte løsninger. Mandag deltar elever fra alle fylker i finalen i prosjektet Energi for framtiden, hvor de skal konkurrere i grønt entreprenørskap.

Les mer …

1,3 mrd. kroner til tidlig innsats i skolen

Torbjørn Røe Isaksen

I 2017 får kommunene mer penger til å ansette flere lærere på 1. til 4. trinn. Vi styrker innsatsen for de yngste elevene, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Nå kan du se hvor mye penger din kommune får.

Les mer …

Over 30 000 lærere trenger videreutdanning

Torbjørn Røe Isaksen

Én av tre matematikklærere i barneskolen har mindre enn et halvt års fordypning i faget. Det samme gjelder halvparten av lærerne som underviser i engelsk – og én av fem norsklærere.

Les mer …

Norwegian Classroom åpnet

Norwegian Classroom åpnet - kronprins på gitar

BETT for nordmenn tok av i dag da Kronprins Haakon Magnus ikke bare holdt innlegg, men også spilte «fløy en liten blå-fugl gjennom vindu» på gitar. Kronprinsen klarte seg bra med god hjelp av Salabys musikklæringsprogram.

Les mer …

BETT 2017 er i gang

BETT 2017 er i gang

En gjeng med positive skolefolk gjør London og BETT. Her er en gjeng fra Klepp kommune på Jæren som skal hente kunnskap til beste for elevene i hjemkommunen.

Flere lærerspesialister

Torbjørn Røe Isaksen

Regjeringen forlenger og utvider ordningen med lærerspesialister i skolen. I tillegg dobles antallet studieplasser ved spesialistutdanningene.

Les mer …

Tiden er overmoden for IKT-løft

Vibeke Kløvstad fra IKT senteret

Vibeke Kløvstad fra IKT senteret

I årets Monitor-undersøkelse sier lærere og elever at IKT-støttet læring er motiverende, stimulerende og lærerikt, men kompetanse og struktur for å støtte god bruk mangler.

Les mer …

Monitor 2016: Mer og bedre IKT-bruk i norsk skole

Mer og bedre IKT-bruk i norsk skole

Årets Monitor-undersøkelse bekrefter en bevegelse i positiv retning for bruken av digitale verktøy i norsk skole. Undersøkelsen viser at IKT brukes bredere, i flere fag og mer faglig integrert enn tidligere.

Les mer …

Ulikt timetall på videregående skoler

Torbjørn Røe Isaksen

Torbjørn Røe Isaksen

Det er store forskjeller mellom videregående skoler, når det gjelder hvor mye undervisning elevene får i løpet av et skoleår. Det viser en ny rapport fra NIFU.

Les mer …

Nye grunnleggende ferdigheter?

Eldar Dybvik

Eldar Dybvik

Da Allmueskolen startet opp etter loven av 1739, gav den undervisning i kristendom, lesing, skriving og regning. Senere har verden gått videre. Men av grunner som for mange av oss synes uforståelige, er det fortsatt lesing, skriving og regning som skal gjennomsyre alle fag. I tillegg har de fått statusen grunnleggende ferdigheter, noe Stortinget senest i oktober 2016 sluttet seg til. På den måten henger skolen igjen i en gammel, analog verden.

Les mer …

Riktig å reintrodusere høvelbenken i skolen

Jørgen Leegaard

Jørgen Leegaard

Byrådet i Oslo har lagt frem «Yrkesveien», en ny strategi for fag- og yrkesopplæringen i Oslo i dag. - Tidlig introduksjon til praktisk læring er viktig for senere yrkesvalg. Høvelbenken ønskes derfor svært velkommen tilbake til skolen, sier Jørgen Leegaard, kompetansedirektør i Byggenæringens Landsforening (BNL).

Les mer …

Resultater fra TIMSS 2015: Norske 5. klassinger best i Norden i matematikk

Torbjørn Røe Isaksen

Torbjørn Røe Isaksen

De norske elevene utmerker seg i matematikk på barnetrinnet. På ungdomstrinnet gjør norske elever det middels godt både i matematikk og naturfag. – Dette viser at mye går bra i norsk skole. Norske lærere gjør en jobb vi kan være stolte av, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Les mer …

Sikrer læremidler til alle skoler

Ole Wongraven

Ole Wongraven

- Skoleeier kan gjennom NDLA-G være med å sikre et godt tilbud av åpne digitale læremidler til alle skoler, uavhengig av skolens økonomi og prioriteringer, forteller Ole Wongraven i Kristiansand kommune. Han er sentral i arbeidet med et nytt tilbud til elever og lærere i norsk grunnskole.

Les mer …

Smartboard lærer og elev

Skoleledere satser lite på digital kompetanse

Seks av ti skoleledere mangler plan for systematisk kompetanseheving av lærere i bruk av teknologi, viser en ny Monitor-kartlegging fra Senter for IKT i utdanningen.

Les mer …

Glade gutter i klasserom med ipad

Lærere og elever omfavner adaptiv læring – over 50.000 er allerede i gang

Som de fleste andre bransjer blir også utdanningsfeltet påvirket av ny teknologi og i særlig grad bruk av algoritmer og datafangst. Adaptiv læring og læringsanalyse har allerede gjort sitt inntog, og er det alle nå snakker om innen utdanningssektoren internasjonalt. I Norge er vi tidlig ute med å ta i bruk denne typen teknologi - etter at det adaptive læringssystemet Multi Smart Øving ble lansert til skolestart i august i år har allerede over 50.000 norske elever tatt det i bruk.

Les mer …

Ruster elever for framtiden - vant Innovasjonsprisen

Rektor Elisabeth Palmgren (Teglverket skole) og direktør Trond Ingebretsen (Senter for IKT i utdanningen)

Rektor Elisabeth Palmgren (Teglverket skole) og direktør Trond Ingebretsen (Senter for IKT i utdanningen)

Sandvika videregående skole og Teglverket skole mottar Senter for IKT i utdanningens innovasjonspris for sitt arbeid med å utnytte IKT i læring på en helhetlig måte.

Les mer …

Ein skulekvardag i skyene

Tunge, mørke skyer over industristaden inst i Sørfjorden er historie. I dag er lufta friskare enn nokon gong, og ei usynleg sky over Odda er no sjølve motoren i opplæring og utvikling.

Les mer …

Ny utgave av Skolemagasinet ute nå

SkoleMagasinet utgave 3 2016

Denne utgaven av SkoleMagasinet viser et gründerengasjement vi knapt har sett maken til. Med IKT Norge og IKT senteret i spissen har man virkelig fått fart på utvikling av digitale læringsressurser. Det er ikke lenger bare innen de administrative løsningene for utdanningsinstitusjonene det er en rivende utvikling. De pedagogiske og utviklerne er etter hvert mange her i landet.

Ny kurs i finsk skole

Ny kurs i finsk skole

Det er spenning i høst på landets grunnskoler. De har fått ny læreplan som innebærer at pensum vektlegger kritisk tenkning foran faktainnhold, prioriterer tverrfaglige tema og reduserer emneomfanget i pensum for å gi mer tid til læring (Utbildningsstyrelsen: Läroplan för grundskolan. 1-6. klasse). Den nye læreplanen er blitt en kjerneplan som konsentreres om pedagogisk fornyelse, hvor vekten flyttes fra hva elevene skal lære, til hvordan det skal gå til – og hvor. Skolens kultur skal forandres til en profesjonell lærende organisasjon, som skaper trivsel og fostrer nysgjerrige elever.

Les mer …

SMART kapp iQ og SMART Notebook 16

Ny teknologi gir morsommere undervisning og høyere engasjement på Kirkeng skole

Kirkeng skole er en av de nyeste skolene i Rakkestad kommune. Da skolen skulle bygges om, bestemte kommunen seg, etter noen år med diskusjoner, for å bygge en fremtidsrettet skole – en skole som blant annet skulle være utstyrt med den nyeste teknologien. Løsningen ble at skolen installerte interaktive touchskjermer av typen SMART kapp iQ i klasserommene. Teknologien gir nye muligheter for læring, og Kirkeng skole ser at det nå finnes en glede og iver i undervisningen som de ikke så tidligere.

Les mer …

Viktig fornyelse av kunnskapsløftet

Torbjørn Røe Isaksen

Stortinget behandlet i dag stortingsmeldingen om en fornyelse av  Kunnskapsløftet, og sluttet seg i all hovedsak til regjeringens forslag.  – Jeg er glad for at Stortinget har sluttet seg til en viktig fornyelse av  kunnskapsløftet som vil legge grunnlaget for mer og bedre læring, sier  kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Les mer …

Foreslå skoler til Benjaminprisen 2016

Foreslå skoler til Benjaminprisen 2016

Benjaminprisen deles ut til en skole som jobber aktivt mot rasisme og diskriminering. Prisen er på 100 000 kroner og overrekkes av kunnskapsministeren. 1. oktober går årets søknadsfrist ut. Alle kan foreslå en skole de mener utmerker seg i arbeidet på dette feltet.

Les mer …