Ny kurs i finsk skole

Ny kurs i finsk skole

Det er spenning i høst på landets grunnskoler. De har fått ny læreplan som innebærer at pensum vektlegger kritisk tenkning foran faktainnhold, prioriterer tverrfaglige tema og reduserer emneomfanget i pensum for å gi mer tid til læring (Utbildningsstyrelsen: Läroplan för grundskolan. 1-6. klasse). Den nye læreplanen er blitt en kjerneplan som konsentreres om pedagogisk fornyelse, hvor vekten flyttes fra hva elevene skal lære, til hvordan det skal gå til – og hvor. Skolens kultur skal forandres til en profesjonell lærende organisasjon, som skaper trivsel og fostrer nysgjerrige elever.

Les mer …

SMART kapp iQ og SMART Notebook 16

Ny teknologi gir morsommere undervisning og høyere engasjement på Kirkeng skole

Kirkeng skole er en av de nyeste skolene i Rakkestad kommune. Da skolen skulle bygges om, bestemte kommunen seg, etter noen år med diskusjoner, for å bygge en fremtidsrettet skole – en skole som blant annet skulle være utstyrt med den nyeste teknologien. Løsningen ble at skolen installerte interaktive touchskjermer av typen SMART kapp iQ i klasserommene. Teknologien gir nye muligheter for læring, og Kirkeng skole ser at det nå finnes en glede og iver i undervisningen som de ikke så tidligere.

Les mer …

Viktig fornyelse av kunnskapsløftet

Torbjørn Røe Isaksen

Stortinget behandlet i dag stortingsmeldingen om en fornyelse av  Kunnskapsløftet, og sluttet seg i all hovedsak til regjeringens forslag.  – Jeg er glad for at Stortinget har sluttet seg til en viktig fornyelse av  kunnskapsløftet som vil legge grunnlaget for mer og bedre læring, sier  kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Les mer …

Foreslå skoler til Benjaminprisen 2016

Foreslå skoler til Benjaminprisen 2016

Benjaminprisen deles ut til en skole som jobber aktivt mot rasisme og diskriminering. Prisen er på 100 000 kroner og overrekkes av kunnskapsministeren. 1. oktober går årets søknadsfrist ut. Alle kan foreslå en skole de mener utmerker seg i arbeidet på dette feltet.

Les mer …

Vi mangler digitale læremidler

Med ark & app

I sluttrapporten fra den brede studien ”ARK&APP” som ble publisert i mai, er mange interessante sider ved brukt av skjermbaserte og papirbaserte læremidler undersøkt. Her vil jeg kommentere noen funn som gjelder valg av digitale læremidler.

Les mer …

Vilvite Hjernen hurtiglæring

Nå åpner landets første talentsentre

I høst åpner talentsentre for realfag i de fire byene Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. – Dette blir et nytt og spennende tilbud til elever med stor interesse for matematikk, naturfag og teknologi, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Les mer …

Vil ha bedre bruk av teknologi i skolen

Vil ha bedre bruk av teknologi i skolen

Neste høst vil regjeringen legge frem en ny IKT-strategi for skolen. – Vi vil ha innspill til hvordan vi kan bruke teknologiske løsninger bedre, slik at det bidrar til at elevene lærer mer, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Les mer …

De faglig sterke elevene må få bedre undervisning

Torbjørn Røe Isaksen

– Alle elever skal få faglige utfordringer på skolen, også de som er faglig sterke, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. I dag fikk han rapporten som viser at skolene må bli bedre til å tilpasse opplæringen for høytpresterende elever.

Les mer …

Kronprins Haakon og 400 elever deltar på lanseringen av TL Ungdom

Lanseringen av TL Ungdom

Onsdag 14. september lanserer Trivselsleder ny modell for ungdomsskolen i Vestlandshallen i Åsane. TL Ungdom er et tilbud der mobbefrie trivselsledere sørger for aktive og inkluderende storefri på ungdomsskolene, tilsvarende trivselslederne vi kjenner fra over 900 barneskoler. H.K.H. Kronprins Haakon deltar på lanseringen og skal teste noen av aktivitetene TL Ungdom kan by på sammen med over 400 ungdomsskoleelever fra Hordaland.

Les mer …

Roboten AV1 på Arendalsuka

Roboten AV1 på Arendalsuka

Unik nyskapning inn i skolestua

En personlig stedfortreder – en avatar - som bokstavelig talt er til stede på skolen og i sosiale sammenhenger. Og som formidler kontakt i sanntid mellom det langtidssyke barnet og verden utenfor. Den nydesignede roboten AV1 stiller opp fra skolestart i år.

Les mer …

Godt skolemiljø for alle – ikke stopp krenkelser med nye krenkelser

Eirin Oda Lauvset

Eirin Oda Lauvset

Kunnskapsdepartementet har fått inn hele 106 høringsuttalelser til sitt lovforslag om hvordan sikre at elever har det bra på skolen. Da er det urovekkende at så få har tatt opp utfordringene ved hvordan man skal oppnå et godt skolemiljø for alle. Også den som mobber.

Les mer …

Et nytt nettsted skal stoppe luksusfellene

Barne - og likestillingsminister Solveig Horne åpnet i dag det nye nettstedet som skal gjøre undervisningen i personlig økonomi enklere. – Ungdom fra 18 til 25 år har i dag en samlet kredittkortgjeld på 1,1 milliarder kroner i dag, slik kan det ikke fortsette, sa ministeren.

Les mer …

Bedre svømmeopplæring i skolen

Bedre svømmeopplæring i skolen

Fra høsten innføres en ferdighetsprøve i svømming for elever på første til fjerde trinn i barneskolen. – Vi legger nå frem flere tiltak for å gi de yngste elevene bedre svømmeopplæring, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Les mer …

Populær sommerskole på Maihaugen

For tiende året arrangerer Maihaugen denne uka den populære sommerskolen Ung husflid. 45 barn deltar på kurset der de lærer mange gamle husflids- og håndverksteknikker.

Les mer …

Grenseløst og spennende - men altfor få er med

NKUL eTwinning Lisbeth K Gregersen

Lisbeth K. Gregersen

Du har gjerne hørt om eTwinning. Men er du som de fleste andre lærerne her til lands, har du neppe registrert deg som medlem. Da har du gått glipp av mange spennende IKT-prosjekt på kryss og tvers av landegrenser.

Les mer …

NKUL Odda kvartett

Analogt, digitalt og hjartevarmt frå Odda

Odda har rike tradisjonar med smelting av metall. Men kommunen er kanskje vel så kjent for alle forfattarane han har fostra. I brytninga mellom gamal industri og ny teknologi oppstår det stadig flott poesi.

Les mer …

Frihet, likhet og entrepenørskap

Lars Persen

Lars Persen

Om læringsdesign og fagovergripende kompetanse

Under årets NKUL i mai påpekte Jim Knight  gapet mellom hva mennesker har lært når de forlater skolen og hva de trenger når de skal inn i arbeidslivet. I yrker der man jobber med mennesker snakker vi ofte om praksissjokket. I PIIAC-rapportene kan vi lese om et arbeidsliv som blir mer og mer fokusert på problemløsning og samhandling. Knight påpekte at gapet utvider seg, fordi globalisering og den raske teknologiske utviklingen påvirker yrkeslivet raskere enn det påvirker utdanningen. Dette er et paradoks, men ikke mer enn en varslet utfordring for samfunnet generelt og for utdanningen spesielt.

Les mer …

NKUL siste Klaus Thestrup

Læring – en livslang lek

Barn i førskolealder er fullt ut kompetente til både å bruke, utforske mulighetene med og glede seg over digitale medier i sin lek, mener den danske førskolepedagog, Klaus Thestrup, fra Aarhus Universitet.

Les mer …

Summerhill

Enestående demokratisk skole

I en kronikk i Aftenposten beskriver en niendeklassing skolen som et samfunn med eneveldige rektorer, tøylede lærere og elevråd som praktiserer skinndemokrati. Løsningen ligger i å gi lærere og elevråd mer makt for å unngå at det blir revolusjon [i]. Finnes det en slik skole?

Les mer …

Ola Berge og Hilde Hultin fra IKT-senteret

En skole for fremtiden

Med utgangspunkt om «at det vi vet om fremtidens skole - er at vi ikke vet» - forsøkte IKT-senterets utskremte å tegne et bilde av hvordan IKT-alderens kontinuerlige teknologiske endringer ville forme fremtiden skolefag og skolehverdag. Et ganske krevende C-moment.

Les mer …

Global utdanningskonferanse i Oslo

Erna Solberg

Norges statsminister, Erna Solberg, & FNs spesialutsending for global utdanning, Gordon Brown er vertskap for verdens ledere i Oslo for å kartlegge en radikal, ny avtale for global utdanning.

Les mer …

Digital utvikling i skolen

Landets skoler sliter med den digitale omleggingen, men denne skolen leder den digitale utviklingen

I fremtiden vil digitale verktøy danke ut kritt og tavle i norske klasserom. Den digitale utviklingen i norske skoler ledes av Mandal videregående skole, hvor matte- og naturfagselevene har en 100 prosent digital skolehverdag.

- Digitale verktøy er definitivt fremtiden, mener Elisabeth Romedal, lærer ved Mandal videregående skole og redaktør i Nasjonal Digital Læringsarena (ndla.no).

Selv om flere av landets læresteder har begynt å våge seg inn i den digitale skolehverdagen, tyr de aller fleste skolene fremdeles til den tradisjonelle læremåten med lærebøker, blyant og kladdebøker.

Les mer …