Suksess for miniseminar

BETT inneholder mange hendelser. Både NPeD, IKT Norge og de norske EdTech leverandørene hadde forskjellige samlinger, så også SkoleMagasinet.

Anne Smedstad her til venstre og hennes kollegaer i Aschehoug var godt fornøyd med konferansen.
Anne Smedstad her til venstre og hennes kollegaer i Aschehoug var godt fornøyd med konferansen. Foto Vidar Alfarnes

Teamet på årets mini-konferanse på Phoenix hotell, var først og frem personvern i skolen. – Dette må dere gjøre også neste år, sa Aschehougs Anne Smedstad etter konferansen.

Yngve Lindvik i Learn Lab viste frem dokumentasjon for at eksamen aldri har ført til god læring.
Yngve Lindvik i Learn Lab viste frem dokumentasjon for at eksamen aldri har ført til god læring. Foto Vidar Alfarnes

Det hele startet med et meget spennende foredrag av Randaberg læreren Odin Nøsen. Han har satt seg veldig godt inn det med kunstig intelligens og ChatGPT.
– ChatGPT kan gjøre det samme med underveis vurdering, som Corona gjorde for digitalisering av skolen, mente Nøsen.

Ingrid Helen Bårvåg Sætrevik, fra Bergenkommune representerte KS, og holdt et flammende innlegg om hva man kan gjøre for å jobbe med personvern.
Ingrid Helen Bårvåg Sætrevik, fra Bergenkommune representerte KS, og holdt et flammende innlegg om hva man kan gjøre for å jobbe med personvern. Foto Vidar Alfarnes

Både KiNS (foreningen kommunal informasjonssikkerhet), KS med sitt Skolesec og utdaningsdirektoratet, viste frem nye verktøy som både skoler og kommuner kan dra hjelp av for å være på den sikre siden i og med nye strenge regler for blandt. annet GDPR. Det er satt i gang en rekke pilotprosjekter fra de tre organisasjonene, men som Øystein Nilsen fra Udir påpekte, jobben må gjøres av den enkelte skole og kommune, og for eksempel Udir har bare en veiledende rolle.

Etter en pause med mye nettverking kunne de ca. 55 deltakerne på miniseminaret kose seg med gode innspill fra 8 leverandører som var tilstede.

skolemagasinet-logo-v2

Få Skolemagasinet rett inn i din e-post kasse

Eldre utgaver.

SkoleMagasinet-1-2024-