|

Grenseløst og engasjerende

Kroppen er urgammel, men innholdet fungerer som aldri før. Her er det pågangsmot og oppfinnsomhet som styrer hverdagen. Velkommen til Rothaugen. En ungdomsskole som aldri lar en god sjanse til læring gå fra seg.

Både elever og lærere er glade for å være en del av miljøet på Rothaugen skole. F.v. Gabriel Ray Johannessen Sandvik, , Sigrid Sjåstad, Sigurd Zahl Gundersen, Terje Pedersen, Johannes Knapstad-Reiertsen, Aurora Bastesen, Vilde Lindvall og Alva Kavli.
Både elever og lærere er glade for å være en del av miljøet på Rothaugen skole. F.v. Gabriel Ray Johannessen Sandvik, , Sigrid Sjåstad, Sigurd Zahl Gundersen, Terje Pedersen, Johannes Knapstad-Reiertsen, Aurora Bastesen, Vilde Lindvall og Alva Kavli. (Foto Vidar Alfarnes)

Plassert idyllisk oppe i fjellsiden, på vei ut av Bergen sentrum, retning Sandviken. Et sted der det har vært skole helt siden murbygningen stod ferdig i 1912. Bare avbrutt av tyskerne som okkuperte det strategisk beliggende bygget under krigen.

Skolemagasinet er på plass en vårlig tirsdag i mars. For å se nærmere på dette fenomenet av en utdanningsinstitusjon. Samt oppleve mer av tankegodset og livet bak den gamle murfasaden.

Nye veivalg

– Vi driver ikke med trylleri eller annen trolldom, smiler Terje Pedersen, mannen som mer enn noen annen har vært arkitekten bak den kursen som er staket ut det siste tiåret. Og selv om man med litt godvilje kan dra eksteriøre light-sammenligninger med Galtvort og Harry Potter, handler det aller meste om å bruke handlingsrommet som til enhver tid åpner seg.

– Jeg har tidligere hatt elever på skolen som har gått ut herifra uten at jeg med hånden på hjertet kan si noe om hva de har vært virkelig flinke til, eller hva de har lykkes med. Det er ingen god erkjennelse. Derfor har det også vært ekstremt viktig å finne veier og metoder som skaper større engasjement i elevflokken. For oss har svaret vært å dreie det vekk fra tradisjonell forelesing, og over på en hverdag der elevene jobber prosjekt-basert. Med vurdering underveis, og selvsagt på det endelige resultatet, forklarer Pedersen.

– Vi har heller ikke prøver. Det er jo noe som bare er der og da. Prosjektarbeid styrt av eleven selv er noe helt annet.

På førsteplass

Trioen Pedersen, Linn-Merethe Kibsgård og Sigrid Sjåstad har ansvaret for elever på 9. klassetrinnet. Sistnevnte kommer opprinnelig fra Sogndal, og fikk sin aller første lærerjobb i 2018.

– Rothaugen var helt klart førstevalget mitt, og jeg var svært fornøyd når ansettelsen var i boks, røper ei med lektorutdanning innen fysikk og matematikk fra Universitetet i Bergen. Som i tillegg har studiepoeng i kjemi, biologi, kulturhistorie, religion og økonomi.

– Jeg ble kjent med skolen alt i studietida, og så allerede da at her var det et svært dynamisk læringsmiljø. Utviklinga går raskt, og man er ikke redd for prøve nye ting. Ei heller å være helt i front av utviklinga. Jeg har rett og slett vært heldig, smiler Sjåstad. Hun setter ekstra stor pris på evnen og viljen til å tenke tverrfaglig.

Både elever og lærere er glade for å være en del av miljøet på Rothaugen skole. F.v. Gabriel Ray Johannessen Sandvik, , Sigrid Sjåstad, Sigurd Zahl Gundersen, Terje Pedersen, Johannes Knapstad-Reiertsen, Aurora Bastesen, Vilde Lindvall og Alva Kavli.
Kommer til NKUL Sigurd Zahl Gundersen, Johannes Knapstad-Reiertsen og Gabriel Ray Johannessen Sandvik. (Foto Vidar Alfarnes)

Grafiske romaner

Vi har tatt trappene til kjelleren. Nesten litt småskummelt på veien ned, men det var definitivt en ny verden som åpnet seg, da man gikk inn en dør til høyre. Der har skolen en liten IKT-oase. Vi blir møtt av tre gutter utstyrt med VR-briller og en kontroller i hver hånd.

– Akkurat nå driver vi og laster opp bilder (screenshoter) som vi har tatt i forbindelse med spilling. Bilder som skal brukes som illustrasjoner i bøker som vi skriver, og som senere skal printes ut, forklarer trioen Sigurd Zahl Gundersen, Johannes Knapstad-Reiertsen og Gabriel Ray Johannessen Sandvik. På NKUL i Trondheim skal de samme tre fortelle mer om arbeidet med grafiske romaner, sammen med engelsklærer Pedersen. Og vise eksempler på hvordan VR som verktøy kan skape leselyst og leseglede, spesielt hos gutter på ungdomsskolen.

Matte og musikk

Sjåstad kommer også til NKUL med et foredrag. Denne gangen skal hun snakke om kobling og skjæringspunkt mellom matematikk og musikk. Om programmering og brøker. Og om hvordan musikk kan være drivkraft for indre motivasjon i tallenes verden.

I teknologiens gullalder er mulig å sitte nær sagt hvor som helst, og samtidig være på reise i tid og rom. Gjennom VR-briller og de rette ressursene (og dem er det etter hvert mange av, også mye gratis), kan man lett ta læring til et nytt nivå.

Aktuelle foredrag

– Da handler det om å finne frem til det som best genererer ny innsikt. For et par måneder siden hadde vi den gamle hærsjefen, Robert Mood, på besøk hos oss. Skolen hadde søkt om støtte til arrangementet gjennom det såkalte Sønsteby-fondet. Mood var blant mye annet rimelig klar på at russerne ikke kom til å starte noen krig mot Ukraina. To uker senere skjønte alle elevene at der tok han feil. Thomas Seltzer har holdt foredrag for oss, og når det kommer til rus-problematikk er Bergens egen Leo Ajkic god å ty til.

Med til toppen

Ett av de større prosjektene på skolen, har fått navnet «14 topper – ingenting er umulig». Det er et prosjekt der Rothaugen har jobbet sammen med Kim André Nilsen Aarberg og 7. klasse-elevene hans på Follese skole. Aarberg og Pedersen vil fortelle mer om dette på Gløshaugen i mai.

– Vi har hatt stor glede av å jobbe med det sistnevnte opplegget. Etter å ha fått noen av verdens beste fjellklatrere i tale, og fått oppleve veien til topps på Mount Everest gjennom VR-briller, fikk vi tildelt hvert vårt fjell. Vide (Lindvall) og jeg endte opp med Kanchenjunga, det tredje høyeste i verden. Med det som utgangspunkt skulle vi lage en bok. Det ble en barnebok, der vi har laget både teksten og illustrasjonene, forklarer Alva Kavli. Sammen med Aurora Bastesen Osland er de godt fornøyd med skolen.

– Gaming er ikke vår greie. Men vi er veldig glade i store prosjekt, som gjerne inkluderer kontakt og samarbeid med den store verdenen der ute, forklarer tre ivrige 9.-klassinger.

En forsmak

For en tid tilbake var de involvert i et stort og spennende prosjekt, der elevene produserte og la ut mellom 70 og 80 artikler på Wikipedia. Alle om kvinnelige gatenavn i Bergen.

– Det var veldig gøy, og samtidig mye stress. Vi var på hovedbiblioteket i to uker. Mye frihet og store forventninger. Vi hadde besøk av folk som lærte oss litt skrivekunst, og en som var ekspert på gatenavn. Da følte vi oss litt som voksne studenter, smiler Vide Lindvall, Alva Kavli og Aurora Bastesen Osland.

Glad i prosjekter fra v Aurora Bastesen Osland Vide Lindvall og Alva Kavli
Glad i prosjekter fra v Aurora Bastesen Osland Vide Lindvall og Alva Kavli. (Foto Vidar Alfarnes)

PS! Uka etter at Skolemagasinet var innom, koblet skolen seg opp mot unge lovbrytere i et ungdomsfengsel, rett utenfor Miami. Der elevene skal intervjue de innsatte. Det er ikke det enste USA-prosjektet på Rothaugen skole. De norske elevene brevveksler med jevnaldrende i Alaska. Ja, du leste rett. Brev med frimerker på. Rett og slett for å kjenne på hvordan det er å skrive, vente og motta brev. Som en stor kontrast til alt det elektroniske vi omgir oss med. Men selvsagt også god skrive- og språktrening.