|

Stort smil for årets NKUL

Til daglig er hun å finne på Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Under NKUL er tittelen intet mindre enn leder for programkomiteen.

Programkomiteleiar NKUL Mari-Ann Letnes
Strålende fornøyd Leder for programkomiteen på årets NKUL, Mari-Ann Letnes, er et eneste stort smil, etter at IKT-entusiaster fra det ganske land igjen kunne samles fysisk i Trondheim.

– Jeg jobber kanskje litt mer opp mot prosjektleder Haakon Aasprong enn de andre. Men her snakker vi virkelig flat struktur i komiteen, med samarbeid fra ende til annen, smiler Mari-Ann Letnes. Hun kan forsikre alle om at et hvert innsendt programforslag blir tatt på største alvor. Og det ligger mye tid og arbeid bak den endelige kjøreplanen.

Ved et skifte

Klokka nærmer seg lunsjtid på konferansens siste dag. Mye må gå galt de siste timene, om ikke årets NKUL blir oppsummert som en av de mest vellykkede noen gang.

– Så har også ventetiden vært lang. Glede og engasjement hos de over 1400 deltagerne har preget de siste dagene. Det har rett og slett vært fantastisk god stemning.

– Om det har skjedd noe med NKUL-deltagerne siden vi var samlet sist, i 2019?

– Absolutt. Øystein Gilje sa det ganske treffende i åpningsforedraget. At vi er ved et skifte. Alle er veldig gira og har masse erfaring, etter to år med digital undervisning. Det er et helt annet skyv i seila nå. Alle kommer hit med en større forståelse av at det digitale har en naturlig plass i skolen, repeterer Letnes.

Ligger igjen lokalt

I hverdagen er hun opptatt med et stort og omfattende Dekom-prosjekt. Der jobber hun tett sammen med et annet programkomite-medlem, Cecilie Skaalvik.

– Kort fortalt holder vi retning og fart på et prosjekt som tar mål av seg å tilføre profesjonsfaglig digital kompetanse til personalet på 36 skoler i regionen. Det skal gå over sju år, frå 2020 og fram til 2027. Vi har startet med tre pilotskoler, og fått opp en online-ressurs som skolene selv er med på å utvikle videre. Og som skal bygges ut i takt med at nye skoler kommer til. Hele poenget er at ressursene blir liggende igjen lokalt, forklarer Letnes. Før hun avslutter:

– Vi ønsker at alt skal være forankret lokalt. Og at dette skal være utgangspunkt for de didaktiske og pedagogiske utfordringene som ligger hos den enkelte skole, og den enkelte lærer. Du kan godt skrive at vi egentlig snur på gamle didaktiske steiner, i en digital tid. Der det ikke er digitaliseringa i seg selv som er formålet, men snarere hvordan man gjør undervisningen relevant anno 2022.