Deler med glede

Han vet egentlig ikke om noe annet. For Magnus Nohr har alltid vært hellig overbevist om at deling er det eneste rette. Da er det også et lite mysterium at andre ikke tenker de samme tankene.

– Jeg har delt absolutt alt jeg har laget av undervisningsmateriell. Fra første dag.

Nohr tar en pust i bakken. Han har nettopp fylt den største salen i Realfagbygget på Gløshaugen. I NKUL-sammenheng er han som en popstjerne å regne. En IKT-ens yppersteprest, og en dele-emissær av de helt sjeldne. Som med årene har sendt mang en overbevist fotsoldat ut i klasserommene.

Over tusen

– Det er en undergrunns-revolusjon på gang. Lærerstudentene våre er snart over alt, og det er en gryende og stor forventning om at det skal skje en forandring, smiler mannen som siden 2015 har hatt over tusen fjernstudenter på seks ulike opplegg i regi av Høgskolen i Østfold. I høst kjørte han et kurs som heter IKT for lærere, med 350 studenter. Nå er han i gang med pedagogisk bruk av IKT. Med 250 deltagere. Begge kursene er såkalte MOOC-er.

– Det er norsk dagligtale for Massive Online Open Course, forklarer Nohr. Som synes det er stimulerende å ha så mange studenter. Men også litt spesielt at de er spredd for alle vinder.

– Alltid like moro når deltagere på NKUL kommer bort og takker for et fint studium. 70 prosent av studentene våre er allerede lærere i den norske skolen.

Tok opp video

– Når det begynte for min del? Helt siden jeg startet på skolen har jeg vært opptatt av å finne teknologiske løsninger som kunne dekke over og kompensere for dysleksien min. For meg har det alltid vært mye enklere å prate enn å lese. Men det skjøt nok for alvor fart, da jeg som en habil volleyballspiller gikk på Idrettshøgskolen tilbake i 1996. Jeg åpna anatomiboka og skulle lære meg alle muskel- og skjelettdeler. Det var i seg selv ille nok. At det også kom på latin, var jo langt verre. Jeg hadde ingen referanser til latin, og det gikk ikke. Leste siden én gang, to ganger, tre ganger, men fikk det ikke en gang opp i korttidsminnet. Hva gjør jeg nå da? Jeg spurte om lov til å filme forelesningene. Video med gammeldagse VHS-kassetter ble løsningen. Da kunne jeg etterpå spole frem og tilbake i videospilleren, og ved å høre det tilstrekkelig mange ganger lærte jeg meg stoffet.

Tidlig på Youtube

I 2008 oppretta Nohr en Youtube-konto.

– Fram til da hadde jeg brukt mye tid på å skrive kompendier og veiledninger. Da gikk jeg over til å bruke screencast-programvare. Kort fortalt er det et program som spiller inn det som skjer på skjermen. Da kunne jeg vise og forklare studentene mine hva som blir resultatet om man gjør slik eller slik. I oppstarten var det gjerne opplæring i enkel bruk av Word og PowerPoint, forklarer han ti år etterpå.

Med årene har dette bare utviklet seg videre, og i dag snakker vi om pedagogisk funderte videoer. Mannen har sin egen Youtube-kanal, www.youtube.com/magnusnohr. Her ligger alt han har laget siden 2008.

– Jeg har hatt over 650.000 visninger av undervisningsvideoer på norsk. Det er ganske bra. Siste året er tallet 180.000, og det går bare én vei. Alt som ligger her er fritt tilgjengelig for alle.

Mange stiler

– Lærere er kanskje ikke spesielt kjente for å drive en utstrakt dele-politikk. Hvorfor er det slik?

– Jeg tror mye av det skyldes at de tenker at det de selv lager ikke er godt nok. Det må de bare slutte med. Kanskje det også er noen som fremdeles har den gammeldagse innstilingen om andre ikke skal få gratis det jeg har brukt tid og krefter på å lage. I så fall vil jeg bare minne om at vi alle får lønna vår fra Staten.

Da han begynte som lærer på Høgskolen i Østfold, mente en av kollegene hans at Nohr hadde en auditiv læringsstil.

– Auditiv læringsstil? Hva er det for noe, spurte jeg tilbake. Da lærte jeg meg de forskjellige stilene. Det er nemlig viktig å lære at det er ulike måter å lære på. Slik at du kan være doktor i forhold til deg selv. For meg har svaret veldig ofte vært video. Jeg har også skrevet en masteroppgave om hvordan studenter opplever lærerens egenproduserte videoer som læringsressurs.

Ryktet går foran

Forskning viser at disse videoene ikke skal være for lange.

– Tidligere spilte vi gjerne inn forelesninger på tre kvarter. Det er ikke måten å gjøre det på. Nesten ingen studenter ser mer enn seks minutter sammenhengende.

I dag gir Nohr gjerne videofeedback til studentene. På noen av oppgavene blir de også utfordret til å gi vurdering av hverandre. Med videosnutter.

– Det er nok litt utenfor komfortsona for flere, men resultatene og erfaringene er gode. Ikke minst er det slikt som kan være med på å forandre undervisningspraksis i hverdagen. Vi har sakte men sikkert bygd opp en digital grunnmur, og nå skal vi for alvor fylle den med kompetanse og pedagogikk, forsikrer Nohr. Før han avslutter:

– På godt og vondt er det jo læreren i klasserommet som bestemmer mye av undervisningsopplegget og metodebruken. Når ho eller han gjør endringer og får gode tilbakemeldinger fra elevene, da vil også de andre lærerne komme etter. Ikke noe slår bedre an enn at en kollega som er omtrent som deg, har fått til noe som som gjør hverdagen både lettere og bedre.

NKUL 18 Magnus Nohr.jpg

Mr. Sharing For Magnus Nohr er det eneste riktige å dele. Han har ikke laget ett eneste undervisningsopplegg som ikke er blitt delt. – Alt jeg lager ligger fritt tilgjengelig på nettet, forteller læreren på Høgskolen i Østfold.

Mr. Sharing

Magnus Nohr – Det er en undergrunns-revolusjon på gang. Lærerstudentene våre er snart over alt, og det er en gryende og stor forventning om at det skal skje en forandring, smiler mannen som siden 2015 har hatt over tusen fjernstudenter på seks ulike opplegg i regi av Høgskolen i Østfold. I august starter et nytt kurs som du kan sjekka ut her: http://bit.ly/iktmoocopen