«The AI Classroom: The Ultimate Guide to Artificial Intelligence in Education» av Dan Fitzpatrick
Det er ikke lenger noe tvil om at kunstig intelligens er relevant for oss som jobber i utdanningssektoren. Det er heller ikke noen mangel på ressurser, artikler, kronikker og kurs, bøker og Facebook-grupper der temaet både belyses og debatteres heftig.
Bokens bidrag
Dan Fitzpatricks «The AI Classroom» var tidlig ute med å forsøke å rydde opp i et litt rotete og uoversiktlig totalbilde rundt denne nye teknologien. Det gjør den godt. Boken vil etter min mening oppleves som et lyspunkt for pedagoger som ønsker å navigere i dette relativt nye og upløyde landskapet. Boken klarer stort sett å holde seg relevant også et drøyt halvår etter utgivelsen, og særlig positivt er det at boken klarer å unngå fristelsen der er å se på saken fra for mange sider på en gang. Dette er først og fremst en praktisk veileder, en håndbok, for lærere som vil utforske de positive effektene KI kan ha på læring og skole. Den berører, men henger seg ikke opp i, det vellet av utfordringer KI fører med seg. Det finnes andre bøker og kilder som tar for seg etikk, jus og miljø på en langt bedre måte. Det tror jeg er lurt.
Praktisk og anvendbar
Gjennom sine 300 sider blir leserne av boken pepret med tips og konkrete eksempler på hvordan KI kan effektivisere og forbedre en rekke prosesser. Den går direkte inn på teknologiens praktiske anvendelser i utdanning, i mange fag og for alle skoleslag. Boken illustrerer også godt hvordan KI kan brukes til å styrke de viktige områdene som engasjement, effektivitet og til å berike utviklingen av de viktige menneskelige ferdighetene kritisk tenking, kreativitet og samarbeid (for å nevne noen). Tidvis blir boken etter min mening litt for teknisk inngående på ulike rammeverk og modeller for å evaluere og vurdere responsen fra ulike generative kunstige intelligenser, men stort sett greier den å holde seg relevant for norske lærere i både høyere utdanning og på grunn- og videregående skolenivå.
Tilgjengelig og engasjerende
Til tross for at boken tidvis er ganske spesifikk og går dypt ned i teknologien er den veldig tilgjengelig med sin praktiske og konkrete tilnærming. Det er tydelig at forfatterne har en dyp forståelse og kanskje enda større lidenskap for KI og dens verdi for utdanning. Forfatternes ektefølte ønske om å hjelpe lærere skinner gjennom og selv rutinerte digitalpedagoger vil ha glede av flere av tipsene og metodene som presenteres.
Oppsummert
Samlet sett er «The AI Classroom» en verdifull ressurs. Den kombinerer teori med praksis på en sjeldent god måte, og selv om boken ikke på noe tidspunkt er noe litterært mesterverk, appellerer den til leseren med både humor og god oversiktlig struktur. Kanskje kan den tidvis virke litt forhastet, og kanskje er noen av de 300 sidene litt overflødige, men alt i alt en viktig ressurs for lærere og pedagoger på alle nivåer. Dette er en bok som absolutt bør stå i felleshylla på de fleste skoler og som trygt kan legges under juletreet til teknologinysgjerrige lærere.
Anmeldelsen er skrevet av Erlend Trygg Kobro – Fagansvarlig for konferansen Bedre læring en av SkoleMagasinets samarbeidspartnere. Konferansen er til for lærere og skoleinteresserte og foregår i Sandefjord den 12. og 13. februar. Dan Fitzpatrick som har skrevet boken er en av foredragsholderne på konferansen og vil snakke om nettopp kunstig intelligens. Se bedre-læring.no for mer informasjon og billetter.