Her er tre trender innen digitale læremidler i 2024
KI, e-sport og StemTech. Aldri har digitale verktøy til undervisningssektoren vært i så voldsom vekst som nå – en trend som etter alle solemerker kun vil øke de kommende årene. Her får du Acers tips om de mest interessante trendene innen EduTech anno 2024.
I slutten av januar gikk den årlige BETT-konferansen av stabelen i London. Konferansen er med over 30 000 deltakere verdens største utstilling av undervisningsteknologi, og alle som følger med på digitale læremidler for undervisningssektoren og gjerne vil henge med i svingene, holder øye med konferansen. Her møtes kreative mennesker som utvikler ideer, strategier og løsninger, som kan skape innovative fremskritt og kvalitet innen framtidens læring og utdannelse.
Og spesielt tre trender innen fremtidens læring og utdannelse er særlig i vinden for tiden. Her er de nye og innovative tilnærmingene som vi tror kan revolusjonere utdannelse og læring i årene som kommer:
Mer, men korrekt e-sportsimplementering
Du leste riktig. Nå for tiden eksperimenteres det mye med å implementere e-sport i undervisningssammenheng, og det er det flere gode grunner til.
I 2023 ble det sett 2,76 milliarder timer e-sport, og direktesendte e-sport-arrangementer opplevde en økning i seertallene på 2100 prosent. Det er altså en massiv interesse for e-sport blant unge, og derfor kan bruk av e-sport i undervisningen være en måte å fange og holde på elevenes oppmerksomhet – også i de fagene der det kanskje ellers har vært en utfordring å skape engasjement.
Faktisk er mer fordypelse i undervisningen noe som virkelig fyller disse årene. Og det håper man å kunne oppfylle blant annet med implementering av e-sportselementer i undervisningen. Vi ser allerede masser av gode eksempler på bruk av e-sport i undervisningen i Norge, men forvent bare et enda større fokus – og flere teknologier som understøtter undervisningen.
Ut over det kan e-sport være et verktøy til å utvikle elevenes evner innenfor samarbeid, kommunikasjon, kreativitet og STEAM. Og e-sport kan gi praktisk interesse innen grafisk design, bildekunst, video og lyd.
3D
En annen trend som vi spår kommer til at fylle mye av undervisningen, er bruken av 3D. Bruk av 3D vil gi elevene noen helt nye forutsetninger for å visualisere og oppleve undervisningen. 3D-elementer blir allerede brukt i undervisningen, men nå begynner man – blant annet via utbredelsen av og prisfallet til VR-teknologi – å se flere løsninger innen digitale læringsmidler som inviterer med materiale og plattformer.
En slik teknologi vil utvilsomt gi matematikk- eller historielæreren en rekke helt nye tangenter å spille på når de skal trekke elevene inn, fange og holde fast oppmerksomheten deres, mens de forklarer geometri eller historiske begivenheter.
Tenker man tilbake på sin egen skoletid, kan man nok godt se for seg at undervisningen hadde vært mer spennende hvis man hadde kunnet gått en tur i en 3D-modell av Pompeiis gater eller kunnet bevege seg rundt mellom rettvinklete og likesidete trekanter.
Men ut over å bidra til de klassiske skolefagene vil det også bidra til elevenes forståelse for ny teknologi, for eksempel i form av forståelse og evner innen 3D-design og utvikling.
KI
KI har allerede revolusjonert et utall av områder i hele verden og det kan ikke være noen tvil om at KI også kommer til – og allerede er i gang med – å revolusjonere undervisningen. KI stiller helt nye forutsetninger til rådighet for både lærere og elever; og dermed også helt andre krav og standarder.
Vi har sett eksempler på at KI gjør det mulig for lærere å effektivisere sine læreplaner og derigjennom skape mer interessant og relevant undervisningsmateriell for elevene. Og det tror vi kommer til å få en stor betydning for norske lærere. For når all viten er tilgjengelig for alle gjennom bruk av KI, da handler undervisning nok i mindre grad om å ha kunnskapen, og i høyere grad om å kunne velge ut og bruke kunnskapen.
Samtidig kan elevene bruke KI til å oppnå en dypere forståelse – selv innenfor komplekse emner.
Kan så lærere og elever fritt gi seg i kast med all verdens kunnskap hentet fra internett?
Chatboter er det jo mange nok av, men felles for de alle er at de ikke er smartere eller bedre enn det de er matet med. Det krever den rette KI-en for at den kan brukes i skoleregi. Et glimrende eksempel er den danske SkoleGPT, som det også finnes norske initiativer til å få bygd noe tilsvarende. SkoleGPT er utviklet spesielt for undervisningsbruk, den er dansk, og den samler ikke inn brukerdata på samme måte som man for eksempel kjenner fra internasjonale chatboter. På denne måten kan KI trekkes inn i undervisningen av både lærere og elever som en ressurs, men uten at man kommer på kant med personvernet.
Så kan e-sport, 3D og KI inkluderes i skolenes læreplaner? Det kan det absolutt mener Acer, og det blir det. Det ligger et kjempepotensial der for å skape relevante og tidsriktige læringsmuligheter med særlig vekt på fordyping og kreativitet.