|

Teknologi – et spørsmål om verdier

Eldar Dybvik, pedagog
Eldar Dybvik, pedagog

Utdanningskonferansen NKUL (Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring) hadde i år 30års-jubileum. I sesjoner og i plenum fikk vi glitrende eksempler på hvordan digitale verktøy kan gjøre skoledagen mer variert, differensiert, lærerik og mestringsorientert for elever som ellers ville slite.

Vi fikk også høre skotten Donald Clark, AI-ekspert. Han la ut med begeistring om hvordan kunstig intelligens vil forandre arbeidets natur, hva vi lærer, hvorfor vi lærer og hvordan vi lærer.

Ikke alle lot seg rive like hengivent med. Motforestillingene er mange, og lar seg ikke begrense verken til den tradisjonelle, etter min mening, utdaterte juksedebatten, eller resultater på internasjonale tester.

Både innlegget til direktør Morten Rosenkvist (Udir) og den tilknyttede paneldebatten berørte det jeg har blitt hengende ved: Relasjonen mellom teknologi og verdier.

I etterkant av konferansen ser jeg grunn til å reflektere rundt denne relasjonen. Her ligger også håpet om et liv for skolen etter og sammen med kunstig intelligens.

Verdilærere

En finske hjerneforskeren Matti Bergstrøm tar i boka «Eleven, den siste slaven» til orde for at nåtidens lærertype må erstattes av ”verdilærere”, som ikke bare propper barna med kunnskap, men som sammen med elevene øver seg på å bruke sin kunnskap på en måte som er verdifull for mennesket. Barn og unge trenger lærere som forstår seg på barn og unge mennesker, som kan leve sammen med dem, og som ikke bare vet hva kunnskap og verdi er hver for seg, men hvordan de henger sammen. Den samme utfordringen gjelder for foreldre. Barn og unges hjerner er ikke ferdig utviklet. De er et uferdig prosjekt. De er formbare og blir påvirket av erfaringer og omgivelser. Kloke lærere og foreldre må ha som rettesnor alltid å telle til ti først, og deretter snakke med barna, spørre og undre seg sammen med dem, og fortelle virkelige historier og fakta som er lurt å forholde seg til.

Verdilærer er en lærer som er opptatt av de verdiene som bidrar til at barn og unge får hjelp til å finne ut av tilværelsen. Den danske filosofen Knud E. Løgstrup kaller dette for tilværelsesopplysning. En Verdilærer møter ikke med et pensum eller mål som skal hamres inn i den oppvoksende slekt, men går inn i møtet med sine elever som et møte mellom mennesker.

Som forsvarer for Norges største terrorist på norsk jord lærte Geir Lippestad seg betydningen av verdikommunikasjon; som han beskriver som troen på rettssikkerhet og demokrati. Og han lærte seg noen kjøreregler for måten å opptre på i alle situasjoner, særlig når det var vanskelig. De tre ordene som stod på lappen han alltid hadde med seg var:

  • Verdig
  • Rolig
  • Ærlig

Fuck Meta!

Det uten sammenlegning største problemet med utviklingen av datateknologi, er hvordan teknologigigantene samler inn data for kommersielle formål, overser valgfrihet og personvern, styrer oppmerksomheten gjennom algoritmer og fanger oppmerksomheten i retning av avhengighet. Og det er vanskelig å logge seg av, slev om man vil. Hva kan den enkelte og myndighetene gjøre med det?

Den profilerte kjendispresten Ingrid Ribe-Nyhus skriver nylig på sin FB-profil: Fuck Meta!

«Takk for dopaminet de siste femten åra, Facebook, it was a thrill, men nå er tida overmoden for å vise fingern til Meta og slette kontoen. Jeg gidder ikke hjelpe KI med å «trene seg opp» ved å bruke mine bilder, som Meta nå vil tillate fra og med 26.juni.

Det er befriende å vite at vi faktisk har et valg, vi *må* faktisk ikke være på Facebook, selv om hele konseptet er designet for å gjøre oss til slaver, og ser ut til å lykkes med det.

Jeg kommer ikke til å savne den meningsløse scrollingen og den stadig mer algoritmestyrte annonseringen og reklamen som fyller feeden min, eller? Ikke rants fra Kjetil Rolness heller når jeg tenker meg om, og jeg kan se for meg en hverdag uten Anne Holt sine daglige betraktinger.

Eller vil jeg savne alt dette? Kan hende vil jeg faktisk det, og dét er i såfall et symptom og enda et argument for å slette kontoen ettersom denne avhengigheten har skapt falske behov i meg.

Er du i tvil om du skal gjøre det samme innen 26.juni? Tips: les boka Ekko. (Av Lena Lindgren).

Jeg kan fortsatt nås på messenger og mail, og blir sikkert kjempeglad for meldinger nå som abstinensene straks setter inn.

Lykke til med LIVET folkens! Snakkast på bussen og på gata og på Hamar og sånn gammeldags ansikt-til-ansikt-opplegg!»

Inga Strumpke er eksempel på en kjent forsker som også har slettet sin FB-profil. Hun har lenge tatt til orde for reguleringer, og grensen er nådd når teknologiselskapene tar seg for mye til rette, fordi de er så store at de kan gjøre det. Du må selv søke om at dataene og bildene dine ikke skal bli brukt. «Hva slags syn på samtykke er det?» sier hun til TV2.

I skoleverdenen har debatten gått om hvorvidt sosiale medier skal forbys for barn og unge opp til en viss aldersgrense, og om mobilforbud i skolen. Da overser man at teknologidebatten gjelder alle aldersgrupper, og dreier seg om holdninger og våre grunnleggende verdier. Ikke bare trenger vi verdilærere i skolen. Vi trenger også en verdibevisst befolkning.

En massiv utmelding fra FB kan være første skritt i den retning.

skolemagasinet-logo-v2

Få Skolemagasinet rett inn i din e-post kasse

Eldre utgaver.

SkoleMagasinet-1-2024-