Logg på!

Barn og unge fortjener at vi har en bedre og mer opplyst debatt om teknologi i utdanning, derfor er Logg på! en bok som kan leses av alle.
77 elever, foreldre, lærere, fagpersoner og forskere har bidratt med 56 kronikker for å belyse debatten om teknologi, læring og utdanning. Ekspertene representerer praksisfeltet, og forskningsfeltet fra flere universiteter, høgskoler og forskningsinstitusjoner.
Logg på! kommer i salg 20 mai, men kan forhåndskjøpes allerede nå.
Boken inneholder også bidrag fra skoleeiere og ledende aktører fra ulike organisasjoner. Bidragsyterne inkluderer ADHD Norge, Dysleksi Norge, Elevorganisasjonen, FUG, KS, Nito, Norges Blindeforbund, Skolelederforbundet, Tekna og Utdanningsforbundet. Fra akademia deltar BI, HIØ, HVL, HVO, INN, NLA, NTNU, UIA, UIO, UIS og USN, samt Statped, Uu-tilsynet og en statsforvalter.
Felles for alle er ønsket om å gi barn og unge et trygt og best mulig læringsmiljø – basert på innsikt og deres behov.
Debatten om teknologi i utdanning har ofte vært ensidig og polariserende. Denne boken viser et bredt spekter av perspektiver, og løfter frem både utfordringer og muligheter ved teknologibruk.
Boken er initiert, og forfatterene invitert, av Elisabeth Palmgren og Torgeir Waterhouse – ofte etter tips fra forfatterene selv.
Elisabeths og Torgeirs rolle har vært å avklare mål og målgrupper for initiativet, invitere kronikkforfatterne og – helt sentralt – ikke å gå inn i faglige vurderinger eller prioriteringer. Det er et selvstendig poeng at det er de ulike stemmene som skal komme frem – ikke initiativtakernes.
Logg på! er en invitasjon til en mer nyansert, kunnskapsbasert og fremtidsrettet samtale om hva barna våre trenger.
Les mer om initiativet her, eller om Elisabeth og Torgeirs motivasjon for denne boken.