Skal utvikle innholdslister til norsk skole
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) har gitt Utdanningsdirektoratet oppdrag om å utvikle innholdslister til bruk i norsk skole.
Arbeiderparti-regjeringen vil at elever over hele landet på denne måten i større grad skal få felles referanser, og lære mer om norsk historie og kulturarv.
– I en tid preget av økende polarisering, algoritmestyrte ekkokamre og svekkede fellesskap, trenger vi mer som binder oss sammen. Det må gjøres i skolen. Den norske fellesskolen er Norges fremste konkurransefortrinn. Fordi det er et sted barn og unge, uavhengig av bakgrunn, møter hverandre, lærer sammen og deler erfaringer. Der vi skaper tillit til hverandre på tvers av forskjellene mellom oss, sier Nordtun.
Utdanningsdirektoratet skal utvikle veiledende støttemateriell i form av innholdslister til læreplanverket. Listene skal ha en bred tilnærming til innholdet i læreplanverket og både bygge på og støtte opp under verdigrunnlaget i overordnet del av læreplanverket.
– Lærerne skal fortsatt ha full frihet innenfor læreplanene, men dette er hjelp og konkret støtte mange lærere har etterspurt. Læreplanene er ganske overordnede når det gjelder konkret innhold i fagene, derfor kan veiledende innholdslister være til god hjelp for mange, sier kunnskapsministeren.
Felles referanserammer
Støtten skal ramme inn noe av innholdet alle elever skal lære om og bidra til fellesskap. Innholdet skal bidra til å kunne gi felles referanserammer og historisk og kulturell innsikt, og samtidig legge godt til rette for inkluderende, engasjerende og relevant undervisning.
– Listene skal vise forslag til mer konkret innhold som tema, hendelser, tekster, musikk og bilder som skoler og lærere kan bruke i arbeidet sitt i ulike fag og på ulike trinn. Innholdet i listene skal være veiledende og til inspirasjon. Et sterkt fellesskap kommer ikke av seg selv. Det må pleies, styrkes og fornyes, sier Nordtun.
I første omgang skal det utvikles veiledende innholdslister som hovedsakelig kan støtte opplæringen i fagene norsk, samfunnsfag, KRLE, mat og helse, musikk og kunst og håndverk.
Listene skal være digitale og offentlig tilgjengelige. Det innebærer også at de vil være dynamiske, og kunne justeres og tillegges innhold i ettertid.
En første utgave av innholdslister for prioriterte fag skal være klare til 1. august 2026, og alle innholdslistene skal være klare til bruk i løpet av skoleåret 2026/2027.