Boken «Læring og vurdering i den digitale skolen» – En verdifull ressurs for fremtidens skole

Denne boken, redigert av Øystein Gilje, utforsker hvordan digitale verktøy påvirker læring og vurdering i norsk skole. Gjennom grundig forskning fra MuLVu-prosjektet (Multimodale lærings- og vurderingsformer i 1:1-klasserom) presenteres innsikt i hvordan elever med nettbrett skaper multimodale tekster og hvordan lærere kan vurdere disse. Boken kombinerer teoretiske perspektiver med praktiske eksempler fra klasserommet, og gir verdifull kunnskap for lærere som ønsker å forstå hvordan digitalisering endrer undervisningspraksis.

Øystein Gilje har vært redaktør for boken «Læring og vurdering» i den lokale skolen. Foto: Øystein Gilje.
Øystein Gilje har vært redaktør for boken «Læring og vurdering» i den lokale skolen. Foto: Øystein Gilje.

«Læring og vurdering i den digitale skolen» er en imponerende samling forskningsbasert kunnskap som adresserer et kritisk tema i dagens utdanningslandskap. Boken, som er et resultat av et femårig samarbeidsprosjekt mellom Bærum kommune og Universitetet i Oslo, tilbyr en unik innsikt i hvordan digitale enheter endrer måten elever lærer og blir vurdert på.

Styrken i denne utgivelsen ligger i dens balanse mellom teori og praksis. Kapitlene veksler mellom fagfellevurderte forskningsbidrag og læreres egne erfaringer fra klasserommet, noe som gir leseren både dybdeforståelse og konkrete eksempler å bygge på. Særlig interessant er fokuset på multimodale tekster – hvordan elever kombinerer ulike uttrykksformer som tekst, bilder, lyd og video for å vise sin kompetanse.

bett uk 2025 celebrating 40 years
Marie Edim Solheim har anmeldt boken læring og vurdering i den digitale skolen – her et bilde fra BETT 2025.

Boken utmerker seg ved å introdusere begrepet «multimodal vurderingskompetanse» og viser hvordan lærere kan utvikle denne for å tolke elevenes sammensatte tekster. Kapitlene om matematikkvurdering under pandemien og elevers sjangerforhandlinger gir spesielt verdifulle innblikk i hvordan digitale verktøy kan brukes kreativt i faglig arbeid.

For lærere som arbeider i digitale klasserom er denne boken en uvurderlig ressurs. Den tilbyr ikke bare teoretiske rammeverk, men også praktiske råd for hvordan man kan designe oppgaver og vurdere elevarbeid i en digital kontekst. De internasjonale perspektivene fra Sverige og Singapore gir dessuten en bredere forståelse av temaet.

Samlet sett representerer «Læring og vurdering i den digitale skolen» et betydelig bidrag til forståelsen av hvordan skolen kan møte digitaliseringens muligheter og utfordringer på en pedagogisk gjennomtenkt måte.

Styrker

  • Solid forskningsgrunnlag fra et omfattende innovasjonsprosjekt
  • God balanse mellom teori og praktiske eksempler
  • Konkrete undervisningsopplegg som kan inspirere lærere
  • Tydelig forankring i læreplanen (LK20)

Målgruppe

  • Lærere i grunnskolen
  • Skoleledere
  • Lærerutdannere
  • Studenter innen pedagogikk og fagdidaktikk
Øystein Gilje er professor i pedagogikk og leder ved enheten FIKS, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning,
Øystein Gilje er professor i pedagogikk og leder ved enheten FIKS, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo og har redigert den nyutkomne boken Læring og vurdering i den digitale skolen (foto: UIO).

Relevans

Boken adresserer et høyaktuelt tema i norsk skole, der nesten alle elever nå har tilgang til egen digital enhet. Innsikten i hvordan elever kan vise kompetanse på ulike måter gjennom multimodale tekster er særlig verdifull i lys av nye vurderingsprinsipper i opplæringsloven.

Avslutningsvis kan «Læring og vurdering i den digitale skolen» anbefales på det varmeste til alle som er opptatt av hvordan digitalisering påvirker undervisning og vurdering. Den gir ikke bare teoretisk innsikt, men også praktiske verktøy for å møte fremtidens klasserom med pedagogisk trygghet og kreativitet.

Gamma

skolemagasinet-logo-v2

Få Skolemagasinet rett inn i din e-post kasse

Eldre utgaver.

SkoleMagasinet-1-2024-