Konstruktiv intelligens: Nettverk for KI i skole og utdanning
Kunstig intelligens handler om å sortere data og løse problemer gjennom bruk av teknologi. Mange oppgaver som vanligvis ville krevd menneskelig intelligens, kan nå løses av maskiner. Hva vil det ha å si for skole og utdanning?
Utviklingen med KI går så fort framover at du blir svett bare av å følge med. Men det er likevel nødvendig å holde seg oppdatert. Jeg håper at dette nyhetsbrevet kan bidra til det.
Her kan du lese om:
💡 Kompetansebygging som den viktigste forutsetningen for vellykket implementering
🌐 Search eller søk?
🛠️ En enkel metode for å introdusere KI i klasserommet
🤔 Produktivitetsboost eller risikabel snarvei?
🔮 En titt inn i spåkula
Det er et påtrengende behov for en balansert diskusjon om teknologi i skolen. Jeg håper debatten om KI i klasserommet blir mer konstruktiv enn skjermdebatten. Den neste etappen blir å bestemme hvordan vi kan integrere KI-teknologi på en pedagogisk måte for elever og studenter.
📝 Vil du skrive?
Nettverket for KI i skole og utdanning tar sikte på å ha en nettside på plass i løpet av november. Men for at den skal bli god, trenger vi relevante tekster.
Blant Udir sine KI-råd finner vi at vi må bruke det profesjonelle læringsfellesskapet for å dele kunnskap, og samarbeide om utfordringer som det er vanskelig å møte alene. Så da gjør vi det.
Vi inviterer derfor DEG til å skrive tekster vi kan publisere.
Vi ønsker oss tekster som tar for seg disse emnene:
- Undervisningsopplegg
- Erfaringer fra skoler som allerede bruker KI
- Hvor man jobber med kompetansebygging lokalt
- Hvordan lære elever å tenke kritisk om KI
Send teksten din på e-post til: johannessen.martin@gmail.com
💡 Kompetansebygging er den viktigste forutsetningen for vellykket implementering
Nedenfor finner du svar på flere problemstillinger knyttet til KI og skole. Undersøkelsen ble gjennomført i månedsskiftet oktober/november 2024.
- Over 40 prosent mener at personlig tilpasset læring har størst nytte av KI i skolen.
- Over 50 prosent mener at elevens evne til kritisk tenkning er den største utfordringen.
- Over 60 prosent mener KI vil svekke elevenes evne til kritisk tenkning, mens 20 prosent mener det vil øke ferdighetene
- Det er ingen enighet om at KI kan bidra til rettferdige vurderingsprosesser i skolen.
- Over 40 prosent mener kompetansebygging er den viktigste forutsetningen for vellykket implementering av KI i skolen.
- 23 prosent mener tydelige retningslinjer må på plass.
Det er mange og sterke meninger om KI i skolen. Mye av dette er bare som bare er «støy». For å ta gode beslutninger om hvordan vi skal integrere KI i undervisningen. Vi trenger forskning som gir oss grunnlag for å forstå både mulighetene, begrensningene og utfordringene.
For å lykkes med å integrere kunstig intelligens i skolen, må vi kombinere forskning og innsikt fra alle involverte parter – lærere, elever, foreldre og politikere.
Det er derfor avgjørende å bygge kompetanse og utvikle tydelige retningslinjer som støtter både de pedagogiske og etiske hensynene, slik at KI kan bli en verdifull ressurs i fremtidens skole.
🌐 Search eller søk?
Er den nye søke-funksjonen til ChatGPT en Google Killer som mange hevder? Jeg tror ikke det – foreløpig. Det kan være lurt å være forsiktig før du lar Search erstatte søk.
ChatGPT Search representerer et stort skritt fremover i søketeknologi med kjappe, KI-genererte svar. For bruk i skole og utdanning bør man derfor nøye vurdere både fordelene og begrensningene ved å erstatte tradisjonelle søkemotorer med denne KI-baserte løsningen.
👉 Les saken her: Search eller søk?
🛠️ En enkel metode for å introdusere KI i klasserommet: Hvorfor, hvordan og når
Vil du vite hvordan du kan introdusere kunstig intelligens i klasserommet på en enkel og god måte? Jeg har skrevet en artikkel om hvordan du kan ta de første stegene med KI i klasserommet.
Mange er usikre på om kunstig intelligens har en plass i skole og utdanning, mens andre mener at dette er løsningen på mange problemer vi møter i dag.
Spørsmålet om kunstig intelligens og store språkmodeller har noe å gjøre i klasserommet eller ikke, er overflødig. Spørsmålet er hvordan vi skal forholde oss til det: Hvordan skal jeg egentlig starte med KI i klasserommet? Jeg håper disse tipsene kan hjelpe deg på vei:
👉 En enkel metode for å introdusere KI i klasserommet
🟢 Jeg vil gjerne høre om dine tips og erfaringer om hvordan du kan integrere KI i undervisningen! Send meg en e-post: johannessen.martin@gmail.com
🤔 Produktivitetsboost eller risikabel snarvei?
Er KI «bare» en plug-and-play-løsning for å skape kjappe løsninger og sørge for at ting går fortere? Er KI en snarvei det er dumt å ta?
Alle nye verktøy må læres. Du må lære å tenke annerledes (selv om gamle vaner og tankesett spøker i bakgrunnen).
Samfunnet og utdanningen står overfor et stort kompetansegap når det gjelder KI. Mange mener at de famler med bruken av KI for å utnytte de mange nye verktøyene effektivt.
Men det er et annet element også. Selv om vi trener på verktøyene som finnes i dag, er det bare en «midlertidig» løsning. Du må gå gjennom det samme igjen om 12 måneder. Nye verktøy kommer hele tiden. De nye verktøyene er bedre enn de forrige, men dårligere enn de kommende.
Over en tredjedel (39 %) av programvareutviklere har liten eller ingen tillit til KI-generert kode, til tross for at de fleste innrømmer at de bruker KI-baserte kodeverktøy daglig, viser ny forskning.
Likevel bruker de dem mest, selv om de ikke stoler på dem. Når det gjelder kodegenerering, handler det ikke bare om hvorvidt koden kjører, men også om kvalitet og korrekt funksjon.
Mens over en tredjedel av respondentene rapporterte om produktivitetsfordeler med KI, mangler mange tillit til kvaliteten på koden som produseres. Denne lave graden av tillit indikerer et behov for en mer gjennomtenkt tilnærming til KI-integrasjon, påpeker rapporten. Vi må altså evaluere KIs rolle nøye for å unngå ulemper. Men det visste vi fra før.
– Våre data antyder at forbedring av utviklingsprosessen ikke automatisk forbedrer programvareleveranse – i hvert fall ikke uten skikkelig overholdelse av grunnleggende prinsipper, som små batch-størrelser og robuste testmekanismer, heter det i rapporten.
En annen studie publisert tidligere denne måneden, viste at rundt 90 % av utviklere bruker teknologien daglig. Men mindre enn en fjerdedel av respondentene beskriver seg som ‘svært trygge’ på organisasjonens retningslinjer og prosesser for testing av KI-generert kode. Problemer med kodekvalitet blir særlig påpekt som en faktor som forsinker utviklingssykluser, da sikkerhetstesting må utvides for å imøtekomme potensielle inkonsistenser.
🔮 Spåkula
– 2025 kan bringe med seg flere fantastiske gjennombrudd som ville virket umulige for bare noen få år siden, skriver forfatter og futurist Bernard Marr. Her er hans gjennomgang av det han tror blir de heteste temaene og snakkisene rundt KI og automatisering de neste 12 månedene.
For min egen del mener jeg at disse tre punktene også blir viktig å jobbe med:
- Utvikle skoleomfattende KI-kompetanse.
- Bygge lærerens kompetanse til å veilede bruk av KI.
- Tenk nytt om vurdering og oppgaveformuleringer.
Å utvikle en helhetlig KI-kompetanse på tvers av skolen er et viktig første steg for å forberede skolen på en fremtid med KI.
KI kan bli en naturlig del av læringsprosessen. Ved å samarbeide om å utvikle KI-kompetanse i skole og utdanning, kan vi finne nye måter å bruke KI på i klasserommet.
Lærerens evne til å navigere i det digitale landskapet og veilede elever i smart bruk av KI er helt avgjørende for fremtidens undervisning.
Lærere forstår elevenes unike behov og tilbyr støtte basert på tillit og erfaring, noe KI mangler. For at KI skal være til nytte i utdanningen, må det betraktes som et hjelpemiddel, ikke en erstatning, og alltid ha læreren i sentrum.
Lær av feilene dine, det er ikke farlig å bomme. Det er bare å prøve på nytt.
Jeg håper nyhetsbrevet engasjerer deg i den viktige diskusjonen rundt kunstig intelligens og utdanning. Trykk på abonner-knappen så går du ikke glipp av noe som helst, og tips gjerne en kollega!