Trumpske tendenser styrer norsk skole?
Som lærer i samfunnskunnskap i vgs har det dette skoleåret ikke manglet på dagsaktuelle saker å henge de ulike læreplanmålene på, enten det har vært regjeringskrise på hjemlig jord eller valget av ny president i USA.

Timene har planlagt seg selv, og elevenes refleksjoner og spørsmål gjør at jeg ser lyst på fremtiden for Norge med disse unge som fremtidige arbeids- og beslutningstakere.
Men jeg får et problem når jeg opplever at min egen profesjons- og arbeidshverdag styres etter populisme og mot alle faglige råd.
Nå har kanskje ikke kunnskapsministeren en egen Musk, men basert på oppslag i diverse medier kan det se ut som hun holder et hoff av kjendiser som hun mer enn gjerne låner øre til…
Symbolvedtaket om mobilforbud kan forbigås i pinlig stillhet fordi det bare var å slå fast en gjeldende regel med utestemme, men vedtaket om å flytte eksamen enda tidligere for skoleåret 25/26 er hinsides idiotisk rett og slett. Når alle faglige råd ikke anbefaler og det likevel vedtas, hva er da i essens forskjellen på Trump og vår egen minister…?
Eksamen for gjeldende skoleår er allerede flyttet en uke tidligere, og følgefeilene har frustrert meg lenge: regner man seg bakover fra første eksamen 12. mai og godtar at øvelse til eksamen gjennom heldagsprøver/tentamen er en naturlig del av vårsemesteret, gjør påskeferien at man plutselig må begynne med heldagsprøver allerede i uke 13!
Da blir med ett vårsemesteret redusert til 10 uker som ikke direkte påvirkes av eksamen eller heldagsprøver.
Denne reduksjonen skaper en følelse av hastverk for å ha kommet i mål med å forberede elevene til eksamen, og det påvirker både mulighetene for å utvikle en mer klasseromsnær underveisvurdering og det stjeler tid og overskudd fra arbeidet med skoleutvikling som ideelt sett skal pågå kontinuerlig gjennom skoleåret.
For å overleve tvinges jeg til å jobbe mer tradisjonelt og mindre elevvennlig – og det liker jeg svært dårlig.
Jeg må velge bort eget utviklingsarbeid får bedre kunne ruste meg selv og mine elever til å eksempelvis bruke kunstig intelligens på en hensiktsmessig måte.
Jeg må velge en mer klassisk form for vurdering, selv om jeg vet at de elevene den treffer dårligst lider under den. Men det er ingen som krangler på den tradisjonelle prøven.
Det ergrer meg vanvittig at det rent populistiske tiltaket om flytting av eksamen stjeler verdifull tid til å skape læring og utvikle norsk skole, og det skremmer meg at ministeren som innfører vedtaket avslører en total mangel på helhetlig innsikt i hvordan skolen fungerer.