1 av 6 elever i videregående har over 50 timer fravær

Fraværet øker både i grunnskolen i videregående opplæring, viser ny statistikk fra Utdanningsdirektoratet.

Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.

–Dette er tall vi alle må ta på alvor. Fravær kan få store konsekvenser for eleven både på kort og lang sikt, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.

Utdanningsdirektoratets statistikk viser at antallet elever med høyt fravær går opp, samtidig som antall elever med lavt fravær går ned. Blant elevene i videregående opplæring har 17 prosent av elevene mer enn 50 timer fravær.

Må følges tett opp

Også antall elever med høyt dagsfravær har økt. Hver tiende elev i videregående opplæring har nå mer enn 20 dager fravær. På tiende trinn er denne andelen én av seks, noe som også er en økning fra i fjor.

– Elever som ikke møter opp må følges tett opp – både hjemme og på skolen. Det er viktig å snakke med elevene, og raskt finne ut hva som ligger bak når elever begynner å få fravær, sier Rosenkvist.

Samme tendens internasjonalt

Tendensen med økt fravær ser man også i andre land etter pandemien.

– Skolefravær er et sammensatt problem med mange ulike årsaker. Konsekvensene er likevel de samme for elevene, og det er helt nødvendig at vi jobber for å snu denne utviklingen, sier Rosenkvist.

Se på hvordan eleven har det

Utdanningsdirektoratet har nå samlet ressurser og forskning på feltet for å støtte skolene i arbeidet med skolefravær. Skolen skal ha rutiner for å følge med på fravær hos alle elever, og avdekke mønster og utvikling som kan gi grunn til bekymring.

–Mange skoler jobber godt med tematikken i dag og vi vet at det er viktig å samarbeide tett med hjemmet. Man må se på og jobbe med hvordan eleven har det på skolen – både faglig og sosialt, sier Rosenkvist.

Udirs 7 råd til skoler om bekymringsfullt fravær:

  1. Snakk med eleven med en gang.
  2. Kartlegg årsakene til fraværet
  3. Ha en tett dialog med foreldrene
  4. Prioriter relasjonen mellom lærer og elev
  5. Sørg for at eleven opplever tilstrekkelig faglig mestring
  6. Jobb for å styrke elevens relasjoner til medelever
  7. Samarbeid med ppt og andre i laget rundt barnet
skolemagasinet-logo-v2

Få Skolemagasinet rett inn i din e-post kasse

Eldre utgaver.

SkoleMagasinet-1-2024-