Derfor gir VR god læring
Kan virtuelle mennesker i en høyteknologisk maske (VR) gi bedre læring enn det gode, gamle klasserommet?

Ikke et vondt ord om lærere, klasserom eller pugging, men virtuell virkelighet blir stadig mer brukt i undervisning og kompetanseutvikling i Norge. Kanskje med god grunn.
Fra gaming til alvor
For noen år siden var VR mest til spill og moro. Nå er VR et tilbud i store deler av norsk helsetjeneste, ved sykehus, i kommuner og i ulike utdanningsintstitusjoner. Også forsvaret bruker i dag norskutviklet VR for å trene prosedyrer og situasjonshåndtering.
Aktive sanser
Ikke alle mennesker lærer på samme måte. Noen forstår og husker best gjennom synsinntrykk, andre av å høre eller å gjøre. I VR lærer du gjennom flere sanser og på forskjellig vis.
10 grunner til at VR gir god læring:
- Engasjerende og morsomt
En VR-brille bringer deg hvor som helst: du kan stå på månen og studere verdensrommet, reise inn i kroppen og undersøke organene, eller dra ut i naturen og oppleve ville dyr på nært hold. - Maksimal fleksibilitet
VR kan du bruke når som helst og hvor som helst. Du lærer i ditt eget tempo. Et VR-kurs er ofte delt opp i korte bolker på 15 til 30 minutter. - Enkelt
Det er lett å komme i gang med VR. Brillen viser deg hva du skal gjøre: et klikk på gulvet og en ring i et arbeidsområde rundt deg, så er du igang. All teknologi sitter i VR-brillen, du behøver ikke å koble den til pc eller internett. - Uten risiko
I VR kan du få praktisk erfaring uten risiko for noen. Dette er spesielt nyttig i ulik medisinsk utdanning og teknisk, praktisk opplæring. - Ingen rigging
Du trenger kun en VR-brille og et godt kurs. Ingen rigging av folk eller utstyr, og ikke noe rot etterpå. - Miljøvennlig
Du behøver ikke å reise. Lær der du er og spar tid, penger og reduser karbonavtrykket. - Variert pedagogikk
I VR kan du møte foreleser eller lærer, svare på teoriprøver og teste deg i praksis. Etterpå kan du få resultatene og fasit til videre diskusjon og refleksjon. - Mengdetrening gir trygghet
I VR trener du så mange ganger du vil i ulike scenarioer, helt til du blir trygg. - Tren alene eller sammen
Du kan velge om du vil trene alene eller møte kollegaer inne i brillen. Her kan dere løse oppgaver sammen og veilede hverandre. Dere fremstår som avatarer og hører hverandres ekte stemmer. - Kostnadseffektivt
Et tradisjonelt klasseromskurs er tilgjengelig bare i de timene kurset varer -og kun for de inviterte. I VR er kompetansen tilgjengelig hele døgnet, for alle. Du kan kutte reiseutgifter, honorarer, leie av lokaler, materialer, servering og avspassering -og få teori, tester og trening, og uendelige muligheter til repetisjon og refleksjon i VR.
…og noen ulemper
Enkelte mennesker kan oppleve lett ubehag, svimmelhet eller uvirkelighetsfølelse når de første gang går inn i VR. Med korte bolker og litt øvelse kommer de aller fleste forbi startvanskene.
Fakta:
Nygammel teknologi
På slutten av 1950-tallet skjøt drømmen fart, om levende bilder og opplevelser i en tredimmensjonal virkelighet. Da fant den amerikanske filmprodusenten Morton Heilig opp VRs forløper «Sensorama».
VR gikk gjennom flere utviklingstrinn i tiårene etter. NASA sto for et gjennombrudd på åttitallet. Organisasjonen utviklet VR-teknologi for å trene opp astronauter, med simuleringer av barske forhold ute i verdensrommet. Dette la grunnlaget for moderne VR-simuleringer. Med kraftigere datamaskiner, bedre sensorer og avansert displayteknologi, er VR nå en lett tilgjengelig arena for spill, underholdning og utdanning.