Europeiske lærere ser en digital fremtid, men også med bøker i hendene
I dag publiserte Sanoma Learning resultatene av sin årlige Europeiske Lærer undersøkelse, som fanget opp meningen til nesten 10 000 lærere. Undersøkelsen viser en sterk preferanse for å kombinere trykt og digitalt læremateriell, og gir innsikt i hva som skal til for å få best læringsutbytte i grunnskole og videregående opplæring over hele Europa.
10.000 lærere svarte
Nesten 10 000 grunn – og videregåendeskole lærere deltok i undersøkelsen. Fra 8 europeiske land (Finland, Sverige, Nederland, Belgia, Tyskland, Polen, Spania og Italia). Undersøkelsen har blitt gjennomført årlig siden 2021 og gir unik innsikt i de viktigste driverne og utfordringene for læring i europeiske skoler. Norge som et ikke EU-land er ikke med i disse undersøkelsene.
Viktig for læringsutbytte i europeiske skoler
De tre viktigste områdene for læringsutbytte ifølge undersøkelsen, er 1) elevenes indre motivasjon, 2) «coaching» og tilbakemeldinger fra lærere, og 3) tilgang til kvalitetslæringsmateriell som lærebøker, øvingsbøker og relatert digitalt materiale.
Læreres preferanser for et velfungerende læringsmiljø
Undersøkelsen viser en sterk preferanse for blandet læring, der 95 % av lærerne foretrekker å bruke en kombinasjon av trykte og digitale ressurser. I sterkt digitaliserte markeder har lærere en sterkere forståelse for trykte læremidler. Over 90 % av lærerne er enige i at personalisering, der læringsinnholdet er skreddersydd til elevenes behov og progresjon, er avgjørende for bedre læringsutbytte.
Regionale forskjeller i tilgang til læremateriell
Det er betydelige forskjeller mellom markedene når det gjelder tilgang til læremateriell. Finske Primær-lærere er mest fornøyd med tilgangen til læremateriell. Omtrent halvparten av lærerne i videregående opplæring i Spania og halvparten av alle lærerne som responderte i Sør-Belgia og Tyskland sier de ikke er fornøyd med hvor tilgjengelig læremateriell er for elevene.
Mange lærere er også misfornøyde med hvordan utdanningssystemet fungerer. Deres tilfredshet med sentrale elementer i det lokale utdanningssystemet viser store kontraster i hele Europa.
De fleste lærere omfavner analyser for å sammenligne elever
Videre viser undersøkelsen at de fleste europeiske er positive til bruken av analyser for å spore, sammenligne og gi råd om elevers prestasjoner, med noen unntak i Tyskland, Belgia og Finland.
Om Sanoma Learning:
Sanoma Learning er det ledende europeiske K12-læringsselskapet, og betjener over 25 millioner studenter og elever i tolv land.
Selskapet tilbyr trykt og digitalt læringsmateriell samt digitale lærings- og undervisningsplattformer for grunnskole, videregående og yrkesrettet utdanning, og har som mål å vokse virksomheten vår over hele Europa.