Flere elever får vist hva de kan med digitale verktøy
Hvordan kan elevene vist hva de har lært med en iPad, sammenlignet med tradisjonelle verktøy som penn og papir? Et innovasjonsprosjekt viser vei.

‒ Nye digitale verktøy har endret måten elevene kan vise kunnskap på i alle fag, sier Øystein Gilje, professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS).
Han er leder for det nylig avsluttede prosjektet MuLVu. MuLVu står for Multimodale lærings- og vurderingsformer i 1:1-klasserom (klasserom der alle elevene har sin egen digitale enhet). Multimodale tekster er blant annet video, illustrasjoner og simuleringer.
Han fortsetter:
– Funnene fra prosjektet kan gir lærere større bevissthet om hvordan vi lærer, uttrykker kunnskap og vurderer elevenes kompetanse når de viser hva de har lært gjennom multimodale tekster.
Trenger nye kriterier for vurdering
‒ Vi trenger vurderingskriterier som fanger opp hvordan elevene uttrykker kunnskap i de digitale programmene. Det handler ikke bare om at de forstår sjangeren, sier Thea Kadri Vikebø, spesialrådgiver og Bærum kommunes prosjektleder i MuLVu.
Funn og erfaringer fra prosjektet er samlet i boken «Vurdering og læring i den digitale skolen», som ligger gratis tilgjengelig for alle.
– Mange politikere hevder at digitaliseringen av skolen har vært en mislykket strategi. Vi i prosjektet mener ikke det, men vi lærere trenger en vurderingskompetanse for vår tid, sier Gilje.
Fakta om MuLVu
• MuLVu var et innovasjonsprosjektsom i første fase startet med å studere undervisnings praksiser i Bærumsskolen. Resultatet ble en bok der lærere og forskere har skrevet ulike kapitler, og en nasjonal kompetansehevingsressurs
• Prosjektet viser hvordan læring og vurdering skjer i klasserom der lærere og elever har bred erfaring med å arbeide med digitale enheter i tillegg til læremidler og materielle ressurser
• Hovedfunnene viser at bruken av digitale verktøy rokker ved skolens tradisjonelle sjangre, noe som krever en forståelse av læreres vurderingskompetanse i den digitale skolen.