Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter. Kan skjermbruk være en del av forklaringen?

De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning i kompetanse til fordel for guttene siden 2014.

ungdommer-i-sofa-med-pc-nettbrett-mobil
En ny studie fra Det utdanningsvitenskaplige fakultet ved Universitetet i Oslo viser at norske gutter gjør det stadig bedre i engelsk, til og med bedre enn jentene. Foto: Colorbox

En ny studie fra Det utdanningsvitenskaplige fakultet ved Universitetet i Oslo viser at norske gutter gjør det stadig bedre i engelsk.

Forskerne analyserte resultater fra nasjonale prøver i lesing og engelsk, samt muntlige og skriftlige eksamensresultater fra 2007 og til 2018 blant 1,1 millioner elever i Norge på barne- og ungdomstrinnet.

Formålet var å undersøke utviklingen av kjønnsforskjeller over tid i engelsk, sammenlignet med norsk.

Studien ble publisert i tidsskriftet Assessment in Education: Principles, Policy & Practice.

Bedring i engelsk

De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning til fordel for guttene siden 2014, mens jentene presterte konsekvent bedre enn guttene i engelsk på 10. trinn.

Når det gjelder norsk, presterte jentene betydelig bedre enn guttene på nasjonale prøver og i 10. trinn. Men guttene har også forbedret seg i engelsk på 10. trinn dersom man ser på utviklingen i engelsk relativt til norsk.

– Dette tyder på at guttene ikke forbedret språkferdighetene sine generelt, men spesifikt i engelskfaget, sier professor Astrid Marie Jorde Sandsør ved CREATE Senter for forskning på likhet i utdanning og påtroppende forskningsdekan ved fakultetet.

Gutter bruker mer engelsk på skjerm

Nasjonale resultater fra Ungdata om barns bruk av sosiale medier viser at nesten to tredjedeler av guttene rapporterer å spille dataspill flere ganger i uken. Bare et mindretall av jentene gjør det samme. I tillegg viser Barn og medier-undersøkelsen at gutter oftere enn jenter rapporterer at de bruker engelsk når de spiller, er på YouTube eller ser på filmer og serier.

– Forskjeller i barn og ungdoms mediebruk gir en potensiell forklaring på kjønnsforskjellen vi fant i vår studie, sier medforfatter og professor i engelskdidaktikk, Lisbeth M. Brevik ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.

Samtidig understreker hun at dette studiet ikke kan konkludere med at mediebruk er årsaken til gutters forbedring i engelsk.

Gutter gjør det dårligere enn jenter på 10. trinn

For både engelsk og norsk er kjønnsforskjellene på 10. trinn i favør jentene og mye større enn for nasjonale prøver.

– Eksamen på 10. trinn måler noe annet enn det nasjonale prøver gjør. Det er likevel bekymringsverdig at forskjellene er såpass store. Enten tar jentene igjen guttene i løpet av ungdomsskolen, eller så tyder det på at kompetansen guttene sitter på, særlig i engelsk skriftlig, ikke fanges godt nok opp i eksamensvurderinger, sier Sandsør.

Forskerne anbefaler å se nærmere på vurdering i engelskfaget og at vi trenger mer kunnskap om kjønnsforskjeller i engelskfaget generelt.

Les artikkelen: https://tandfonline.com/doi/full/10.1080/0969594X.2024.2423151

skolemagasinet-logo-v2

Få Skolemagasinet rett inn i din e-post kasse

Eldre utgaver.

SkoleMagasinet-1-2024-