Kristiania revolusjonerer forberedelse til muntlig eksamen med VR-teknologi

Bruk av VR-briller og eksempelvideoer gjorde studentene tryggere og bedre faglig forberedt til eksamen.

Jente med VR briller
Ilustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB

Kristiania har nylig gjennomført et prosjekt for å forbedre studentenes forberedelser til muntlig eksamen ved hjelp av virtual reality (VR)-teknologi. Prosjektet, ledet av Lars Erik Braaum, høyskolelektor ved Institutt for helse og trening, har vist at VR-undervisning, kombinert med demonstrasjonsvideoer, kan gi studentene en bedre forståelse av hva som kreves for å oppnå de ulike karakterene på muntlige eksamener. 

Utfordringer med muntlig eksamen for ferske studenter 

Muntlig eksamen kan være en stor utfordring for mange studenter, spesielt de som har liten erfaring med denne eksamensformen. Mange studenter gruer seg til muntlig eksamen og forstår ikke alltid hva som kreves for å oppnå de beste karakterene. Denne mangelen på innsikt kan føre til stress og usikkerhet før eksamen. 

– Selv om studentene etter hvert ser nytteverdien av muntlig eksamen, er det fortsatt mange som har en begrenset forståelse for hva som kreves for å få de ulike karakterene. For å lykkes, må studentene forstå både de faglige kravene og hvordan de kan kommunisere kunnskapen effektivt, forteller Braaum.  

VR-teknologi som hjelpemiddel 

For å gi studentene bedre forutsetninger for å lykkes, gjennomførte Kristiania et prosjekt der VR-briller ble brukt til å forberede studentene på muntlig eksamen. Prosjektet undersøkte om demonstrasjonsvideoer, sett gjennom VR-briller, kunne bidra til å forbedre både kunnskap og kommunikasjonsferdigheter. 

Studentene på emnet «Motiverende kommunikasjon» ble delt i to grupper. Den ene gruppen fikk tradisjonell undervisning, mens den andre gruppen fikk undervisning ved hjelp av VR-teknologi. Prosjektet ble målt gjennom en kunnskapstest og en muntlig prøveeksamen for å vurdere effekten av VR-treningen. 

– Vi hadde som mål å undersøke om VR-briller kunne bidra til bedre forberedelser, både når det gjelder faglig kunnskap og praktiske ferdigheter i muntlig kommunikasjon, forklarer Braaum. 

Historisk godt resultat 

Sammenligning av resultatene fra prøveeksamen og den ordinære muntlige eksamenen viste at 24 studenter økte karakteren sin med minst én karakter, og at det ikke var noen studenter som strøk. Den laveste karakteren på den ordinære eksamenen var D, som representerer det beste resultatet historisk sett for muntlig eksamen i dette emnet. 

Demonstrasjonsvideoer som fasit for karaktersetting 

I prosjektet ble det laget videoer som viste muntlige besvarelser på karakterene A, C og F, samt en video som demonstrerte hvordan den tredelte muntlige eksamenen foregår. Disse videoene ble brukt som referanser for studentene, som fikk muligheten til å vurdere hva som kjennetegnet de ulike besvarelsene. På denne måten fikk studentene konkret innsikt i hva som forventes for å oppnå høyere karakterer. 

I tillegg fikk studentene praktisk trening gjennom å sammenligne egne opptak med referansevideoene. De fikk også mulighet til å se hvordan de kunne forbedre sine kommunikasjonsferdigheter ved å identifisere og bruke spesifikke teknikker innen «motiverende kommunikasjon». 

Resultater: Økt forståelse og bedre forberedelse 

Resultatene fra prosjektet viste en tydelig positiv effekt på studentenes forberedelser og prestasjoner. Bruken av VR-teknologi ga studentene en langt bedre forståelse av hva som kreves for å lykkes på muntlig eksamen. 

– Studentene rapporterte et betydelig læringsutbytte fra VR-undervisningen, og de opplevde at de var bedre forberedt til eksamen. En av de største fordelene var at de fikk muligheten til å gjøre selvvurdering og reflektere over egne prestasjoner, forteller Braaum avslutningsvis.  

skolemagasinet-logo-v2

Få Skolemagasinet rett inn i din e-post kasse

Eldre utgaver.

SkoleMagasinet-1-2024-