Lanserer nasjonalt e-sportkurs. Gamere i hele Norge får et fullblods onlinekurs.

Kortere og lengre kurs i e-sport tilbys av folkehøyskoler og videregående skoler. Nå rører også universitet og høgskoler på seg og gir opplæring i e-sport. Men først nå kommer et tilbud som blir tilgjengelig for alle gamere over hele Norge.

Jørgen Høgmo Utstøl (fra venstre), Eren Gjægtvik og Morten Skaland.
Jørgen Høgmo Utstøl (fra venstre), Eren Gjægtvik og Morten Skaland.

På gamerens hjemmebane

Det er Kunnskapstrening IT som, i samarbeid med Skade, lanserer det nye tilbudet. 

  • Det er et morsomt lite paradoks at vi er de første til å lansere et fullblods nettkurs i e-sport. Men vi mener det er riktig å gi gamere et godt tilbud uansett hvor de bor i landet.  Kurset skal skje på deres egen hjemmebane. Vi snakker jo om online-gaming og da er det hundre prosent naturlig at kurset blir online, sier Eren Gjægtvik, coach i Kunnskapstrening IT. 

Kurset bygger videre på arbeidet til Kunnskapstrening IT, som de seneste årene har trent digitale talenter over hele Norge. I e-sport satsingen blir Skade med som samarbeidspartner. 

  • Skade vil bidra sterkt med kunnskap om e-sport som bransje og økosystemet som helhet. I tillegg har vi bred kompetanse og erfaring på undervisning i e-sport. For deltakerne i dette kurset, vil det være godt å vite at vi allerede er på godt representert gaming-arenaen der vi bygger profiler, atleter og karrierer, sier Morten Skaland, daglig leder i Skade. 

Bred kompetanse

Årskurset i e-sport handler selvsagt om å bli bedre utøver. Innholdet i kurset har stor bredde og spenner fra kompetanse i teamwork, spilltesting, prestasjon, mindfulness til ferdigheter i de selvvalgte spillene. Profesjonelle coacher og veiledere jobber i hele gruppa og helt individuelt med hver deltaker, f.eks i sesjoner som Pre action reviewing/Post action reviewing og Guided Discovery. Spilldesign blir også et emne der gamere kan bygge på sine forkunnskaper og ta studiepoeng fra Stockholms Universitet. 

  • Så vi må huske på at karrieremulighetene ikke bare ligger i den profesjonelle spilleren, men i økosystemet rundt. Hele bransjen trenger kompetanse innen ledelse, marked, helse, media og trening. Dette er temaer i kurset. sier Skaland. 
  • Utøvere i e-sport trenger tett og god oppfølging for å optimalisere sin læring og utvikling. Og det må knyttes til de praktiske gamingmomentene og ikke bare teori. Derfor får deltakerne egen tid med coacher og veiledere hver dag, sier Gjægtvik. 

En sosial agent

Årskurset i spillutvikling handler om å bygge individuelle ferdigheter. Men det handler også om å spille på lag, være et del av et team og et fellesskap. Et av motivene bak etableringen av kurset er også den sosiale dimensjonen. 

  • E-sport som sosial agent for inkludering er noe nytt og spennende! Man har tidligere sett hvordan idretten har fungert som sosialiseringsagent og integreringsagent i samfunnet. Med e-sportkurset ønsker vi å bygge en slik plattform for de som ikke deltar innom tradisjonelle idrettsrammer eller deltar i vanlig utdanning, sier Henrik Høgmo Utstøl, coach i årskurset. 

Kontaktpersoner

  • Morten Skaland, Daglig leder i SKADE, Tlf: +47 477 55 044, e-post: morten@skade.gg
  • Eren Gjægtvik, coach i Kunnskapstrening IT: tlf  98084001, mail: eren@kunnskapstrening.no
  • Henrik Høgmo Utstøl, coach i Kunnskapstrening IT, TLF: +4791308336, email: henrik@kunnskapstrening.no