Setter elevers leseferdigheter på dagsorden for skoleledere i Nord-Norge

Dersom norske skoler skal lykkes med å igjen få opp leseferdighetene til barn og unge, er det et felles krafttak som skal til. Nå reiser Nasjonalt lesesenter på turné i Nord-Norge for å nå ut til skoleledere og skolesjefer i landsdelen.

Det skal satses stort på norske elevers lesing på skoler over hele Norge. Nå skal Nasjonalt lesesenter møte skoleledere og skoleeiere i Nord-Norge. (Illustrasjonsfoto) Elisabeth Tønnessen / UiS
Det skal satses stort på norske elevers lesing på skoler over hele Norge. Nå skal Nasjonalt lesesenter møte skoleledere og skoleeiere i Nord-Norge. (Illustrasjonsfoto) Elisabeth Tønnessen / UiS

Nasjonalt lesesenter (UiS) er i gang med en ny, nasjonal lesesatsing kalt «Tid for lesing». Bakgrunnen for satsingen er ulike undersøkelser som viser klar nedgang i elevers leseferdigheter og leseinteresse.

– Denne trenden ønsker vi å snu i et felles leseløft. Lærerne er viktige, men de kan ikke gjøre alt alene. For å virkelig lykkes med å jobbe godt med lesing, er rektorer og andre skoleledere helt avgjørende. Derfor gleder vi oss til å møte skoleledere i Nord-Norge, sier prosjektleder for Tid for lesing, Johanne Ur Sæbø ved Nasjonalt lesesenter, Universitetet i Stavanger.

Tid, lesekondis og engasjement

Tid for lesing har tre hovedbudskap: tid, lesekondis, engasjement. I Tid for lesing skal lærere og skoleledere få mer kunnskap om lesing og leseopplæring.

– Lærere, skoleledere og skoleeiere skal få inspirasjon, råd og støtte i arbeidet med å bedre elevenes leseferdigheter og lesemotivasjon, sier Sæbø.

Hun forteller at senteret har lang erfaring med å jobbe i partnerskap med skoler i hele landet, også i nord. I forbindelse med Tid for lesing har senteret hatt frokostmøter på Vestlandet og i Sør-Norge.

– Det har vært svært interessant og lærerikt å møte skoleledere og skoleeiere i ulike regioner. Vi ser frem til å møte nordlendingene, og håper selvsagt at mange kommer på disse møtene!

Frokostmøter i Bodø, Tromsø og Alta

I frokostmøtet vil forskere og fagpersoner innen lesing og skole fra Nasjonalt lesesenter presentere utfordringsbildet som ligger til grunn for Tid for lesing. De vil tematisere skolelederes sentrale rolle I å lykkes med å skape et leseløft. De vil også dele faglige anbefalinger fra Nasjonalt lesesenter og informere om ulike tiltak som vil komme.

– Ikke minst ser vi frem til å komme i dialog med rektorer og skolesjefer. Vi trenger å vite hvor skoen trykker, hva de trenger kunnskap om og hvilke ressurser som er viktige for å lykkes i arbeidet med å løfte elevenes lesing, sier Sæbø.

Praktisk informasjon

Tid for lesing er en del av Kunnskapsdepartementet og Kultur- og likestillingsdepartementet sin leselyststratgi, Sammen om lesing. Dette møtet er særlig relevant for skoleledere og skoleeiere. Frokostmøtet er gratis.

Bodø:
Dato: Tirsdag 8. oktober 2024  
Tidspunkt: 08:30-10:00 
Sted: Quality Hotel Ramsalt, Bodø

Tromsø:
Dato: Onsdag 9. oktober 2024  
Tidspunkt: 08:30-10:00 
Sted: Scandic Ishavshotel, Tromsø

Alta:
Dato: Torsdag 10. oktober 2024  
Tidspunkt: 10.00 – 13.00 
Sted: Scandic Alt

skolemagasinet-logo-v2

Få Skolemagasinet rett inn i din e-post kasse

Eldre utgaver.

SkoleMagasinet-1-2024-