Stressa før skolestart? – Lytt til ekspertenes råd i ny podkast om spesialpedagogikk

Skolen starter på mandag, og tusenvis av håpefulle førsteklassinger skal ta steget inn i ny hverdag. Hvordan kan vi gjøre denne overgangen best mulig for barn som trenger spesialpedagogisk støtte? Forsker Oddny Judith Solheim og seksjonsleder i Oppvekst skole, Julie Ek Holst-Jæger, gir sine beste tips og råd til en god og trygg skolestart.

Gutt (skoleelev i barneskole) som leser i en skolebok
Første episode av podkasten «Det virker!» stiller spørsmålet: Hvordan kan vi sikre en god skolestart for barn med spesialpedagogiske behov? Foto: Colourbox

Å begynne på skolen er en stor overgang for alle barn, men for noen kan den være ekstra vanskelig. Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims) bringer ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge. Nå er første episode i forskningssenterets podkastserie «Det virker!» lansert. Her møtes eksperter fra forskning og praksis for å snakke og diskutere rundt spennende problemstillinger innen spesialpedagogikk, alt sett i lys av personlige historier fra virkeligheten. I første episode får vi høre Rita Lie fortelle om sønnen Daniel og deres opplevelser i overgangen fra barnehage til skole.

Hør episoden her: https://www.uv.uio.no/spedaims/aktuelt/podkast/det-virker/podkast-hvordan-sikre-en-god-skolestart.html

Vond overgang

Daniel gledet seg til å begynne på skolen. Foreldrene også. Han hadde ikke hatt det så lett i barnehagen, men nå skulle det bli bedre. Slik ble det dessverre ikke.

— Vi så ganske raskt en endring i Daniel. Det glimtet han hadde i øyet da han begynte på skolen ble gradvis borte. Han hadde ofte vondt i hodet eller magen da han kom hjem fra skolen, og han kunne begynne å gråte når leksene skulle gjøres. Vi visste at lese- og skrivevansker var utbredt i familien, så vi tok ganske raskt kontakt med læreren hans.

Men læreren delte ikke bekymringen deres, så foreldrene bestemte seg derfor for å ta direkte kontakt med PPT (Pedagogisk-psykologisk tjeneste) i kommunen. Etter en sakkyndig vurdering, fikk Daniel tilbud om logopedtimer. Tre år senere, etter mye strev på skolebenken, fikk han diagnosen dysleksi.

Dårlig samvittighet

I dag er Daniel 22 år gammel, og på tross av årevis med mangelfull spesialundervisning, mobbing og sosiale vanskeligheter, har han ifølge moren klart seg bra.

— Det har vært en lang og kronglete vei dit han er i dag, og det er mye vi som foreldre skulle ønske hadde blitt gjort annerledes, både i barnehagen og på skolen. Vi har også hatt mye dårlig samvittighet for at vi ikke var bedre advokater for Daniel.

En typisk historie?

Julie Ek Holst-Jæger er en av fagekspertene som gjester podkasten. Hun jobber i Oppvekst skole i Bærum, der hun blant annet har ansvar for PP-tjenesten. Hun kjenner seg igjen i det Rita forteller.

— I vårt arbeid i PP-tjenesten ser vi dessverre altfor ofte slike tilfeller, men vi jobber veldig aktivt for å forhindre at dette forekommer, sier Holst-Jæger.

Hvordan sikre en god overgang?

I første episode av «Det virker!» får du høre Holst-Jæger og Oddny Judith Solheim, professor i spesialpedagogikk på Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger, diskutere hvordan overgangen fra barnehage til skole kan gjøres best mulig for barn med behov for spesialpedagogisk støtte, alt sett i lys av Daniels opplevelser med barnehagen, skolen og PP-tjenesten.

Sammen svarer de på spørsmål som:

  • Hvem har ansvar for hva når et barn strever på skolen?
  • Hva er god spesialundervisning, og hvem har egentlig krav på det?
  • Hva bør foreldrene gjøre dersom de er bekymret for om barnet ikke henger med på skolen?
  • Kan vi stole på å bli tatt vare på av systemet når vi trenger det?
  • Hva kan vi som foreldre gjøre for at overgangen til skolen skal bli best mulig for barna våre?

Programleder og produsent er Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.

Faktaboks:

SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger.

Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge.

Les mer om SpedAims her: https://www.uv.uio.no/spedaims/