Tips og råd til en god skolestart for barn med spesialpedagogiske behov

Første skoledag er like rundt hjørnet, og tusenvis av håpefulle førsteklassinger skal ta steget inn i en ny hverdag. Hvordan kan vi gjøre denne overgangen best mulig for barn som trenger spesialpedagogisk støtte? Forsker Oddny Judith Solheim og seksjonsleder i Oppvekst skole, Julie Ek Holst-Jæger, gir sine beste tips og råd til en god og trygg skolestart.

Liten jente i et klasserom sett bakfra
«Det virker!» er en ny podkast om spesialpedagogikk produsert av SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering. I første episode stiller vi spørsmålet: Hvordan kan vi sikre en god skolestart for barn med spesialpedagogiske behov? Foto: Colourbox

Daniel gledet seg til å begynne på skolen. Foreldrene også. Han hadde ikke hatt det så lett i barnehagen, men nå skulle det bli bedre. Slik ble det dessverre ikke. I første episode av podkasten «Det virker!» får vi høre Rita fortelle om sønnen Daniel og deres opplevelser i overgangen fra barnehage til skole. 

— Vi så ganske raskt en endring i Daniel. Det glimtet han hadde i øyet da han begynte på skolen ble gradvis borte. Han hadde ofte vondt i hodet eller magen da han kom hjem fra skolen, og han kunne begynne å gråte når leksene skulle gjøres. Vi visste at lese- og skrivevansker var utbredt i familien, så vi tok ganske raskt kontakt med læreren hans.

Men læreren delte ikke bekymringen deres, så foreldrene bestemte seg derfor for å ta direkte kontakt med PPT i kommunen. Etter en sakkyndig vurdering, fikk Daniel tilbud om logopedtimer. Tre år senere, etter mye strev på skolebenken, fikk han diagnosen dysleksi.

Dårlig samvittighet

I dag er Daniel 22 år gammel, og på tross av årevis med mangelfull spesialundervisning, mobbing og sosiale vanskeligheter, har han ifølge moren klart seg bra.

— Det har vært en lang og kronglete vei dit han er i dag, og det er mye vi som foreldre skulle ønske hadde blitt gjort annerledes, både i barnehagen og på skolen. Vi har også hatt mye dårlig samvittighet for at vi ikke var bedre advokater for Daniel.

En typisk historie?

Julie Ek Holst-Jæger er en av gjestene i podkasten. Hun jobber i Oppvekst skole i Bærum, der hun blant annet har ansvar for PP-tjenesten. Hun kjenner seg igjen i det Rita forteller.

— I vårt arbeid i PP-tjenesten ser vi dessverre altfor ofte slike tilfeller, men vi jobber veldig aktivt for å forhindre at dette forekommer, sier Holst-Jæger.

Hvordan sikre en god overgang?

«Det virker!» er en ny podkast om spesialpedagogikk produsert av SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering. I første episode diskuterer vi hvordan overgangen fra barnehage til skole kan gjøres best mulig for barn med behov for spesialpedagogisk støtte, alt sett i lys av Daniels opplevelser med barnehagen, skolen og PP-tjenesten.

Hør episoden her: https://www.uv.uio.no/spedaims/aktuelt/podkast/det-virker/podkast-hvordan-sikre-en-god-skolestart.html

Gjester i denne episoden er Oddny Judith Solheim, professor i spesialpedagogikk på Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger, og Julie Ek Holst-Jæger, seksjonsleder i Oppvekst skole i Bærum kommune. Sammen svarer de på spørsmål som:

  • Hvem har ansvar for hva når et barn strever på skolen?
  • Hva er god spesialundervisning, og hvem har egentlig krav på det?
  • Hva bør foreldrene gjøre dersom de er bekymret for om barnet ikke henger med på skolen?
  • Kan vi stole på å bli tatt vare på av systemet når vi trenger det?
  • Hva kan vi som foreldre gjøre for at overgangen til skolen skal bli best mulig for barna våre?

Programleder og produsent er Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.