Skjermdebatten fører ingen vei

– Derfor legger vi den død for her i SkoleMagasinet etter denne utgaven.

Vi stopper skjermdebatten

Det er ikke bare i Norge den er dominerende og unyansert, også i våre naboland er det den samme diskusjonen.

Diskusjoner og debatter kan ofte være med å føre ting fremover, men denne diskusjonen om skjermbruk har hatt totalt motsatt virkning. I stedet for å sette fokus på alle de mulighetene som finnes i digitale løsninger innen didaktikken, har diskusjonen ført til det motsatte.

Det er i det hele tatt merkelig at det er skolen og lærerne som får skylden, eller må ta byrden med utvikling av skjermbruk. Er det noen steder der den nye teknologien er tatt på alvor og forsøkt benyttet i faglige og pedagogiske former, så er det i skolen. Da er det helt annerledes på familiefronten. Kanskje er det nettopp derfor debatten har blitt som den er? Foreldre og ja, besteforeldre, møter seg selv i døren overalt og hver eneste dag med å digitalisere barna sine fra de kommer til verden ved fødsel til de skal debutere i sosiale medier. Vel, det siste har de fleste barn i dag gjort lenge før de har fått klippet av navlestrengen.

Så ser man at de samme foreldrene plutselig oppdager at barna er aktive på medier de selv ikke har oversikt over, og det også til alle tider. Da forstår man at noen må si stopp. Og hva er den beste institusjonen å rope til, – jo skolen.

Media elsker å gå til angrep på det offentlige, og når man får mange foreldre til å stille seg opp for å klage om skolen, tar de gjerne styringen av en debatt som i seg selv mangler et nyansert og seriøst utgangspunkt. Resultatet er denne direkte unødvendige skjermdebatten.

Tilbake sitter en frustrert lærerstab som er positiv til å ta i bruk nye læremidler. De er imidlertid ikke alene om frustrasjonen, for også forlagsbransjen som har brukt uante ressurser for å utvikle nye læremidler til bruk i undervisningen, må være frustrert.

På den andre siden sitter industrien, eller det vi har igjen av industri her i landet, og roper etter mennesker med digital kompetanse. Men nei, statsminister, kunnskapsminister og politikere ellers med god støtte fra kjente mediepersonligheter, vil heller at barna skal ha fokus på å fylle opp skolesekken med tunge lærebøker. – igjen.

Vi vil med dette sette søkelys på de gode eksemplene omkring bruk av læremidler om de er digitale eller ikke. Debatten om skjermbruk får andre ta seg av.

Selvfølgelig skal meninger og synspunkter fremdeles få spalteplass, men muligheter for god undervisning er alltid bedre enn det skjermdebatten har gitt.

Per Rune Eknes, redaktør

skolemagasinet-logo-v2

Få Skolemagasinet rett inn i din e-post kasse

Eldre utgaver.

SkoleMagasinet-1-2024-