– Ikke gjør jobben alene

Reglene for personvern gjør skolehverdagen utfordrende for mange lærere. Skolesec.no drevet av KS har som formål å hjelpe til med dette. Ingrid Sætrevik i Alver kommune er en av dem som har dradd veksel på tjenestene i portalen.

Om personvern - Skolesec.no
Ingen må gjøre dette alene F.v. Trond Arne Johansen fra Kristiansand, Ingrid Sætrevik fra Alver og Laila Merete blom, Askvoll kommune. (Foto Vidar Alfarnes)

– Det viktigste hjelpemiddelet var uansett å gjøre jobben sammen med andre, fortalte hun i en sesjon på NKUL.

Personvern er blitt en het potet de siste årene. Til tross for at det ble innført en lov om personvern allerede i år 2000, er det først med innføringen av GDPR-kravet i 2018, at det virkelig har får vind i seilene.

– GDPR satte virkelig fart på personvernet, sa blant andre Trond Arne Johansen fra Kristiansand kommune.

Veiledertjeneste

Ingrid Sætrevik, Alver kommune var klar i sitt innlegg.

– Ikke sitt alene med dette ansvaret i kommunen. Få med dere lærere, elever og skoleiere, for da blir det enklere å få til endringer. Det må bli en forståelse for hvorfor man ikke kan bruke enkelte læremidler i kommunen, fastslo hun.

Laila Merete Blom, Askvoll kommune er ansatt i barnehage, og skulle fylle ut personvern-protokollen.

– jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle klare dette, men så kom jeg over muligheten til å bli med i veilederpiloten, og jeg er veldig fornøyd med det. Man trenger noen som kan holde deg litt i hånden. Etter hvert hjalp det kommunen å få et system. Enkelt opplegg og god veiledning, sier hun.

Laila Merete Blom understreket også behovet for å trekke inn de som er ute i enhetene i kommunen, og at alle skjønner at holdninger og forståelse er viktig for hele opplegget. Nettverk og deling av gode løsninger er noe av suksessen for de som har jobbet med veiledningspiloten. SkoleMagasinet er kjent med at flere kommuner ønsker seg hjelp til dette arbeidet, så vi får håpe piloteringen snarest blir ruller enda mer ut.

SkoleSec

SkoleSec er et forprosjekt som skal vurdere, prøve ut og evaluere ulike innsatser og tiltak som både på kort og lang sikt vil styrke innrammingen og sikringen av det digitale læringsmiljøet til elever.